Így őrlődsz, ha külföldre költözöl, aztán haza kell jönnöd

Forrás: InterCom

-

Ábrándos tekintetű, tisztességes fiatalok szívügyeiről, elvándorlásról, honvágyról szól a három Oscar-díjra jelölt Brooklyn. Mókás nevű írek és derék olaszok szerepelnek benne, gyönyörűek a kosztümök, számos elemében mégis mai és időszerű a film.


A Brooklyn sok szempontból ódivatú és konzervatív film, mégis időszerű a bemutatása. 2016-ban a kivándorlás témája megint annyira aktuális, mint a századfordulón, vagy később a második világháború körüli években. Mindkét időszak Európa válságáról szólt, ahogy a mostani is. A Brooklynt keblére ölelte az Amerikai Filmakadémia, három Oscar-jelölést szerzett, pedig alapvetően európai problémával foglalkozik, brit gyártásban készült, az Ír Filmalap támogatta (ez utóbbinak ideírom a gael nevét is, annyira jó: Bord Scannán na hÉireann).


Saoirse Ronan a Brooklyn című filmben


1952-ben indul a történet, amikor egy tisztességben és unalomban felcseperedett, kisvárosi ír lány (Saoirse Ronan) esélyt kap rá, hogy egyházi támogatással New Yorkba költözzön. Eilis (ejlisnek ejtik a nevét) nem szívesen búcsúzik el az otthoniaktól, főleg imádott nővérétől, de az új amerikai élet olyan lehetőség, amit épeszű ír lány nem hagy veszni.

Brooklynban aztán hosszú hónapokig szomorkodik, mert honvágya van, majd megismerkedik egy dolgos és jóképű, alacsony olasz sráccal a táncházban. Szól a pattogós, kedélyes ír zene, az a fajta, amivel könnyen fel lehet dobni egy filmjelenetet, de ha két percnél tovább hallgatjuk, már idegesítő, hacsak nem táncolunk mi is. Eilis és Tony (Emory Cohen) táncolnak, szerelmesek lesznek, elkezdik tervezni a közös jövőt. Ekkor derül ki, hogy a lánynak bizonyos okok miatt haza kell térnie Enniscorthybe, Írországba.


Saoirse Ronan és Emory Cohen


Végig Eilis útját követjük, ez egy hangsúlyozottan női történet. Sokat csacsognak benne az Amerikában kétségbeesetten boldogulni próbáló ír hajadonok, és tartalmas párbeszédeket folytatnak a vécéajtóban szobrozva. Üdítő vonása a filmnek, hogy sok szó esik benne a vécézésről, ez fontos kérdés, különösen egy olyan lakásban, ahol öten használnak egy fürdőszobát.


Az asztalfőn Julie Walters


Saoirse Ronan remek a főszerepben, ezen viszont csak az lepődhet meg, aki nem látott tőle még egy filmet sem. Ronan 21 éves kora dacára közel tíz éve játszik a legkomolyabb hollywoodi produkciókban, már 2008-ban Oscarra jelölték, idén pedig a Brooklyn miatt ismét. Egyelőre nem lett óriási sztár, talán azért, mert túlságosan rendes, viszont nehezen megközelíthető lánynak tűnik.

A Brooklyn Colm Tóibín 2009-ben megjelent, nagy sikerű regényéből készült, arról azt írták, idegesítő benne a hősnő passzív sodródása. Ronan alakításában viszont érthető, Eilis miért viselkedik bátortalanul. A második szerelmi szálban ugyanakkor valóban nehezen érthetők a döntései, de ez nem a színésznő hibája, a cselekmény utolsó harmadában kapkodóvá válik Nick Hornby (Pop, csajok, satöbbi, Fociláz) forgatókönyve.


Saoirse Ronan


Eilis ugyanis hiába jön össze Brooklynban a derék olasszal, Enniscorthybe hazatérve Jim Farrell várja, egy szintén messzemenőkig tisztességes ír fiatalember – a filmben tulajdonképpen minden szereplő nagyon tisztességes. Jimmel is közel kerülnek egymáshoz, az elnagyolt és kidolgozatlan szituációt pedig csak azért vagyunk hajlamosak komolyan venni, mert Jimet Domhnall Gleeson játssza (az ő keresztnevét dónölnek kell ejteni).

Kár, hogy nem lehet fiatal színészekre szóló részvényt vásárolni, én vettem volna egy csomót a tüneményes Időről időre (2013) bemutatásakor, és akkor most gazdag lennék, hiszen azóta Gleeson sztár lett, csak tavaly négy jelentős produkcióban szerepelt, például A visszatérőben és az új Star Warsban. A Brooklynban elfelejtettek neki szerepet írni, így kisfiús sármjára van bízva, hogy elhisszük-e a kapcsolatát Eilissel.


Saoirse Ronan és Domhnall Gleeson


Az eddig csupa izgalmas filmet rendező John Crowley (Kényszerszünet, Boy A) levegős, esztétikus kompozíciókban mutatja be az alakuló viszonyt, és ahogy a film során végig, itt is kihasználja a komótos tempót arra, hogy elidőzzön Ronan ábrándos tekintetén, az óceán habjain, a gyönyörű kosztümökön.

Igaz, hogy a szerelmi háromszög melodrámai konfliktusa kevés teret kap, és nem is áll meg igazán a lábán, de a zárlatban mégis sikerül ügyesen továbblendíteni a sztorit erről a holtpontról. Kiderül, hogy az ír kisvárosban akkor sem jó élni, ha ott lakik Domhnall Gleeson.


Brooklyn

Saoirse Ronan, Domhnall Gleeson, Eileen O'Higgins és Peter Campion


A Brooklynt idén a legjobb film, női főszereplő és adaptált forgatókönyv kategóriákban jelölték Oscar-díjra. Azért válhatott tökéletesen Oscar-kompatibilis filmmé, mert végeredményben arról szól, hogy minden nehézség ellenére is Amerika a létező legjobb lehetőség. Pláne, ha egy rendes olasz legény segít, hogy ne kínozzon úgy a honvágy.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!