Hasít, de még csírányi az e-kereskedelem

Fotó: Europress/AFP/Lakruwan Wanniarachchi / Europress/AFP/Lakruwan Wanniarachchi

-

Majd ötödével bővült az online kereskedelem az első fél évben. Csak marketinggel és akciókkal lehet megmaradni.


Továbbra is töretlenül növekszik a hazai online kiskereskedelem. A piac az idei első fél évet 18 százalékos bővüléssel zárta – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei harmadik felméréséből. Az előző évek trendjéhez hasonlóan 2016 első fél éve is jelentős növekedéssel zárt, amiben idén nagy szerepük volt a kiemelt sporteseményeknek is.

A teljes hazai online kiskereskedelem forgalma 2016 második negyedévében 15 milliárd forinttal és mintegy harmadával több tranzakciós eredménnyel múlta felül az első negyedév teljesítményét. Ezzel az első fél évben közel 131 milliárd forintos forgalmat érve el. A teljes kiskerforgalom üzemanyagok nélkül 3735 milliárd forint volt ugyanebben az időszakban, vagyis az online és csomagküldő biznisz a teljes szektornak 3,5 százalékát teszi ki.

A termékkategóriák tekintetében a szórakoztatóelektronika termékkör generálta a második negyedév legnagyobb bevételét, 11 milliárd forintot, ami közel 46 százalékos bővülést jelent 2015 második negyedévének forgalmához képest. A kategória növekedésében a labdarúgó-Európa-bajnokság vásárlásösztönző hatása is megmutatkozott. A nagyobb értékű műszaki cikkek iránti kereslet hatással volt az átlagos kosárértékre is: ez a nyár elején megközelítette a 11 200 forintot, szemben a 2015 nyár elején elért tízezer forintos átlaggal. A növekedés pedig nem állt meg júniusban, a harmadik negyedévben – az olimpia és az iskolakezdés köré épülő kampányok hatására – várhatóan tovább erősödik a szektor.


Webáru a polcon


A fokozódó kínálati és árverseny miatt a „felszínen maradás” minden korábbinál jobban függ a megfelelő mennyiségű és minőségű marketingaktivitástól. A webáruházak több mint kétharmadának üzleti tevékenysége előre megtervezett marketingterv mentén működik. A stratégiák között azonban még jóval elterjedtebb a kampányszemléletű tervezés, így a stratégiával rendelkező kereskedők többségénél az egyes eszközöknek és médiafelületeknek még nincs dedikált költségvetésük.

A legnépszerűbb marketingeszköznek továbbra is az ár-összehasonlító oldalak számítanak. Segítségükkel a legkisebb, frissen indult kereskedők is „felkerülhetnek a térképre”. Évről évre egyre többen építik fel oldalukat az aktuális keresőoptimalizálási (SEO) standardoknak megfelelően, miközben továbbra is népszerűek a már-már klasszikus eszköznek számító Google-hirdetések is. Az utóbbi egy év során a legnagyobb változást a Facebook hozta. Amellett, hogy a kereskedők 78 százaléka jelen van a legnagyobb közösségi oldalon, egyre többet hirdetnek is a segítségével. A webáruházak többségének a „promóció” többnyire még mindig a termék- vagy kosárszázalékos kedvezmény adását jelenti, miközben az „akciózás” nemcsak a leárazásokról, hanem az online vásárlás élményéről is szól.

A kifejezetten egy napig tartó akciók esetében az átlagosan elérhető kedvezmény mértéke a tavalyi évhez képest a duplájára emelkedett. Az egyre változatosabb akciós lehetőségek, a konkurenciaharc és a jelentős árengedmények miatt az online vásárlók átlagosan 12 százalékos kedvezményben részesülhetnek. Átlagosan száz látogatás 2,1 vásárlást eredményez. A számítástechnikai szektor jár az élen a maga 2,6 százalékos arányával, miközben az otthon, kert szektorban mindössze 1,4 százalékot tudnak elérni az online áruházak.