Hans Zimmer fellép Budapesten

Fotó: Zoe Zimmer

-

Hollywood egyik legnagyobb tekintélyű filmzeneszerzője májusban játszik szimfonikus zenekar élén a magyar fővárosban. De ennél azért egy fokkal szórakoztatóbb a dolog.


Hans Zimmer azért is érdekes figurája a filmiparnak, mert egyszerre kötődik hozzá mondjuk az Oroszlánkirály és A sötét lovag zenéje, de producerkedett a Krismának és a Damnednek is. Persze előfordul az ilyen Hollywoodban, Graeme Revell például az SPK egyik alapítója volt, mielőtt Hollywood egyik munkásává vált volna a sok közül.

A nyugatnémet Zimmer mindenesetre Hollywoodban teremtett olyan hangzásvilágot, ami miatt stílusteremtőnek szokás nevezni, vagy legalábbis jellegzetesnek a hanszcimmeres komótos-fenyegető-szintis hangzást. Elnagyolt és leegyszerűsített párhuzammal élve (az egyébként az érdemeihez képest alulértékelt) Tony Scott zenei megfelelője több szempontból.



De Zimmer a hetvenes és nyolcvanas évek fordulóján egy csomó újhullámos zenében vett részt, ráadásul Európa-szerte. Nem volt fontos alakja se a mozgalomnak, se a divathullámnak, viszont az olasz Krisma harmadik lemezén (Cathode Mamma) szintizett, illetve a Damned 1980-as albumán egy számnak is producere volt. Méghozzá úgy tüntették fel utóbbi lemezen, mint “over-produced by”, azaz mondjuk, hogy mint aki túlbonyolította, -finomította vagy -zsúfolta, azaz túlproducerelte a hangzást. Nehéz lefordítani ezt az amúgy elég találó és fontos kifejezést. Lent hallható a szám, amit "összeszintizett".



De ennek a jugopop számnak is ő programozta a szintijeit, illetve a Video Killed The Radio Star című szám klipjében is szerepelt, először 33 mp magasságában feketén csillogó zakóban, később fehér blézerben.



Zimmer a nyolcvanas évek második felében kezdett el amerikai filmeknek zenét szerezni, és azóta közel kétszáz filmen dolgozott, többnyire nagyzenekari zenékké alakítva (vagy dúsítva) a jellegzetes elektronikus hangzást, felépítést. Ő csinálta többek között a Fekete eső zenéjét, de a Miss Daisy sofőrjéét is. Ő szerezte a Crimson Tide - Az utolsó esély című tengeralattjárós akciófilm zenéjét (azt amúgy épp Tony Scott rendezte), és az Oroszlánkirályét is. Utóbbiért Oscart is kapott. Erre lehet böngészni a munkásságát.



Az elmúlt tíz évben Christopher Nolan Batman-filmjeihez készült, a trilógiába amúgy egészen szervesen beépült zenéi hagyhattak az emberben nyomot, illetve ezekért viszonylag sok díjat is kapott. Más Nolan-filmnek is komponált zenét, pl. az Eredetnek és A csillagok közöttnek is.



Zimmer május 11-én az Papp László Sportarénában lép fel egy szimfonikus zenekar élén, a honlapja szerint legalábbis.