Így juthat ki egy magyar startup az egyik legjobb inkubátorházba

Fotó: Krajcsik Zsolt

-

Évente 10 magyar céget vihet ki a Technopolis Innovation Center (TIC) a világ egyik leghíresebb inkubátorházába, a Szilícium-völgyben található Plug and Play TechCenter-be, melyet kizárólagosan képvisel Magyarországon. A részletekről Varga Gáborral, a TIC vezetőjével beszélgettünk.


Prototípus nélkül nincs esély - nyitott egyből Varga, aki szerint a Szilícium Völgyben ötlete mindenkinek van, így ezt a fázist jellemzően nem támogatják a befektetők. Ráadásul a Plug and Playnek mintegy 300 olyan nagyvállalati partnere van - köztük a Volkswagen, Mercedes, Deutsche Bank, Citibank, Airbus, Johnson & Johnson, Bosch, Panasonic, Samsung - akik már kész termékekre vagy tesztelt prototípusra várnak, ritkán foglalkoznak korábbi fázisokkal.

Azoknak viszont, akiknek már van prototípusuk és már megméretették magukat valamilyen versenyen, legyen az akár egy vállalati akceleráció és azon jól szerepeltek, van esélye bejutni. Az is segíthet, ha már egy befektetési körön túl van a cég, hiszen ez azt jelenti, hogy ők már átmentek valamilyen szűrőn - emelte ki Varga. A kiválasztott cégek vezetőivel első lépésben a TIC szakértői ülnek le beszélgetni, mely során többek közt arra kíváncsiak, hogyan mutatják be a cégüket, hogyan kommunikálnak, hogyan írják le a terméküket, szolgáltatásukat, mi a háttere az alapítóknak és milyen céljaik vannak. „Az is rendkívül fontos, hogy a cégvezető mennyire hallja meg azokat a dolgokat, amiket mi mondunk, azokra hogyan reagál” - adott képet az első kapcsolatfelvételről Varga, aki szerint volt már olyan, aki azt mondta, hogy ő reggel 9-től délután 5-ig akar dolgozni az akceleráció alatt is. Nyilván ilyen alapítót nincs értelme kivinni, hiszen rajta kívül mindenki más 12-14 órát foglalkozik a projektjével naponta minimum.

Lényeges kérdés még az is, hogy valaki a műszaki megoldások minőségén túl, milyen üzleti gondolkodással rendelkezik. „Az Egyesült Államokban szinte az anyatejjel szívják be az üzleti gondolkodást, ám itthon ez gyakori hiányosság” - emelte ki Varga, aki szerint a startupokban általában nagyon kreatívak a mérnökök, fejlesztők, ugyanakkor az üzletfejlesztésben és piacra vitelben segítségre szorulnak. De nem csak ez az egyetlen különbség: amíg az USA-ban a kezdeti lépések megtételében, például a prototípus elkészítésében a barátok és a család segítségével el lehet indulni, addig itthon a többség esetében ennek nincsenek meg az anyagi feltételei, itt már az ötletfázisban is a támogatási formákat vagy támogatott befektetéseket keresik a cégek. „Bár ez a fajta korai fázisú támogatási rendszer szükséges eleme egy ötlet megvalósításának, ha túl nagy összegű támogatást kapnak életképtelen ötletek, annak borzasztó torzító hatása van az egész magyar startup ökoszisztémára, hiszen a nem piacképes termékeknek is kapaszkodót adhatnak. A nehézség az, hogy pont ez az a fázis, amikor a legkevesebb információ áll rendelkezésére a döntéshozónak arról, hogy valóban életképes-e egy projekt, van-e a termék iránt kereslet. Szerintem ezen a helyzeten érdemes lenne változtatni, mert itthon akkor is sikeresnek számít valaki, ha sikerül elég pénzt összeszednie az ötlet fázisban, míg az Egyesült Államokban csak akkor leszel sikeres, ha már a kész termékedet is el tudod adni.” - mondta Varga.

Szerinte itthon fontos lenne, hogy a támogatás megszerzése után, mindig a versenyben és piacon való megmérettetés kerüljön a fókuszba, amit a Plug and Playben el lehet sajátítani. A kinti szakértők ugyanis évente 8-10 ezer céget vizsgálnak meg, ezért rendkívüli tapasztalattal és információval rendelkeznek arról, hogy mely termékekre vagy szolgáltatásokra van igény.



Amennyiben a kiválasztott vállalkozás megfelel az első kör kihívásainak és olyan területtel foglalkozik, ami érdekes a Plug and Playnek, úgy a TIC bemutatja a projektet az amerikai partnernek. Jelenleg a legkeresettebb terület az Internet of Things (Dolgok Internete, IoT), amelynek szinte minden szegmense nagy érdeklődést vált ki. Ezen kívül népszerű még a pénzügyi technológia, az egészségügy és a média területe is. „Ám ha valóban olyan jó a termék, akkor tulajdonképpen bármely szektor meg tudja vetni a lábát, a Plug and Playnek például van Brand and Retail akcelerátora is. A lényeg, hogy hi-tech termékről legyen szó” - foglalta össze a lényeget Varga.

A következő lépésben a Plug and Play Ventures egyik képviselője ül le a cég alapítóival és átlagosan mintegy fél óra alatt el is dől, hogy látnak-e benne fantáziát, vagy sem. „Ezt egyrészt a több ezer hasonló beszélgetés miatt tudja ilyen hamar eldönteni a szakértő, másrészt pedig tudja, hogy a velük kapcsolatban álló nagyvállalati partner cégek, milyen projekteket keresnek” - magyarázta a TIC vezetője.

Amennyiben valaki ezen a fázison is túljutott, úgy tulajdonképpen egyetlen fontos kérdés marad: a cégnek van-e elegendő forrása a három hónapos üzletfejlesztési programra. Amennyiben van, akkor a minden negyedév első hónapjában induló programok közül a cég kiválasztja, hogy mikor akar menni, ha nincs, akkor pedig finanszírozót kell keresni, amiben a Technopolis is tud segíteni a vállalkozásoknak.

A legideálisabb esetben egy műszaki és a üzletfejlesztéssel foglalkozó szakember utazik ki, amelyből fontos, hogy legalább az egyik a cég alapítója legyen - mondta Varga, aki szerint ez utóbbi már csak azért is fontos, mert a befektetőket alapvetően a cégalapító érdekli. Olyannyira így van ez, hogy az alapító személye a legtöbbször fontosabb mint maga a termék. „Egy jó ötletig szinte bárki el tud jutni, de prototípust fejleszteni, abból terméket készíteni, azzal megállni a helyét a piacon, az leginkább az alapítótól függ” - magyarázta Varga, aki szerint ez főképp akkor igaz, amikor itthon a támogatás rendszer sajátosságai miatt könnyebb eljutni a prototípusig, mint több másik országban. A Technopolis és a Plug and Play abban tud segíteni, hogy a startup képes legyen ebből a fázisból továbblépve a prototípusból terméket csinálni és azt piacra vinni - emelte ki Varga.


Miben segíthet a kijutás?

És mi történik azzal, aki kijut a Szilícium-völgyben található akcelerációs programba? Azon kívül, hogy bekerül a világ technológiai fejlesztéseinek központjába, elsőként egy négy napos képzést kap, mely során megismertetik a Szilícium Völgy sajátosságaival, a befektetési, adózási, jogi környezettel és termékfejlesztési tudnivalókkal, de például pitch-ekkel is foglalkoznak. Utána egy mentor segítségével építhetjük fel a cégünket addig, hogy az “az amerikai és világpiacon is értelmezhető” legyen - mondta Varga, aki szerint ebbe a termékmeghatározás ugyanúgy beletartozik, mint az árazás. Példaként elmondta, hogy a jelenleg a programban részt vevő magyar Cubilog vezetőinek a Logitech volt műszaki igazgatója a mentora.

Bár Varga szerint a három hónap alatt mindenki annyit tud elérni, amennyi munkát saját maga belerak, azt ne várja senki sem, hogy ennyi idő alatt letarolja a helyi piacot. A lényeg, hogy európaiból egy teljesen más közegbe kerül a cég, ahol testközelből látja a versenytársait. Legalább ennyire fontos előnye a kint töltött időszaknak a kapcsolatépítés is, hiszen minden héten legalább 2-3 olyan nap is akad, amikor valamilyen meetupot tartanak a környéken 500-1000 fő részvételével - többnyire az adott területen dolgozó nagyvállalatok részvételével. Ezen felül a jól teljesítő cégeket a Plug and Play a saját nagyvállalati partnerhálózatába is kiküldi, így előfordulhat az is, hogy például egy bank maga jelentkezik egy fintech cégnél, mondván érdekli őt a technológiája. A három hónapos időszak végén egy EXPO-t is rendez a Plug and Play, melyen a hagyományos kiállítási lehetőség mellett a kiválasztott cégek 5-600 befektető illetve nagyvállalat képviselője előtt prezentálhatják terméküket.



Kevés a megfelelő magyar cég

Hogy nem könnyű a kijutás, azt jól mutatja, hogy október óta két magyar cég került be az akcelerátor programba és Varga szerint elképzelhető, hogy az első évben nem fogják kihasználni mind a 10 helyet. Mint mondta eddig nagyjából 70-100 cég anyagát nézték át - többségét ők keresték meg, de várják a cégek jelentkezését is -, ebből 50-60 jutott el addig, hogy beszélgessen a TIC szakértőivel, míg 25-30 addig, hogy a Plug and Play is beszélgessen velük.

Abban, hogy egyelőre csak két cég jutott ki, Varga szerint szerepe van annak is, hogy sok megvizsgált projekt még nem jutott el addig a fázisig, amikor a Plug and Play akceleráció számukra igazán hasznos tudna lenni. Az ideális állapot az, ha már van termék, legalább beta verzió piacon van és vannak felhasználói tapasztalatok és eladások. A finanszírozást is meg kell oldani, hiszen nemcsak ki kell jutni az Egyesült Államokba és ott élni három hónapig, hanem kell, hogy legyen elegendő pénze a vállalkozásnak arra is, hogy hazatérte után legalább 6-10 hónapig biztos finanszírozással rendelkezzen. Ennyi idő kell ugyanis ahhoz, hogy a megszerzett tapasztalatok és kapcsolatrendszer be tudjon épülni a startup működésébe és ki tudja fejteni pozitív hatását. Ezt sokszor nehezen tudják meglépni a magyar startupok, így talán ez a leggyakoribb probléma - mondta Varga.