Hiába elégedetlen a hitelelszámolással, nem lesz könnyű dolga vitatni

-

Csak konkrét hiba megjelölésével lehet vitatni a devizahiteles elszámolást - mondta a Pénzügyi Békéltető Testület szóvivője.


Bár az általános pénzügyi békéltetés kifejezetten sikeres, hiszen a Pénzügyi Békéltető Testület a megindított eljárások csaknem 43 százalékánál tudott a fogyasztó és a pénzügyi intézmény között egyezséget létrehozni, az elszámolási ügyek túlnyomó többségét az eddigi tapasztalatok szerint nem lehet érdemben felülvizsgálni - mondta Kardos-Nagy Tünde, a testület szóvivője.


A fogyasztók ugyanis hiánypótlásra sem jelölik meg pontosan az általuk vitatott számítási hibát.

A testülethez eddig több mint 6500 elszámolást vitató beadvány érkezett. Ez jelentős szám ahhoz képest, hogy más ügyben idén eddig összesen érkezett 2800 beadvány, ám a 2,1 millió kiküldött banki elszámoláshoz képest elenyésző - mondta a szóvivő.

Az elszámolási törvény egyértelműen meghatározza, hogy a banki elszámolási ügyekben a Testület csak akkor járhat el, ha a fogyasztó az elszámolás, forintosítás helyességét vitatja, nem tartja elkésettnek az ezzel kapcsolatos, a pénzügyi intézményhez benyújtott panaszát, illetve elszámolásra kötelezné az ezt elutasító hitelintézetet, pénzügyi vállalkozást. Mindhárom ügytípus esetében a Testület eljárásának feltétele, hogy a pénzügyi intézmény előzőleg elutasítsa a fogyasztó panaszát.

A fogyasztónak emellett konkrétumokkal kell igazolnia a pénzügyi békéltetők előtt álláspontját, így a hitelintézet, pénzügyi vállalkozás pontatlan elszámolását felrovó kérelem esetén meg kell jelölnie a pénzügyi intézmény által közölt helytelen adatot vagy számítási hibát. A kérelmező számára eredményes eljáráshoz az önmagában kevés, ha valaki csak általánosságban „nem ért egyet” az elszámolással - mondta.


A Testület eljárásában kizárólag a kérelemben nevesített konkrét problémát vizsgálhatja meg, az esetleges téves várakozásokkal ellentétben a jogszabályok nem jogosítják fel az elszámolás általános felülvizsgálatára - szögezte le a szóvivő.

A törvény szerint a testületnek ugyancsak el kell utasítania a fogyasztó kérelmét, ha egyéb, a jogszabályban fel nem sorolt típusú elszámolási kifogással keresik meg.

A július végéig beérkezett csaknem 6600 elszámolási kérelemből 1005 ügyet zártak le eddig. 29 ügyben kötött egyezséget a pénzügyi intézmény és a fogyasztó, 5 esetben pedig kötelezést tartalmazó határozatot adott ki a Testület. A további ügyekben - alapvetően a fogyasztói kérelmek korábban jelzett hiányosságai miatt - az eljárást megszüntették.