Hogyan szerezzünk pénzt az ötletünkre?

-

Egy vállalkozást beindítani sosem könnyű, startupok esetén pedig kifejezetten nehéz helyzetben vagyunk, hiszen maga a projekt rendkívül kockázatos, cserébe viszont rengeteg profittal is kecsegtet. Na, de ki fog erre pénzt adni? A kérdés adja magát.


Startup alatt olyan, korai stádiumban lévő vállalkozást értünk, amely valamilyen üzleti vagy technológiai innovációval próbál meg üzleti előnyt teremteni a konkurenciával szemben. Ezekre a cégekre általában az jellemző, hogy az indulást követő időszakban egyáltalán nem, vagy csak nagyon kevés pénzt termelnek - de ha sikerül betörniük a piacra, akkor a növekedés ugrásszerű lehet, és a tulajdonosok egyik napról a másikra akár multimilliomos körökben találhatják magukat.

Bár a modell vonzónak tűnik, az igazság az, hogy a startupok nagy része már azelőtt a süllyesztőben végzi, hogy egyáltalán eljutna a vásárlókig. Leggyakrabban azért, mert az alkotók nem képesek megfelelő pénzügyi háttérrel megtámogatni a projektet.

A vállalatfinanszírozásnak több különböző formája is van, ezeket pedig érdemes alaposabban is tanulmányozni, hiszen hogy pontosan mire van szükségünk, az nemcsak a cég profiljától, hanem a projekt előrehaladottságától, és számos egyéb tényezőtől is függhet. A kezdeti fejlődési szakaszban általában a kockázati tőkebefektetés a nyerő, a teljesen nulláról induló vállalkozások esetén azonban nagyon nehéz olyan befektetőt találni, aki hajlandó nagyobb összeggel a projekt mögé állni. Nézzük meg, melyek a legelterjedtebb finanszírozási formák!

FFF

Az elindulás alapja világszerte az egyszerűen "FFF"-ként említegett forma. Az angol terminológiában ez a Family, Friends and Fools, vagyis a család, a barátok és a „minket támogató bolondok” megfelelője. E finanszírozási forma esetén a kezdő vállalkozók általában a közvetlen környezetüket hívják segítségül, mielőtt külső befektetőket keresnének.

Közösségi finanszírozás

A crowdfunding napjaink egyik legnépszerűbb startup finanszírozási formájává vált, szinte hetente bukkan fel egy újabb sikersztori, ahol az alkotók olykor alig pár óra alatt kalapoznak össze több millió dollárt egy ötletes termék megvalósításához. A közösségi finanszírozási platformok - melyek közül a két legismertebb: a Kickstarter és az Indiegogo - általában 5% kezelési költség fejében adnak lehetőséget a megjelenésre; a mikrotámogatásokért sem tulajdonrészt, sem részvényt nem kapnak a támogatók.

Üzleti angyalok

Az üzleti angyalok esetében olyan befektetőkről beszélünk, akik vagyonukat rendszerint korábbi sikeres vállalkozásaikból szerezték meg, így nemcsak külső szemlélőként vesznek részt, hanem aktívan bele is szólnak a folyamatokba. A befektetők ezen csoportját elsősorban magánszemélyek alkotják, akik saját vagyonukat kockáztatják a projekt kedvéért.

Inkubátorok és akcelerátorok

Ezek a kezdeményezések általában nem csak pénzzel segítik a startupokat, sőt, általában a tanácsadásra, felkészítésre helyezik a hangsúlyt. Az inkubátorok elsősorban egy vállalkozás „születésénél” töltenek be fontos szerepet (infrastrukturális támogatást nyújtanak, hatékony menedzsment megoldásokkal segítik a csapatok munkáját) és hosszabb ideig (3-18 hónap) kísérik figyelemmel a projekt alakulását. Az akcelerátorok ezzel szemben néhány hónapos felkészítésekre szakosodtak, ahol egy intenzívebb program keretén belül fejlesztik a vezetőséget.

Kockázati és magántőke

Ha a startup már a növekedési (vagy legalábbis a fejlődési) szakaszban jár, akkor eljött az ideje, hogy komolyabb forrásokat vonjunk be. Itt jönnek be a képbe a tőkealapok, amelyek több éves pénzügyi és befektetési tapasztalattal rendelkeznek, kapcsolataikkal és tapasztalatukkal segítik a vállalat boldogulását. A kockázati tőkebefektetők általában a korai, nagyobb kockázattal járó szakaszban támogatják a startupokat, a pénzükért cserébe viszont magasabb elvárásokat is támasztanak. Ezzel szemben a magántőke befektetés általában jóval később, a terjeszkedési szakaszban jelenthet megoldást, amikor a portfólió bővítése, a szolgáltatás kiterjesztése, vagy egy másik vállalat bekebelezése a cél.

Mikor kell tőkét bevonni?

Minél később folyamodunk pénzügyi segítséghez, annál jobb - ez az ökölszabály. Egy kezdeti stádiumban lévő projekt esetén, amikor még fogalmunk sincs, mekkora vásárlóerőt képvisel a termékünk, vagy mekkorára nőheti ki magát egy szolgáltatás, balgaság pár tízezer euróért eladni a cég 20-30%-át, hiszen könnyen lehet, hogy másfél év múlva már milliókat fog érni a piacon. Persze nem szabad átesni a ló túloldalára sem, mert hiába a miénk az egész cég, ha megfelelő anyagi háttér hiányában egyszerűen nem tudunk érvényesülni.