Így lesz jobb hely a világ néhány ujjgyakorlattól

Fotó: AFP / ZEIN AL-RIFAI

-

Mi az első öt szót, ami eszébe jut az informatikusokról? Szerepelt köztük a segítőkészség vagy a jótékonyság? A Prezi egyik technológiai vezetője által indított Hashtagcharity nevű startup azon dolgozik, hogy az informatikusok szabad kapacitását a világ megjavítására használja fel.


A programozók, ha meg akarnak valamit tanulni – vagy unatkoznak –, hobbiprojekteket indítanak. Például csak azért csinálnak egy amúgy értelmetlen appot, mert régóta érdekli őket a mobilos programozás. A Hashtagcharity ezeket az energiákat akarja megcsapolni. Egy hétvégés, néhány nehézség után félbehagyott projektek helyett inkább egy-egy nonprofit szervezetnek legyen jobb honlapja.


Pénzt kértek, pedig tudásra volt szükségük

Czapovics Józsefnek egy TED konferencián támadt az az ötlete, hogy az általa akkor vezetett kétszáz fős informatikai csapat kapacitásának egy részét valami jóra fordítja. Az ötletet a Cókmók nevű, állami gondozásban felnövő gyerekeken segíteni próbáló jótékonysági szervezet adta. A csapat pénzt gyűjtött, de ehhez informatikai segítségre – honlapra és webboltra – volt szükségük. Czapovics megkérdezte a kollégáit, hogy akarnak-e segíteni, és elég jelentkező volt ahhoz, hogy a projekt elinduljon.


Egy szombati napon összejöttünk, vettünk sört és pizzát, és a húsz ember egy nap alatt minden igényt kielégítően megcsinálta az oldalt webshopostul.

A folytatás viszont már nem volt ennyire egyszerű. A segítőkedv megmaradt, szerették volna rendszeresebbé tenni az ilyen programokat, az informatikusok segítségére váró nonprofit szervezetek megtalálása viszont nem volt egyszerű.


„Ekkor jött az felismerés, hogy ha én kétszáz emberrel és korábbi jó tapasztalatokkal nehezen találok partnereket, akkor más, akinek nincsenek korábbi élményei, sokkal hamarabb felhagy a próbálkozással” - mondta Czapovics. Ez a kudarcérzés vezetett oda, hogy a elinduljon a Hashtagcharity.


A Cókmók táska volt az ötletadó projekt


A pár hete működő oldalon már több mint kétezer különböző, technológiai területhez értő informatikus érhető el. És már néhány nagy, nemzetközi jótékonysági szervezet is megtalálta magának a Hashtagcharityt. Magyarokból viszont – bármennyire is budapesti a projekt összes alapítója – még hiány van. Ha tudnak egy jó ügyet, aminek egy app kellene, most szólhatnak a gazdájának.


Maga a cég és az oldal is folyamatos fejlesztés alatt van. „Induláskor még nem volt olyan funkció, hogy egy befejezett projekt lezárása. A héten bele kell fejleszteni az oldalba, mert vannak olyan projektek, amelyek egy-két héten belül véget fognak érni” – mesélte Czapovics.


Drága informatikusok helyett valóban hiányzó dolgokra szeretnek költeni a segélyszervezetek


Az önkéntesek egészen meglepő problémákkal is szembesülnek a munka során. Olyanokkal, amit egy informatikai fókuszú vállalatnál nem lehet látni. Az Action Against Hunger nevű nemzetközi szervezet számára például a legolcsóbb androidos eszközökön, a legegyszerűbb felragasztható QR-kódokkal működő eszköznyilvántartást készít egy csapat. Ha az alkalmazás elkészül, a segélymunkások megszabadulnak a pontatlan, papíron vezetett nyilvántartástól.


A szervezet amúgy millió dolláros méretű, de nem mobilappra fordítják a pénzt, hanem mondjuk vödrökre. Jól esik nekik, hogy nem ezektől kell elvenni a pénzt, mégis megcsinálják olyan emberek az appot, akiknek ez érdekes.

A New York-i székhelyű szervezetnek voltak még ötletei, országismertető preziktől az önkéntesek gyorsabb betanítását lehetővé tevő appon keresztül számtalan dolgot szeretnének.


A segítséget kérő projektek számának megugrásához még egy dolgot kell elkészíteniük Czapovicséknak: a félkész, specifikáció nélküli ötletek gazdáit össze kell kötniük olyan emberekkel (ezek jellemzően projektmenedzserek, business analystok), akik az ügyfelek vágyait a mérnökök által értelmezhető szövegekre tudják lefordítani. Korábban nem gondoltak arra, hogy ilyenre egyáltalán szükség lehet, ebben a körben a mérnökök tanultak valamit.


ebola; afrika

Az ebola ellen küzdő orvosok is papírra jegyzeteltek, amíg a Google nem tervezett nekik tabletet


Csak az oldalon nincs dollárjel

„Hiszek a tudásalapú segítségnyújtásban, a honlapon egy dollárjelet sem találsz” – mondta Czapovics, de pénz azért nem teljesen idegen a projekttől: kétszázezer eurós kockázati tőkebefektetéssel indult el a Hashtagcharity. A nonprofit szervezetektől csak különleges esetekben akarnak pénzt kérni – például ha újabb, extra funkciókkal kell majd bővíteni az önkéntesek által legyártott oldalakat, appokat – viszont ha egy cég saját segítőplatformot akar építtetni a társadalmi felelősségvállalásra szánt keretének terhére, nem utasítják el.


Az, hogy egy nonprofit besétál hozzánk, összekötjük mérnökökkel és együtt csinálnak egy sikeres projektet, mindig ingyen lesz.

Az éppen zajló projektek között szétnézve látszik, hogy nagyon sokan csak egy jó honlapot szeretnének. Ha ettől jobb lesz a segélymunkásoknak, akkor a legjobb helyre érkeztek. Azt pedig Czapovics is sejti, hogy nem a Hashtagcharity önkéntesei fogják megoldani az éhezés problémáját a világban. Nagyon elégedett lesz viszont, ha az éhezőket egy olyan szervezet látja el élelemmel, ami jótékonykodó informatikusok által írt appok miatt tud hatékonyan működni.