Hoffmann Rózsa szerint kisebb a baj, mint amekkora a jajgatás

Fotó: MTI/Földi Imre

-

A Klik marad, de azonnali változások lesznek, a szervezet struktúrája pedig szeptember elsejével átalakul – mondta Palkovics László köznevelésért (is) felelős államtitkár az Országgyűlés Kulturális bizottsága előtt. Az oktatási rendszer a legerősebb védelmet kormányon kívülről kapta.


Hoffmann Rózsa volt oktatási államtitkár, most már csak KDNP-s politikusnál nem volt nagyobb védelmezője kedden a Kliknek és a köznevelés sokat kritizált állapotának.

A Köznevelési Kerekasztal után (arról az ülésről itt olvashatja cikkünket) a volt és jelenlegi köznevelési államtitkár és a Miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója, Madarász Péter az Országgyűlés Kulturális bizottságába ment, ahol Hoffmann Rózsa ízekre szedte a Miskolci Herman Ottó Gimnázium első tiltakozó levelét.

Először is leszögezte, hogy a köznevelés rendszere érzékeny műszer, „ha egy ujj fájdalmas, az egész szervezetet betegnek érezzük.” Maradva a hasonlatnál azzal folytatta, „előfordul, hogy fáj valami, és ha ezt még megpiszkálják, ráerősítenek, akkor nagynak tűnik a baj.” Szerinte most ez a helyzet. Bár elismerte, hogy vannak bajok, de azok „korántsem akkorák, mint amekkora jajgatásnak a szemtanúi vagyunk.” Annak örül, hogy a „bajokat, ujjfájásokat” kész orvosolni az Emberi Erőforrások Minisztériuma.

A Kliknél lecsapódó költségvetési finanszírozási gondok és a pedagógusok terhei ugyan „erősebbek, mint az ujjfájás”, de a két súlyos gond orvoslására jó esély van – tette hozzá, majd rátért a Miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt levelére, és az arra érkezett reakciókra.


A hajam szála égnek áll, mit nagyítanak fel emberek.

A miskolci tantestület az első levélben a „reformnak nevezett akciók„ azonnali felfüggesztését követelték, leírták, hogy a gyerekeken kísérleteznek, túlzónak találták az adminisztrációs terheket és kifogásolták, hogy az igazgatóktól elvették jogköröket .

Hoffmann Rózsa pedig azt, hogy „számos megjegyzés nem fedi a valóságot.”

Szerinte – a levéllel ellentétben – nincs „olyan gyerek, aki iskolai pályafutása alatt 6-8 újításhullámot is elszenved”, nem érti, miért kell kritizálni a gyerekek felmérését testnevelés órán (a miskolciak elhamarkodott, átgondolatlan lépésnek találták), miért emlegetnek szakfelügyelőket, mikor azok már nincsenek, és miért írják azt, hogy „ hol a Nemzeti Alaptanterv, hol az érettségi változik”, mikor a NAT-on 2012-es megjelenése óta csak apróbb változtatások voltak, ráadásul az új tankönyvek miatt a tanterv maga nem változott.

A tanulók túlterhelése az egyik leggyakrabban hangoztatott probléma. Hoffmann szerint „bizonyára így van”, de azt javasolja, a bírálók írjanak egy új kerettantervet, és próbálják meg kivenni az anyag 10 százalékát. „Nem nagyon fog menni” – mondta a NAT készítéseinek tapasztalataira hivatkozva. Elmondása szerint az alaptanterven 250 szakember dolgozott, és még utána is sok levelet kaptak, mit kéne még beletenni. (A tananyag lehetséges csökkentéséről egyébként annak idején Czunyiné Bertalan Judit szombaton leváltott államtitkár és utódja, Palkovics László is beszélt.)

Hoffmann szerinte általánosítani sem lehet: baj, hogy egy iskolában elzárják a fűtést, mert nem volt a Kliknek rá pénze, de ebből nem következik, hogy minden rosszul működik a Klikben.


198 tankerület működik, 168-ban nem volt ilyen! Ha politikai sanda szándékok megjelennek, az nem tesz jót az oktatásnak

– vonta le a következtetést Hoffmann, aki hozzászólása egy pontján személyében is megszólította Madarász Péter igazgatót: „Maga nem érzi főnöknek magát a saját gimnáziumában?” Hoffmann szerint az igazgató simán utasíthatja a portást, hogy csukja be az ajtót, pedig a miskolciak ennek ellenkezőjére panaszkodnak levelükben.


De, főnöke vagyok a tantestületnek, érzek szakmai autonómiát, csak sokszor az nem tud érvényesülni, mert képtelen vagyok bármiféle apró eszközt beszerezni

– reagált Madarász, aki szerint nem írták volna meg a levelet, ha nem lenne súlyos a helyzet. Azt elismerte, hogy a levélben nincs minden tény „kifinomult részletességgel feltüntetve”, de az emlegetett testnevelési felmérésnek akkor sincsenek meg a feltételei.


Balról jobbra: Madarász Péter igazgató, Palkovics László jelenlegi és Czunyiné Bertalan Judit volt államtitkár


Az ülésen kiderült, hogy a miskolci tanároknak akkor lett elegük, amikor a belső önértékelés elkészítéséről tartott tájékoztatást a vezetés, ami „heves reakciókat váltott ki”. Utána született a levél, majd miután a Klik vezetésétől és a minisztériumtól nem jött válasz egy hónap alatt sem, a sajtóhoz fordultak.

„Nem szeretnénk mi rendszereket megbuktatni, csak javítani akarunk valamin, ami, úgy látjuk, nem jól működik” – mondta Madarász Péter.

A köznevelési kerekasztal első ülése után az igazgató bizakodó, ott széleskörű, stratégiai munka indult el szerinte. Az elmúlt hetek tankerületi fórumain 4530 észrevételt, panaszt kaptak az iskoláktól – mondta Czunyiné, aki immár a digitális tartalomért felel. Megjegyzendő, hogy bujkálás helyett részt vett a köznevelési kerekasztalon, és a bizottsági ülésen megjegyzés nélkül fogadta egy ellenzéki politikus gratulációját új munkaköréhez.

Négy részre osztották a problémahalmazt, különböző csoportok dolgoznak a kérdéseken. Palkovics László államtitkár azt mondta, áprilisig kéthetente ülésezik a kerekasztal – a munkacsoportok folyamatosan dolgoznak –, később ez ritkább lesz.

Lesznek azonnali döntések – ezek hatálya nem ismert –, a többi között a Klik beszerzési folyamatainak átalakítása, a Klik költségvetésének áttekintése, a tanfelügyeleti rendszer és az önértékelési folyamat egyszerűsítése.

Szeptember 1-ig átalakítják a Klik működését, decentralizálják a szervezetet – jelentette be az államtitkár. A Klik és az iskolák közötti hatásköröket is rendezni kell. Lesznek további változások is, a tartalomfejlesztéssel külön munkacsoport foglalkozik.

Az MSZP-s Hiller István a Klik megszüntetését szorgalmazta, reagált Hoffmann Rózsára is, hogy a tanároknak meg a 2011-es köznevelési törvénytől állt égnek a haja, és bejelentette, hogy parlamenti vitanapot kezdeményeznek a köznevelésről.

A Klik marad – tette újból egyértelművé Palkovics László, aki föltette a kérdést, ha fölszámolnak egy ilyen szervezetet, akkor vajon mi jönne utána? De azt ők is látják, hogy vannak problémák.


Palkovics – szintén ellenzéki képviselőtől – megkapta azt is, hogy baráti szervezetekkel ültek le tárgyalni, az államtitkár ezt az ülésen részt vevő Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével, illetve a meghívott, de meg nem jelent Pedagógusok Szakszervezetével verte vissza. Azt az ellenzéki kérést sem tudják teljesíteni, hogy többen üljenek a kerekasztalnál. Így is 50 résztvevő volt, szerinte 200 fővel nem működhet a megbeszélés.