Hiába fojtogatták a pályázatírót, kisebb sérülésekkel megúszta

Forrás: Magyar Sajtófotó Pályázat

-

Többször hírbe hozták már a Goodwill Consulting Kft.-t az uniós pályázatok visszaéléseivel kapcsolatban, de most először történt meg, hogy elálltak a vele kötött támogatási szerződéstől. A pályázatíró cégek stiklijeiről a kormány is tud, komoly büntetést eddig mégsem nem szabtak ki rájuk.


UPDATE: Helyreigazítás

„A „Hiába fojtogatták a pályázatírót, kisebb sérülésekkel megúszta” cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy a Goodwill Consulting Kft-nek köze lenne a kijáróemberek visszaéléséihez, vagy korrupcióhoz, vagy egyéb törvénysértésekhez. Ezzel szemben a valóság az, hogy a Goodwill Consulting Kft. nem alkalmaz kijáróembereket, elítéli, és távol tartja magát a korrupció minden formájától, törvénysértést nem követett el, és nem követ el.”

Névtelennek nem nevezhető, mégis beazonosíthatatlan forrású levél érkezett szerkesztőségünkbe a közelmúltban. Meglehetősen súlyos vádakat fogalmaztak meg benne, ráadásul előzménye is volt az ügynek. Egy pályázatíró cég, a Goodwill Consulting Kft. visszaéléseit szerette volna feltárni és nyilvánosságra hozni valaki, aki a vállalat volt dolgozójának mondta magát.


Ennek alapján persze akár szimpla bosszúról is szó lehetett volna. Csakhogy nem ez volt az első alkalom, hogy valaki panaszkodott a Goodwillre. A jobbikos Volner János már 2013-ban, az LMP-s Hadházy Ákos pedig egy évvel ezelőtt beszélt arról, hogy a Goodwill úgy sikeres számos energetikai, főként napelemes uniós pályázaton, hogy a cégcsoport egyik tagja megírja az önkormányzatoknak az uniós pályázatot, a másik tag a közbeszerzést bonyolítja, a harmadik pedig megnyeri a tendert.

Ezért úgy döntöttünk, hogy szembesítjük az újabb vádakkal a Miniszterelnökséget, már csak azért is, mert egy évvel ezelőtt magunk is részt vettünk olyan konferencián, amelyen egyazon pulpituson ült Lázár János miniszter és a Goodwill tulajdonos-ügyvezetője, Harsányi Gábor.

Amikor megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy a VS.hu-hoz eljuttatott információk alapján indítanak-e vizsgálatot, a válasz ez volt: az olvasói levél alapján nem, de ennek csak az az oka, hogy a levélben megfogalmazottak ügyében már folytak vizsgálatok, és ezek befejeződtek.


Hogyan juthat tízmilliókhoz munka nélkül?

A Miniszterelnökség megerősítette, hogy az elmúlt években valóban voltak visszaélések például a vállalati tanácsadás támogatására kiírt pályázatoknál, és ez nem csak a Goodwillt érintette. A Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében összességében több milliárd forintot fordítottak üzletfejlesztés támogatására, aminél a következő módszerre lettek figyelmesek.

A tendereken 3 és 20 millió forint közötti támogatást lehetett szerezni. Ez az összeg a fejlesztésnél elszámolható költség legfeljebb 50 százaléka lehetett, vagyis minimum 50 százalék volt a pályázó által fizetendő önrész. A teljes projektköltség tehát elérhette a 40 millió forintot.

A tanácsadó cégek ennyi pénzhez juthattak abban az esetben, ha egy vállalkozás megnyert egy pályázatot, és annak alapján szerződést kötött a tanácsadóval például marketingstratégia kidolgozására. Csakhogy ez a tanácsadás gyakran fiktív volt, többször előfordult, hogy a „munka” az internetről összeollózott szövegek kinyomtatásában merült ki.

Ha a tanácsadó a projektköltség 40 millió forintjából visszafizetett, mondjuk, 30 millió forintot az ügyfélnek, még mindig maradt nála 10 millió forint. Ugyanakkor a pályázó is pénzhez juthatott: 20 milliós önrészt tett bele a projektbe, de 30-at kapott meg a végén, vagyis 10 milliós pluszban volt ő is. Így a 20 milliós támogatást gyakorlatilag elfelezték.

A Miniszterelnökség egyebek között erre a példára válaszolta azt, hogy „a levélben megfogalmazottak ügyében már folytak vizsgálatok, és ezek befejeződtek". Ennek pedig az lett az eredménye, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium nemrég egy az egyben visszavonta a Goodwill Consulting Kft. támogatási szerződését. Így a cég elesett 17,5 millió forinttól, amelyet eredetileg saját piaci megjelenésére fordíthatott volna.

A hivatalos válasz szerint „a szerződéstől való elállást az indokolta, hogy a Goodwill Consulting Kft. által benyújtott dokumentumok nem feleltek meg az elszámolható költségekre vonatkozó előírásoknak”.


Kijáróemberek világa

Azoknak azonban, akik súlyos retorzióra, a támogatással való visszaélés miatti feljelentésre számítanak, csalódniuk kell:


Az eddig lezárt minden olyan pályázat vizsgálatakor, amelynél az ár-érték arányt az ellenőrző hatóság nem tartotta megfelelőnek, a projekt keretében az elszámolható költségtételeket arányosan csökkentve folyósította a kedvezményezettnek

– válaszolta a Miniszterelnökség. Vagyis a büntetés abban merült ki, hogy a nyertes a pályázatban kiírtnál kevesebb pénzt kapott, vagy – mint a Goodwill esetében – a szerződés egészétől elálltak, feljelentés nem történt.


Tény ugyanakkor, hogy a pályázatírók előtt is meglepő nyíltsággal beszélt a Miniszterelnökség államtitkára, Csepreghy Nándor a közelmúltban azon a fórumon, amelyre az uniós pályázatok menedzsmentjével foglalkozó cégeket hívták meg. Az államtitkár nem rejtette véka alá: tudomásuk van kijáróemberekről, és az uniós pályázati rendszer nem mentes a korrupciótól. Hozzátette azonban, hogy ha konkrét információ kerül a birtokukba, akkor meg is teszik a feljelentést.


Csepreghy Nándor


Nyereséges üzlet

A projektmenedzsmenttel és pályázatírással foglalkozó nagyobb cégek általában jól kerestek az elmúlt években. A mérlegbeszámolók adatai legalábbis azt mutatják, hogy nyereségesek voltak: volt olyan társaság, ahol a több száz milliós árbevétel több mint fele adózás után is a tulajdonosok zsebében maradt.


A Goodwill Consultingnak is igen eredményesnek bizonyult a tevékenysége. 2014-ben például a több mint 1,7 milliárd forint árbevételből a költségek kifizetése és az adózás után is megmaradt csaknem félmilliárd forintja.

A Goodwill ügyvezetője, Harsányi Gábor nem szívesen beszélt a VS.hu-nak arról, hogy ők nem vettek részt a projektmenedzsment cégek és a Miniszterelnökség közötti egyeztetésen. Mint mondta, a sajtóból értesültek a fórumról, amelyre tudomása szerint több jelentős pályázatíró céget sem hívtak meg.

Harsányi Gábor tájékoztatása szerint cégük az elmúlt 10 évben 10 uniós pályázatot nyert el, ebből 9 pályázatot már lezártak és kifizettek. A vállalati tanácsadói pályázat keretében a Goodwill 18 megbízást kapott, és a cég külföldi irodáinak a közreműködésével segítették a magyar vállalkozások külföldi – egyebek között romániai – piacra lépését – mondta az ügyvezető.


Habonyra hivatkoznak

Jogi lépéseket helyezett kilátásba a pályázatírók fórumán Csepreghy Nándor abban az esetben is, ha tudomásukra jut, hogy bárki állítólagos kormányzati kapcsolataira hivatkozva próbál megbízáshoz jutni.


A panaszok nem csak egy cégre vonatkoznak. A szakmában több olyan vállalkozásról is beszélnek, amelynek képviselői méregdrága, mutatós autókkal, fontos kormányzati vagy kormányközeli emberekre, például Habony Árpádra hivatkozva járják a potenciális pályázókat, és arról győzködik őket, hogy ha őket bízzák meg, tuti a nyertes tender. Cserébe 20-30 százalékos sikerdíjat kérnek.


Légből kapott vagdalkozással nem tudunk mit kezdeni. De ha konkrétan megmondják, hol, ki, melyik ügyben, akkor – természetesen a forrás védelme mellett – a teljes paksamétát átadjuk a rendőrségnek.

– mondja Csepreghy.

A Miniszterelnökség ezekben a hetekben a pályázatbírálói rendszert is átalakítja, kizárólag az államigazgatásban dolgozók közül választja ki a testületek tagjait, állítása szerint ez kizárja a korrupció lehetőségét. Emiatt a következő egy-két hónapban fel is függesztik az uniós tenderek elbírálását.

Az államtitkár azzal is érvelt, hogy éppen a kijáróemberek visszaélései miatt vezette be a kormány, hogy a pályázó cégek a támogatott projekt költségvetésének legfeljebb 2,5 százalékát számolhatják el projektmenedzsmentre. Lehet ennél többet is költeni, de a támogatási forrásból csak ennyit lehet fedezni.


Újabb kormánydöntés lesz

Arra a kérdésre, hogy mi az oka a békülékenységnek a pályázatíró cégekkel, hiszen két évvel ezelőtt Lázár János miniszter még tarthatatlannak mondta, hogy ők vigyék el az uniós pénzek egy jelentős részét, és a pályázatírás államosítását vetítette előre, Csepreghy azt válaszolta:


Bocsánat, ez az újságírói narratíva volt. Én nem ezt mondtam. Amit mondtunk, az az, hogy az állami érdekkörből ki fogjuk tolni ezeket a szolgáltatásokat. Ezt megtettük.

A Miniszterelnökség szerint a pályázati rendszer piackomformabb lett, mert egy közepes méretű cég projektmenedzsment támogatás nélkül is el tudja készíteni a pályázatát.

Egy 2014 végén született kormányrendelet pedig megtiltotta az önkormányzatoknak és állami szereplőknek, hogy szakértői szolgáltatásra számoljanak el uniós támogatást. Így a legfeljebb 2,5 százalékot csak saját alkalmazottaik fizetésére használhatják fel. Ezen a területen tehát kizárták a magánpiacon működő tanácsadó cégeket az uniós pénzfelhasználásból.

A Miniszterelnökség most még tovább akar lépni. Azt javasolta a kormánynak, hogy a balatoni régió 280 milliárd forintos pályázati forrásának felhasználásakor kizárólag a területileg illetékes megyei önkormányzatok láthassák el a pályázatírási és projektmenedzsment feladatokat.

Úgy tudni, hogy Lázárékhoz is eljutott a hír, miszerint az egyik projektmenedzsment cég, amelynek vezetője egyébként ugyancsak ott volt az egyeztető fórumon, azt mondta a térség önkormányzatainak, vállalatainak és civil szervezeteinek, hogy „övék a Balaton”, és megbízásuk esetén 20-30 százalékért garantálják a sikeres pályázatot.