Hiába a sok ígéret, tovább dühöngenek a taxisok

Fotó: VS.hu / Mudra László

-

Bár a jelenleginél jóval szigorúbb fellépést ígért a Uber-sofőrök ellen a kormány, a taxis társadalom nem elégedett, ők a mobiltelefonos alkalmazás betiltását akarják elérni. Sok társasággal és taxissal beszéltünk, szinte mindegyikük úgy érzi, hogy már pattanásig feszült a helyzet az utcán, és úgy látják, a kormány is kettészakadt az ügyben.


Az uberezésen kapott sofőrök autójáról a rendőrség még a helyszínen levenné a rendszámot, de ezen felül több százezer forintos bírságra is számíthatnak az illegális tevékenységet végző autósok – közölte Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára szerdai sajtótájékoztatóján (részletek itt).

„Az látszik, hogy a kormány az eddiginél gyorsabb tempót diktál, ám még várható egy-két kör tárgyalás, végleges véleményt csak akkor lehet az intézkedésekről mondani” – közölte érdeklődésünkre Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója. Mint mondta, a mostani bejelentésekkel nem teljes mértékben elégedettek, azt szeretnék elérni, hogy az Uber applikációját is tiltsák be, lehetőleg minél hamarabb. Ez azért lenne fontos, mivel autót ezen keresztül lehet hívni, és a cég maga is valójában egy olyan alkalmazásnak tartja magát, amely segít magánszemélyeket összekötni.

Az alkalmazás betiltására egyébként már tett egy ígéretet Fónagy is, aki szerint az NFM egyelőre vizsgálja ennek a lehetőségét, és ha kell, megteszik a szükséges lépéseket.

Az applikáció betiltásának fontosságát hangsúlyozta Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke is, aki szerint amíg ez nem történik meg, addig továbbra is az az érzése az embernek, hogy „nesze semmi, fogd meg jólt” játszik a kormány. Ennek alátámasztására egy példával élt: ha valaki készítene egy applikációt, amellyel illegálisan, 500 forintért árulná a cigarettát, akkor azt valószínűleg egy órán belül letiltanák. „Akkor az Uber, amelyik soha, semmilyen működési engedélyt nem kapott, hogyan tud még a mai napig működni?” – tette fel a kérdés Czifery.


Az Uber ingyenutakkal is akciózott már


A jogosítványt is vegyék el!

„A taxis érdekképviseletek konkrét javaslatokkal érkeztek a szerdai megbeszélésre, amelynek egyik legfontosabb része az lett volna, hogy a hatóságok növeljék a fél éve bevezetett taxis rendelettel kapcsolatos ellenőrzések számát és hatékonyságát" – mondta a VS-nek Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozási Osztályának elnöke. Szerinte egyértelmű, hogy a jogszabálynak eddig nem sikerült érvényt szerezni, ezt jelzi az is, hogy az Uber működni tud. A Főtaxi lapunknak adott rövid kommentárjában is ezt hangsúlyozta, mondván, várják, hogy a gyakorlatban is legyen az ellenőrzésekre elég erő és kapacitás, így az előírásokat az összes piaci szereplővel tartassák be.

Azzal a kamarai vezető is egyetért, hogy jelöljenek ki egy olyan hatóságot, amelyik egyfajta koordinációs szerepet töltene be a rendőrség és az adóhatóság ellenőrzéseinél. Nem elégednének meg a rendszám levételével, szerinte a kiszabott bírság befizetéséig a jogosítványát is el lehetne venni a sofőrnek, hogy biztosan ne végezzen illegális személyszállítást.

Az egyik egyeztetésen résztvevő forrásunk úgy nyilatkozott, hogy amikor a nagyobb ellenőrzésszámot kérték számon Fónagyon, akkor az államtitkár az emberhiányra hivatkozva mentegetőzött. Erre reagálva forrásunk azt hangsúlyozta, hogy a taxisokat „halálra ellenőrzik és büntetik”, ráadásul a kormány asszisztál ahhoz, hogy az Uber továbbra is működik. A taxis szakszervezeti vezető azt emelte ki: azzal egyetért, hogy legyen több ellenőrzés, de arra a kérdésre nem kaptak választ a kormányzattól, honnan fogják tudni, melyik az uberes autó, kit kell majd megállítani.

Czifery Csaba azt is kiemelte, hogy köszönik Fónagy Jánosnak az együttműködést és azt az ígéretet is, miszerint lesz folytatása az egyeztetéseknek, olyan, ahol már nemcsak az Uberről lesz szó, hanem a taxis szakmát érintő összes kérdésről. „A célunk, hogy a taxis társadalmat ismerje el a kormány, mert most úgy érezzük, nagyot sérült a renoménk” – mondta Czifery. Mindezek ellenére úgy érzik, csak egy „finoman elhangzott ígéret van, a kormány nem nagyon akar az applikációval foglalkozni, pedig annak a felfüggesztése kivitelezhető, ezt mindenki tudja”.


Január közepén napokig tüntettek a taxisok a szolgáltatás ellen


Üzenet Lázár Jánoséknak

Annak okáról, hogy miért nem tiltják be az Ubert, a taxis vállalkozások csak név nélkül voltak hajlandóak nyilatkozni. Többször visszatérő gondolat, hogy a kormány sem egységes a kérdésben, hiszen amíg Fónagy a keményebb, szigorúbb vonalat képviseli, addig a fiatalabb generáció, így Lázár János, Rogán Antal és Tuzson Bence szerint nem kellene betiltani egy ilyen 21. századi megoldást, hiszen a fejlődést nem lehet megállítani.

„Mi erre azt mondjuk: baszd meg!” – fogalmazott az egyik taxis cég vezetője, aki szerint immár a taxistársaságoktól is megkaphatja bárki ugyanazt a szolgáltatást, mint az Ubertől, hiszen mobilos applikációja már minden nagyobb vállalatnak van. „Miközben mi minden szabályt betartunk, érvényes számlát adunk, addig ők kilopják a pénzt a digitális tér segítségével” – mondta egy másik taxistársaság képviselője, aki szerint a Lázár-féle vonal már „digitális bennszülött”, míg Fónagy a maga korával „még csak digitális bevándorló sem”.

Volt, aki elismerte, hogy a határon nem lehet megállítani egy 21. századi alkalmazást, és volt, aki arról beszélt: a politikusok immár azon gondolkodnak, hogy mivel járnak jobban: ha a taxistársadalom 10 ezer családját, azaz nagyjából 30 ezer embert támogatnak, vagy ha az Uber-felhasználók 50 ezres körét. Márpedig ez a gondolkodás csak kárt okoz szerinte, hiszen rossz üzenetet hordoz minden tisztességesen dolgozó vállalkozás számára.


A múlt héten Párizsban is demonstráltak az Uber ellen


Nem is az Uber a legnagyobb baj?

A jelek szerint azonban nemcsak a kormányon belül láthatóak szakadások, hanem a taxisoknál is. „Nem a taxisok tüntettek néhány hete a fővárosban, hiszen a demonstrálók 90 százaléka egyik céghez sem tartozik” – mondta egy taxis. Szerinte ők azok, akiket a köznyelv hiénának hív, ők találhatóak meg a Keleti pályaudvarnál, az Oktogonnál, vagy – a tüntetések idején túl is – a Deák tér környékén. A problémájuk az, hogy mivel nem tartoznak egyik taxis társasághoz sem, viszonylag kevés fuvar áll a rendelkezésükre, és azokon is az Uberrel kénytelenek osztozkodni.

„Minden évben arról szól a történet, hogy a társaság nélküli taxisok hőbörögnek a kevés utast hozó január és március között” – mondta egy taxis, egy kollégája pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a cégében legalább 10 olyan ember is dolgozik, aki korábban uberezett, és azért váltott, mert a tüntetők állításaival ellentétben állandó gond volt a megfelelő napi bevétel elérése.

Egy valamiben azonban szinte minden megkérdezett résztvevő egyetértett: az eddigieknél is gyorsabb és radikálisabb megoldást várnak a kormánytól, mert pattanásig feszültek az idegek az utcán.

Az ügyben természetesen megkerestük az Ubert is, amint válaszolnak, frissítjük a cikkünket. A cég korábban jelezte a VS-nek, hogy a szerdai egyeztetésre nem hívták meg őket, de készek a tárgyalásra. Azt is hozzátették: a kormánynak hivatalosan is eljuttatták már a működésre vonatkozó javaslatukat, amellyel mindenki jól járna, „a budapestiek, az autóspartnerek és az államkincstár egyaránt".