Hangokkal a zaj ellen (X)

-

A HARMAN új technológiája ellentétes frekvenciájú hangok sugárzásával oltja ki a zavaró hanghatásokat az utastérben.


A mai modern autóknak nemcsak optikai, hanem akusztikai szempontoknak is meg kell felelniük. Az élenjáró audio-rendszereknek köszönhetően egyre több ember élvezheti autójában a kiváló hangminőséget. Ennek ellenére például a menetzaj tönkreteheti az élményt. Sokan hangos zenével próbálják a nemkívánatos zajokat tompítani utazás közben. Ennek következtében azonban a zaj éppenséggel növekszik, ami csak fokozza a stresszt és a fáradtságot. A megoldást erre a dilemmára a Harman menetzaj kioltáson alapuló technológiája (RNC) jelenti. Ez a nemkívánatos menetzajt, ellentétes frekvenciájú hanghullámokkal oltja ki, melyek az utastérben nem hallhatóak.



A jármű tervezése befolyásolja az utastérben a zajhatást. A széndioxid-kibocsátás csökkentése és az alacsony fogyasztás érdekében, az autógyártók igyekeznek minél inkább csökkenteni a járművek súlyát. Az új Peugeot 208-as például 100 kilóval könnyebb, mint elődje, az új BMW MA súlya pedig 80 kilóval csökkent. Emellett a gyártók gyakran kivételesen könnyű anyagokat használnak, melyek azonban gyakran növelik a zajhatást az utasterében. A széndioxid kibocsátás és a fogyasztás alapján a járművek további súlycsökkentése nélkül kell csökkenteni a zajt az utastérben. A legtöbb hagyományos (passzív) zajcsökkentő módszer növeli az autó súlyát, mert az erősen szigetelő, nehéz anyagok használatán alapul.



Ennek az akusztikai kihívásnak a megoldására a Harman a Lotus mérnökeivel közösen kifejlesztette a HALOsonic programcsomagot, ami különböző zajcsökkentő megoldásokból áll, és olyan szabadalmaztatott, aktív zajcsökkentő megoldásokat (ANC) is használ, mint amilyen a menetzajt kioltó technológia is (RNC). Mindeddig ez a program egyedülálló megoldást jelent az autógyártásban, melynek során ellentétes frekvenciájú hangokat sugároznak, amelyek a zavaró menetzajt az utastérben minimálisra csökkentik. A Harman féle RNC technológia csillapítja a mély hangfekvésű dübörgést, és lehetővé teszi, hogy a gyártók könnyebb szigetelőanyagokat építhessenek a kocsikba, amely következtében a fogyasztás is visszaszorul.

A Harman-féle RNC pontosan úgy működik, mint egy kiegészítő szigetelés és anélkül, hogy növelné a gépkocsi súlyát. A futóműben és a karosszériában gyorsulásérzékelőket helyeznek el, mely lehetővé teszi, hogy a rendszer kiszámíthassa a menetvibráció és az abból adódó zaj közötti összefüggést. Ennek alapján a rendszer algoritmusa olyan ellentétes hanghullámokat határoz meg, amelyeket az autó audiorendszere ad vissza. Ezek aztán ellensúlyozzák a nemkívánatos menetzajokat. A tetőtérbe beépített mikrofonok felügyelik és adott esetben szabályozzák a rendszer működését. Ugyanakkor a szabadalmazott Harman True Audio technológia arról is gondoskodik, hogy kizárólag a nemkívánatos zajokat semmisítse meg – azokat a zenei jeleket, amelyek a zajjal megegyező frekvencián szólnak, nem befolyásolja. (X)

Forrás: www.harman.com