Hogyan lett Észtországból digitális mintaállam?

-

Mintegy két évtized alatt a semmiből high tech nagyhatalommá nőtte ki magát. Olyan cégek indultak innen, mint a Skype, a nemrég 1 milliárd dollárra értékelt Transferwise vagy a Pipedrive - de mégis hogyan érte el mindezt ilyen rövid idő alatt a balti miniállam?


Észtország a digitális nomádok paradicsoma. Az elektronikus kormányzás és az e-banking után 2001-ben elkezdték a digitális aláírásra alkalmas ID kártyák bevezetését is. 2015 áprilistól pedig már nem csak Észtországban, hanem annak nagykövetségein is igényelhető a digitális állampolgárság, melynek köszönhetően bárki, pár perc alatt alapíthat céget, és még kezdőtőke sem kell hozzá.

A csupán 1,3 millió lakosú posztszocialista államra követendő példaként tekintenek az egész világon. Számos tényező segítette Észtország fővárosát, Tallinnt ahhoz, hogy csatlakozzon a világ legfontosabb technológiai és kreatív központjaihoz, íme a legfontosabbak:

Az a szerencséje, hogy kicsi

Körülbelül a 90-es évek végén Észtország válaszút elé került: el kellett döntenie, mire építse ki a gazdaságpolitikáját. "Két választási lehetősége volt: vagy bedolgozik Finnországnak és Oroszországnak, vagy olyan cégek fejlesztésére fókuszál, melyek születésüktől kezdve globális piacra lőnek" - mondja el Ács Zoltán, a Design Terminál inkubációs programjának vezetője, kiemelve: a Budapestnél is kisebb lakosságú balti állam egyszerűen olyan kicsi, hogy kizárólag a belső piacból egy cég sem tudna nagyra nőni.

"Na már most: melyek azok a cégek, melyek születésüktől kezdve globális piacra céloznak, és nem kell hozzájuk irtózatos tőke? Ezek a kreatív ipar két legnagyobb és legdinamikusabb szegmensei: a digitális és designcégek" - teszi hozzá Ács Zoltán.

Tudatos építkezés

Abban, hogy Észtországot ma már high tech nagyhatalomként tartják számon, egy sor okos kormányzati döntés játszott közre. Az észt kormánypárt és ellenzék hamar felismerte és egyetértett abban, hogy kényszerből erényt kovácsolni csakis tudatos ökoszisztéma-fejlesztéssel lehet.

Ennek megfelelően a 2000-es évek elején közel 5 millió euróból megalapították az Észt Desingközpontot, rengeteg inkubátor ház és akcellátor program született, megalapították az innovációs befektetéseket felkaroló állami Enterprise Estonia-t (ESA), 2006-ban pedig elindult a budapesti Design Terminál mentorprogramjának mintájául szolgáló Tallin Inkubaator is.

Új gazdasági elit

Az igazi áttörést azonban az hozta, amikor beért az első siker: a Skype, amelyet 2005-ben az eBay 2,6 milliárd dollárért felvásárolt, és ezzel létrejöhetett az észt befektetők új osztálya, akik a pénz mellett tapasztalataikat és tudásukat is beletették a későbbi fejlesztésekbe.

"Az új, az előző szocialista elittől teljesen független gazdasági elit átalakította a mecenatúrát, megváltoztatta az észt vállalkozó képét, inspirálta a vállalkozókat, és magával hozott egy addig ismeretlen színvonalú befektetői kultúrát is" - emeli ki Ács Zoltán.

Geopolitikai adottságok

Mindezek mellett geopolitikai adottságok is segítik az észt startupkultúrát: Helsinki közelsége előnyt jelent az észt fővárosnak. "A finn befektetők nagyon jók: ügyesen és sok pénzt fektetnek be. A finn business angel network talán a második legjobb Európában " - jegyzi meg Ács Zoltán. A tallinni kreatív ökoszisztéma rohamléptékű fejlődésében nagyban közrejátszik, hogy azonnal ott van egy Budapest-Győr távolságban lévő gazdag város, akik figyelnek a rokon népre, hogy ott mi történik, és előszeretettel fektetnek is be.

Oktatás

A programozási ismeretek terén is szerencséjük volt az észteknek, hisz Szovjetunió legnagyobb high tech központja Tallinnban volt - többek között a Skype és Transferwise alapítóinak szülei is itt dolgoztak programozóként. A bázis tehát megvolt, és az utánpótlás képzése sem szenved hiányt. A 2012-ben indított Pogetiiger program keretében az észt gyerekek már öt éves korukban megismerkednek a programozási alapokkal, a műszaki egyetemen pedig külön startup-tanszék működik, ahol a végzős diákok a kurzus végén saját vállalatot alapíthatnak.

Mint láthatjuk, rendkívüli szervezettség jellemzi az észteket, a világ nagy startup központjai közötti helyfoglalás azonban még várat magára. A problémáik a mienkhez hasonlóak, így nekik is komoly gondot okoz a jelentős elvándorlás, illetve az összes posztszocialista országhoz hasonlóan az észteknek is van mit fejlődni marketingben, salesben és managmentben - ám semmi kétség afelől, hogy mintaértékű kreatív ökoszisztémájuk újabb globális startupsikerek bölcsőjéül fog szolgálni.