Hoppon maradnak a Hop on társaságok

Fotó: MTI/Manek Attila / MTI/Manek Attila

-

A főváros turisztikai cége idén 30-40 millió forinttal több pénzt akar beszedni a városnézéseket szervező Hop on-Hop off társaságoktól. Megduplázná saját jutalékát a buszokra váltott jegyek után, de a buszos cégek hallani sem akarnak erről. Patthelyzet alakult ki, és ez senkinek se jó.


Áprilistól nincs érvényes szerződés a Budapesti Fesztivál- és Turisztika Központ Nonprofit Kft. (BFTK) és a négy fővárosi Hop on-Hop off (HoHo) buszokat üzemeltető társaság között. Eddig a BFTK 10 százalékos jutalékot kapott az értékesített városnéző buszjegyek árából, idén viszont duplázni akarja a tétet. A 2016-os szerződésekben 20 százalékot kérnének, amit a Ho-Ho társaságok nem hajlandók megadni. Ez már tényleg sok, nem tudják kigazdálkodni, állítják egységesen.


Úgy tudjuk, egy közelmúltbeli megbeszélésen a BFTK képviselője egyértelművé tette, ha csütörtökig nem írják alá a 2016-os évre szóló szerződést, a városnéző buszokat üzemeltető társaságoknak nagyon nehéz dolguk lesz a jövőben.



csak rossz lehet

A patthelyzetnek az az eredménye, hogy a BFTK mobil infopultjainál, a Budapestinfo pontokon jelenleg nem lehet vásárolni Ho-Ho-jegyeket. Ha valaki ilyen városnézést szeretne, vagy az egyik Ho-Ho-s irodában, vagy a néhány értékesítési engedéllyel rendelkező Ho-Ho-s jegyárusnál fizethet be.


Eddig a rendszer úgy működött, hogy a városnéző buszokat működtető társaságok szórólapozói a BFTK infopultjainak 100 méteres körzetében szórólapozhattak. A megcsípett turistát elkísérték az infopultig, ahol a BFTK munkatársai eladták nekik a jegyeket. Ezeket a Ho-Ho-s cégek bizományban bocsátották a BFTK rendelkezésére, ugyanúgy, ahogy más értékesítő partnereik – kávézók, szállodák, éttermek – számára is. Jelenleg a belvárosban csak néhány helyen van jegyértékesítői engedélyük a Ho-Ho-soknak.

2005-2012 között, amikor még csak egy-két Ho-Ho társaság volt a placcon, ésszerűbb volt a leosztás. A buszos cégek saját pultokat működtettek, ott lehetett jegyet venni, a területhasználatért pedig díjat fizettek a fővárosnak. 2012-2013-ra már négyre bővült a Ho-Ho-cégek száma, és ekkortól vált megkerülhetetlenné számukra az értékesítésnél a BFTK. Bán Teodóra 2013-ban vette át a fővárosi turisztikai cég vezetését. A BFTK azóta tart igényt a jegybevétel egy részére, de emellett a turisztikai cégeknek továbbra is fizetniük kell a területhasználati díjat jegyértékesítőik, szórólapozóik után a fővárosnak.

Az együttműködés mindeddig hasznosnak tűnt. A BFTK 2014-es üzleti eredménye azt mutatja, hogy 238 millió forintért adtak el Ho-Ho-jegyeket, ebből a BFTK bevétele 24 millió forint volt jutalék címén. Ez a forgalom 2015-ben már 346 millióra emelkedett, amelyből 34 millió volt a BFTK bevétele.

De még ez sem volt elég. A BFTK nagyobb potenciált lát az üzletben, így 2016-ban már 20 százalék részesedésre tart igényt. Ezzel – a 2015-ös évet nézve – 68 millió forintra növelné bevételét a városnézető társaságok rovására, amelyek ezt sehogy sem hajlandók lenyelni. A Ho-Ho-sok sérelmezik, hogy az általuk foglalkoztatott emberek viszik oda a turistát az infopulthoz, ahol a BFTK-ásoknak semmit nem kell tenni, csak eladni a jegyet, és ezen felül most még a jutalékot is duplázni akarják.

Ha nem lesz megállapodás, a BFTK lemondhat évi 35-40 millió forintról, de a turisztikai cégek bevétele is várhatóan csökken, mert kevesebb jegyet tudnak eladni. Mindenki rosszul járhat. A Ho-Ho-s cégek addig is a közterületesek fokozott ellenőrzésének vannak kitéve, erre vonatkozó utasítás van érvényben – tudtuk meg városházához közelálló forrásunktól.


-


10, 20, 30?

A BFTK azért akarja emelni a jutalékát, hogy csökkentse az infopultok rezsiköltségét. Tavaly egy pult üzemeltetése naponta 40 ezer forintjába került két munkatárssal, akik bruttó 10 ezer forintos napi bért kaptak. A bérköltségen felüli 20 ezer forintos tétel egy még nem ismert költségelem. – A 168 napos nyári szezonban 8, a 197 napos téli szezonban 5 pult volt használatban, ezekre összesen 93 millió forintot költött a BFTK.


A BFTK egyik tavalyi összesítése szerint a 60 ezer darab, 5 ezer forint átlagárú Ho-Ho-jegy eladásából befolyó 32,5 millió forint a BFTK pultkiadásainak csak 35 százalékát fedezi. Miközben a BFTK 2016-ban növelni tervezi infopultjainak számát: nyáron 15-re, télen 8-ra. Ezek működtetése idén már 169 millió forintba fog kerülni.

A BFTK-ban múlt év végén úgy kalkuláltak, változatlan számú jegyeladás mellett, a Ho-Ho-s cégek már csak 10 százalékban járulnának hozzá az infopultok fenntartásához. Ha viszont a jutalékot felemelik 30 százalékra, mindjárt 60 százalékra ugrik ez az arány. Még több értékesített jeggyel, 80 ezer darabbal, azonban feltornázhatják 80 százalékra is költségeik fedezetét.

A BFTK-nál elméletben azt sem vetették el, hogy a városnéző buszjegyek árát emelik 5 ezerről 7,5 ezer forintra. Ez hozta ki a legkedvezőbb eredményt: 30 százalékos jutalék esetén az infopultok működési költségének 82 százalékát állnák a Ho-Hos társaságok.

A BFTK turisztika divizó vezetőjének 2015. novemberben az volt álláspontja, hogy a Budapestinfo közszolgálati információs és értékesítési hálózat fenntartása érdekében a 30 százalékos jutalékrendszer bevezetése indokolt. Végül nem a 200, csak a 100 száz százalékos jutalékemelési álláspont diadalmaskodott, ez került az alá nem írt 2016-os szerződésekbe.



Vladó, a kiválasztott

Még egy csavar a történetben, hogy a napi 40 ezerből működő, leginkább a 80-as évek fagylaltos kocsijaira hajazó mobil infopultokat a BFTK nem maga üzemelteti, hanem kiadta egy külsős vállalkozónak. A budapesti turisztika szakmában Vladóként emlegetett Vladimir Spasic érdekeltségében lévő Hungária Koncert Kft. számára ideális partner a BFTK.


Alvállalkozójaként nemcsak tájékoztatja a turistákat az infopontokon, de értékesíti a Hungária Koncert különböző összeállítású dunai hajókázási programjait, folklórműsorait, egyebeit. Az ezekről szóló prospektusok az infopontok nyomtatott formátumú információs kínálatának javát teszik ki, a Budapest kártya népszerűsítése mellett.

A kártyák értékesítésén összességében nem tudott lendíteni a mobilpultokat működtető alvállalkozó sem. A publikus adatok szerint 2013-ról 2014-re 7 százalékkal kevesebbet adtak el belőlük. A 2-3 millió Budapestre látogató turista körülbelül 65 ezer kártyát vásárolt, 2014-ben ez az üzletág mínusz 33 millió forintos egyenleggel zárt. Valami baj lehet a termékkel is: erre a 2009-es adat utal, amikor még 120 ezer kártya talált gazdára.

A Hungária Koncert eredményén ugyanakkor meglátszik a gyümölcsöző együttműködés: 2013-ról, 2014-re megháromszorozta bevételét, 191 millió forintról 684 millió forintra.

Mindeközben a BFTK nem csak a pultok számát, azok megjelenését is fejlesztette. A BFTK 2015 novemberi elképzelései között 8, 15, 20 darab pult beszerzése szerepelt, egyenként 3 millió forintból. Az pillanatnyilag megválaszolatlan kérdés, mi került 3 millió forintba az új fagyis kocsikon. Jellegtelenségük miatt figyelemfelhívó erejük csekélynek tűnik, Budapest arculatából semmit sem fejeznek ki, kialakításuk, színezésük, anyaguk nem tükrözi vissza 3 millió forintos bekerülési értéküket, ha valóban annyiért jutott hozzájuk a BFTK.


3 millió forintos mobil pult


profitot nonprofitból


A BFTK-t alapító főváros egyébként nem kényszerítette a céget agresszív bevétel-maximalizálásra. A fővárossal kötött közszolgáltatási szerződése azzal kezdődik, hogy a BFTK nem jövedelemszerzésre irányuló gazdasági tevékenységet folytató társaság.

Főbb feladatai:
  • turizmussal kapcsolatos rendezvények szervezése,
  • Budapest mint turisztikai desztináció menedzselése, bemutatása, népszerűsítése, értékesítése,
  • turisztikai irodák, pontok működtetése,
  • információs táblarendszer működtetése,
  • budapesti turisztikai kiadványok, térképek biztosítása.
A BFTK 2014-ben 929 millió forint központi és önkormányzati támogatásban részesült, 900 millió forint bevételt ért el, és 282 millió pozitívummal zárt.

Több kérdést feltettünk a BFTK-nak a jutalék emeléséről, az infopultokat működtető alvállalkozóról és a 3 millióba kerülő pultokról, de cikkünk megjelenésig nem kaptunk választ.