Hányadik utolsó menet ez? – Stallone, Creed és a Rocky-mítosz

Forrás: Fórum Hungary

-

Sylvester Stallone 69 évesen megkaphatja élete első Oscarját. Nemcsak a meglepően jó Creed mellékszerepe miatt érdemli meg a díjat, hanem azért, ahogyan újra és újra kitalálta magát az elmúlt negyven évben. Mihez kezd a Creed a Rocky-mítosszal? Hogyan lehet a múltból táplálkozva eredetinek maradni?


A Rocky negyvenéves film, egy ambiciózus, fiatal New York-i színész kitartásának eredménye. Sylvester Stallone a hetvenes évek elejétől szerepelt filmekben, köztük egy-két szexfilmben, és az írással is folyamatosan próbálkozott. Első saját forgatókönyvét – amelynek első változatát három nap alatt írta – azzal a feltétellel adta oda a United Artists stúdiónak, hogy ő játszhatja a főszerepet. Irwin Winkler és Robert Chartoff producerek belementek az alkuba, azzal a feltétellel, hogy nagyon alacsonyan tartják a költségvetést.


Sylvester Stallone mint Rocky Balboa 1976-ban


A Rocky 1 millió dollárból készült, és világszerte 225 milliót hozott. Három Oscart nyert, Stallonét a főszerepért és a forgatókönyvért is jelölték, de nem kapott díjat. Viszont sztár lett, a hetvenes évek végétől folyamatosan kapta a főszerepeket, rendezni is kezdett. A nyolcvanas évek elején megteremtett egy másik ikonikus figurát is, a vietnami veterán John Rambót, és egyike lett az évtized hard-body akcióhőseinek a legfontosabb, Arnold Schwarzenegger mellett.


Sylvester Stallone mint Rocky Balboa a Creed című filmben


Kettejük között az a különbség, hogy Stallone az ezredforduló után is fontos filmes tudott maradni, míg Schwarzenegger sikeres hollywoodi karrierje után politikusként ért el mindent, amiről egy bevándorló álmodhat Amerikában.

Vele ellentétben viszont Stallone a Creed című filmmel idén is ott van az Oscar-jelöltek között. Megint Rocky Balboát játssza, most hetedszer. Csinált korábban hat Rocky-filmet, amelyekből kettő (esetleg kettő és fél) volt jó. Ennek alapján a Creed nagyon kínosan is sikerülhetett volna, de egyáltalán nem az, hanem könnyen érthető, izgalmas, elegáns bokszfilm, a legjobb David O. Russell The Fightere óta.


Sylvester Stallone és Michael B. Jordan


A sikerhez, amit nemcsak Stallone Oscar-jelölése, hanem a százmillió dollárt máris meghaladó bevétel is jelez, persze leginkább Rocky Balboa karaktere kellett, és az a legenda, amely a Creed tanúsága szerint egyáltalán nem kopott meg, hanem nagyon is eleven. Rocky azért tudott szépen megöregedni, mert Stallone a 2006-os Rocky Balboában, egy halk szavú, kimért filmben úgy küldte nyugdíjba a figurát, hogy azzal feledtette a nyolcvanas években készült, félresikerült Rocky-folytatásokat.

Még az sem ciki, hogy Rockyt a tíz évvel ezelőtti búcsú után most újra előássák valahonnan, mert a Creedben nem ő a főszereplő. Egyébként nem ment messzire, maradt Philadelphiában, egy lelakott edzőteremben kvaterkázik megvénült haverjaival, és a saját vendéglőjében dolgozik.


Michael B. Jordan és Sylvester Stallone


Itt keresi fel Adonis „Donnie” Johnson (Michael B. Jordan), egy fiatal kaliforniai srác, aki súlyos apakomplexussal küzd, ezért mindenkinél jobb bokszoló szeretne lenni. Az apja Apollo Creed, Rocky első és legnagyobb ellenfele. Donnie ráveszi az eleinte elutasító Rockyt, hogy eddze őt. Sokat tanulnak egymástól, a film végén pedig Donnie összecsap egy suttyó liverpooli bokszolóval, aki hozzá hasonlóan istenáldotta tehetség. Van szerelmi szál is, de az tényleg csupa klisé, egyáltalán nem hiányozna a filmből, ha kivágnák.


Michael B. Jordan és Tessa Thompson


Donnie és Rocky története viszont valódi tartalommal bír, mert mindketten a múltjukon próbálnak meg továbblépni. A külvilágot egyikük sem a jelen miatt, mostani teljesítményük miatt érdekli: Rocky saját legendája miatt fontos a környékbelieknek, Donnie-ra pedig csak halott apja miatt figyelnek, akivel a fiú egyébként sosem találkozott. A valódi tét nem az, legyőzi-e ellenfelét a főhős a film végén, hanem hogy képes-e kilépni az apja árnyékából, Rocky pedig a saját árnyékából.

Van egy jelenet, amelyben Donnie kivetíti a YouTube-ról az apja és Rocky első nagy meccsét (azt, amellyel a Rocky végződik), beáll Rocky helyére, és a levegőben bokszol a saját apjával, mert fejből tudja mindkét klasszis mozdulatait. Megidézik a filmben a nagy futást is Philadelphia utcáin, sőt, a város mindennapjait, lecsúszott egzisztenciáit bemutató részeket is az első Rocky ihlette, de a kivetítős jelenet marad a legegyszerűbb és legfrappánsabb jelképe a karakter és az alkotók helyzetének is: a múltból táplálkozva, de azt meghaladva, itt és most kell érvényesnek és eredetinek lenniük.


creed

Michael B. Jordan


Ez az, ami Stallonénak sikerült az ezredforduló után. Előbb a Rocky-mítoszt tudta okosan továbbépíteni a Rocky Balboával, majd megcsinálta az utóbbi évek egyik legbátrabb hollywoodi akciófilmjét, a John Rambót, amely a játékidő jelentős részében felfüggeszti a történetmesélést, és meghökkentő pusztításpornóvá változik. És még csak ezután jött az Expendables-sorozat, három közepes, de anyagilag nagyon sikeres film kiöregedett akciósztárokkal. Dolph Lundgren, Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme ezekben reflektálhattak méltóképpen arra, hogyan járt el fölöttük az idő.


Sylvester Stallone

Sylvester Stallone a Golden Globe-díjjal


Stallone adott nekik erre lehetőséget, miközben áldását adta Jason Stathamre is, az új idők akciósztárjára, az Expendables-filmeken kívül például azzal, hogy forgatókönyveket ír neki. És most Stallone az, aki miatt a Creed több profi iparosmunkánál – nem elvitatva a feladatra tökéletesen alkalmas író-rendező, Ryan Coogler érdemeit sem.

Minden bizonnyal Stallone idén megkapja élete első Oscar-díját a Creed mellékszerepéért. Annak alapján, amit az utóbbi negyven évben Hollywoodért tett, megérdemli.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!