Háromszáz forintért tankolhatunk, de ez sem elég

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Jelentősen csökkentek az üzemanyagárak, a statisztikák szerint többet is tankolunk. De van valami, ami mégis eltántorítja a fővárosiakat az autó használatától.


„Csak így tovább, bírom az ilyet” – így kommentálta egy autós az üzemanyagárak alakulását egy budaörsi parkolóban a Bukszának. Ő Budapestről Győr-Moson-Sopron megyébe jár dolgozni, arra pedig nincs dugó. „Szóval több marad a gyerekeknek” – teszi hozzá.

Az autósok szokásait azt követően mértük fel, hogy lélektani határt lépett át az üzemanyagok ára: előbb a gázolaj, ezen a héten pénteken pedig a benzin is 300 forintos szintre került, miután csak a héten 14 forinttal csökkentette a nagykereskedelmi árat a Mol. Ilyen alacsony áron régen lehetett üzemanyagot vásárolni Magyarországon. Ha az éves átlagárakat nézzük, akkor legutóbb hét évvel ezelőtt, 2009-ben volt mindkét üzemanyag ára tartósan 300 forint alatt.


Az árcsökkenés miatt logikus, hogy egyre többet tankolunk. Ezt igazolják az üzemanyag-eladásokról szóló adatok is: a múlt évben a a 95-ös benzinből 2,2 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban, a gázolajnál jóval látványosabb, közel 10 százalékos volt a növekedés a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. Az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 7,6 százalékkal nőtt 2015-ben.

A Buksza által megkérdezett budapesti autósok azonban szinte egyhangúlag úgy gondolják, hogy az árcsökkenés messze nem a legfontosabb.


A parkolással van a baj

„Benzinár? Ugyan már, kit érdekel. Viszont a parkolás. Ha majdnem ingyen lesz a benzin, akkor szóba jön az autó. Addig nem. A parkolási díjak miatt lehetetlenség autózni Budapesten. Ott áll a garázsban a szajré, és ott is marad, ott ingyen áll” – mondja egy családapa, aki évek óta inkább tömegközlekedéssel jár a munkahelyére.

„Fix autós feladataim vannak, oviba és bölcsibe viszem a gyerekeket. Akkor is megyek, ha drága, akkor is, ha olcsóbb az üzemanyag. Ilyen szempontból árrugalmatlan vagyok” – mondja egy másik, XI. kerületben élő negyvenéves családapa. (Az árrugalmasság azt mutatja meg, hogy egy-egy termék vagy szolgáltatás árának változásakor miként csökken vagy növekszik a kereslet. Magyarul többet vásárolnak-e belőle, ha olcsóbb. Mivel az üzemanyagokat nem nagyon lehet olcsóbb termékkel helyettesíteni, az árnövekedésnél az autósok csak aközött dönthetnek, leteszik az autót, vagy többet fizetnek.)

„Akármennyire is olcsó a benzin, a méregdrága parkolás értelmetlenné teszi az autózást. Pedig kocsival sokszor beérnék 20 perc alatt, szemben a tömegközlekedési etapokban eltöltött 35-40 perccel” – ezt már egy másik, dél-budai lakásából Óbudára ingázó férfi mondja.

„Nem az üzemanyagárak, hanem a brutálisan magas parkolási díjak és a jó tömegközlekedés miatt szoktam rá a vonatra. Vácon lakom, az Oktogon környékén dolgozom. Otthonról 7 perc séta a vasútállomás, a Nyugatiból egy megálló villamossal az iroda. Ha a közlekedés macera lenne, lehet, hogy maradtam volna a kocsinál” – kontráz egy másik férfi, aki azt is hozzáteszi: így sört is tud inni, ha akar.

„Iskolába eldobom a gyerekeket autóval, aztán buszra szállok, nincs más választásom. Ha lenne több P+R parkoló, az jó lenne, de most marad ez a hibrid megoldás. Amúgy Budapest nem az autóknak való. Nekem ugyan macerát jelent a tömegközlekedés, de akkor sem járnék autóval, ha olcsóbb lenne a parkolás” – állítja egy háromgyerekes anyuka, aki Óbudán lakik, és a belvárosban dolgozik.




Egyszer fent, egyszer lent

Az üzemanyagár kalandos úton jutott el a mostani 300 forintra. A múlt év közepén 380-400 forint körül alakultak az árak, majd az olaj világpiaci árának csökkenése miatt megindult a zuhanás. Az üzemanyagár alakulásában persze fontos szerepet játszik a forint árfolyama. Az olaj ára szempontjából jelentős dollár erősödése némileg enyhítette az árcsökkentő hatást – ahogy az is, hogy az ár jelentős hányadát a különböző adók teszik ki.


Az utóbbi másfél évtized statisztikáit nézve makrogazdasági szinten pontosan látható az áremelkedés hatása. 2009-től a legnépszerűbb üzemanyagok (95-ös benzin és gázolaj) éves átlagára 2012-ig emelkedett, ezzel párhuzamosan pedig a forgalom is csökkent.

Az üzemanyagok árának jövőbeni alakulását továbbra is az olaj világpiaci ára és a forint árfolyama határozza meg leginkább. A jegybank inflációs jelentésében utal rá, hogy az olajárak alacsony szinten vannak, ugyanakkor nem szabad mérget venni arra, hogy ott is maradnak.

Drasztikus áremelkedéssel azért nem kell számolni: a több mint tízéves mélypontnak számító, hordónként 30 dollár körüli szinthez képest idén legfeljebb 50 dolláros szintet jósolnak. 2014 nyarán még 100 dollár fölött volt az ár – ekkor a magyar autósok 426 forintért tankolhattak egy liter 95-ös benzint.