Hamarosan kezdődnek a VW-visszahívások Magyarországon

Fotó: Getty Images / Sean Gallup

-

Lassan öt hónapja tört ki a Volkswagen-botrány, ám az első visszahívások még csak most kezdődnek.


Az idei kilencedik, február 29-ével kezdődő hétben végre beindul a VW károsanyag-kibocsátási botrányában érintett autótípusok visszahívása. Világszerte mintegy 11 millióról van szó, míg a Nemzeti Közlekedési Hatóság összesítése szerint valamivel több mint 40 ezer magyarországi járműnél kell utólag szervizelni a problémát. A VW korábbi híradásai szerint a szükséges javítási munkákat díjmentesen fogják elvégezni.

Jelen állás szerint a visszahívások menetrendje a következő:

EA 189 – EU5/6 várható kezdés:

2,0 l-es motor: 2016. 9. naptári hete (szoftverfrissítés)
1,6 l-es motor: 2016. 22. naptári hete (szoftverfrissítés + rács beépítése a friss levegőáramlásba)
1,2 l-es motor: 2016. 39. naptári hete (szoftverfrissítés).

EA 189 – EU4 várható kezdés:

2,0 l-es motor: 2016. 22. naptári hete (szoftverfrissítés)

A lebonyolítás mikéntjéről a Magyarországon forgalomba helyezett autók tulajdonosai mindegyike értesítést kap majd, míg a külföldről behozott autók esetében is a www.vw.hu weboldalon az "Aktuális Szerviz infók" bannerre kattintva ellenőrizhető az érintettség - tudatta a VS.hu-val a VW hazai képviselője, a Porsche Hungaria.

A cég szerint valamennyi, kérdéses motorral futó autó tulajdonosának érdemes ellenőriznie az érintettségét - ezek egyébként túlnyomórészt a VW, Audi, SEAT, Skoda személyautók 1.2, 1.6 és 2.0 l dízel motorral szerelt változatai. Amennyiben pedig kiderül, hogy az autó érintett a kibocsátási botrányban, úgy a Porsche Hungaria azt javasolja, hogy a - visszahívások menetrendjének megfelelően - a márkaszervizben végeztessék el a szükséges intézkedéseket, ezzel is megelőzvén az esetleges hatósági lépéseket. A gyártó hazai képviselője lapunknak küldött válaszában azt is kiemelte, hogy ezek a munkálatok díjmentesek, és nagyjából 30 percet, legfeljebb 1 órát vesznek igénybe.


Az ügy háttere hatósági szemmel

A Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), azaz a német Szövetségi Gépjárműforgalmi Hivatal még tavaly szeptember 25-én tájékoztatta a társhatóságokat, így a magyar NKH-t is arról, hogy négy nappal korábban megkezdték a vizsgálatot, miután maga a VW is elismerte, hogy több típus esetében manipulálta a károsanyag-kibocsátást - írja a “Volkswagen-ügy a Nemzeti Közlekedési Hatóság szemszögéből” című anyagában az NKH, amely szerint ekkor még nem sokat lehetett tudni a részletekről, így még azt sem lehetett tudni, hány magyarországi jármű lehetett érintett.


2015 Európa

Kártérítés másként

Amíg az Egyesült Államokban lakó VW-tulajdonosoknak többek között ezer dollárt ígért a cég, addig Európában máshogy képzelik a kártérítést. Ennek az lenne az alapja, hogy az érintettek autójában levő dízelmotornak magasabb a károsanyag-kibocsátása a korábban jelzettnél, ez pedig magasabb adó megfizetésére kötelezheti őket. A VW éppen ezért még novemberben azt kérte, hogy az adótöbbletet velük és ne a fogyasztókkal fizettessék meg.

Persze az amerikai tulajdonosok sem készpénzhez jutnának: 500 dollárt kapnak egy bankkártyán, 500 dollárra számíthatnak „hitelként” a márkakereskedőknél, ezenkívül hároméves ingyenes assistance szolgáltatást is biztosít számukra a Volkswagen.

Hogy a végén összesen mennyit kell fizetnie az autógyártónak azt még senki sem tudja, a számokat az is módosíthatja, hogy az ügyfeleket túl több ország is valamiféle kártérítésen gondolkodik.

A pontos motorkódokat egy október közepén kiadott tájékoztatójában közölte a KBA, amiből már megállapítható volt, hogy a VW-csoport szinte valamennyi gyártmánya, típusa érintett az ügyben. Ekkora már a német autógyár egy megvalósítási tervet is készített, ez tartalmazta először azt, hogy 2016 elején elindulhatnak a visszahívások. Ekkor derült ki az is, hogy 40095 magyarországi jármű érintett az ügyben.

És ezzel még nem volt vége, november elején ugyanis már arról írt a KBA, hogy a VW belső vizsgálata manipulációt tárt fel egyes típusuk CO2 kibocsátásánál is. Ugyanakkor az NKH szerint ebben az ügyben a helyzet továbbra sem teljesen tisztázott. A VW ugyanis először még 43 érintett típust azonosított, majd a további vizsgálatok szerint 16-nál még sincs eltérés a mért és a megengedett értékek között. Jelenleg a KBA vizsgálja a kérdéses típusokat, ennek a befejezése január végére várható.