Halottaidból feltámadva talán már nem leszel ekkora bunkó

Forrás: Fórum Hungary

-

Ha nem rontják el, egy időutazós film katartikus pillanatok sorát tartogatja a nézőnek. Madarász Isti nem rontotta el első mozifilmjét. A Hurok agyas fordulatai közben néha nehéz elhinni, hogy igazi emberek kerülnek időhurokba, de a rendező annyira szereti a sci-fit, hogy ezt is megbocsátjuk neki.


Nagyon örülnék az olyan magyar filmgyártásnak, amelyben néhány évente készül egy időutazós film. Sci-fit forgatni általában drága, mert az űrutazáshoz vagy a robotokhoz vállalható minőségű speciális effektusokra lenne szükség, nálunk pedig a disztópiák díszletvilágára sem nagyon van pénz. Ahol ezzel nincs probléma, például a negyed százada készült Meteóban, ott azért nincs, mert a lepusztult jövő pont úgy néz ki benne, mint a lepusztult mai Kelet-Európa, és ezzel el is van intézve a dolog.


Száraz Dénes a Hurokban


Az időutazást viszont meg lehet úszni olcsón, pláne, ha a történet napjainkban játszódik, és nem a távoli múltba vagy a messzi jövőbe kirándulnak a szereplők, hanem viszonylag szűk időkeretben utazgatnak.

A nemzetközi független filmes termésben éppen ezért egyáltalán nem ritkák ezek a kevés figurát mozgató, inkább az agyas forgatókönyvvel, mint a lenyűgöző látványvilággal operáló, alacsony költségvetésű mozik: az amerikai Találmány, a brit Ezer csók mélyén, az ausztrál Időhurok vagy a spanyol Időbűnök utóbbi tíz évben elért sikerei után most a Hurok révén Magyarország is bekapcsolódik a trendbe.


Anger Zsolt és Száraz Dénes


A rövidfilmekkel és tévéjátékokkal (A fekete múmia átka) nevet szerzett Madarász Isti első mozifilmjében a kisstílű gengsztert, Ádámot (Száraz Dénes) éri a váratlan szerencse, hogy visszakaphatja a saját és barátnője életét. A férfi éppen át akarja verni a főnökét (Anger Zsolt), és a rábízott drogszállítmányt lenyúlva külföldön kezdene új életet. A barátnője, Anna (Martinovics Dorina) is ekkor tudja meg, hogy terhes, családalapítást azonban nem terveznek, már csak azért sem, mert előbb Annát csapja el egy kisteherautó, majd Ádám is meghal – illetve már halott volt, amikor Annát elgázolták. Vagy mégsem.


Szemben Martinovics Dorina


A Hurok legnagyobb vállalása és legfontosabb teljesítménye a kerekre csiszolt, logikus forgatókönyv, amely annak ellenére tűnik koherensnek és érthetőnek, hogy természetesen felvonultatja az időutazás minden paradoxonát. Ám, ha egy időutazós sci-fi forgatókönyve működik, úgy talán ebben az alműfajban lehet leginkább előhívni a nézői ráismerés katartikus pillanatait.


Száraz Dénes


Helyek, amelyeket más szemszögből már láttunk egyszer, dialógusok, amelyek másodszor hallva új értelmet nyernek, apró, jelentéktelennek tűnő tárgyak (kazetták, képkeretek), amelyekről egyszer csak megértjük, miért vannak ott, ahol. Az időutazós sci-fiben, és különösen az ugyanazt a történést újrajátszó time loop filmekben (mint az Idétlen időkig, az Időbűnök vagy a Pillangó-hatás) mindenre oda kell figyelni, ami a képen látható. Ha viszont az alkotók valóban odafigyelnek, sokkal erősebben be tudják rántani a nézőt, mint akármilyen számítógép generálta látványeffektussal.


Száraz Dénes a volán mögött


Márpedig az író-rendező odafigyelt ezekre a részletekre, olyannyira, hogy az néha már túlzásnak is hat: a filmcímekre utaló rendszámtáblák például keresettebbé, hommage-szerűbbé teszik a filmet, amelynek eleve a kimódoltság a legnagyobb problémája.

A kisebb gondot az egyetlen lakásra, illetve raktár- és kórházépületekre korlátozódó, meglehetősen steril környezet jelenti. Ám ahhoz, hogy minden időutazós fordulat klappoljon, és Ádám a megfelelő pillanatokban érkezzen meg a balul sikerült drogügylet különböző felvonásaiba, esetenként hamisnak, mesterkéltnek ható párbeszédeken keresztül jut el a forgatókönyv, és ez már annál inkább zavaró.


Hurok

Martinovics Dorina, Száraz Dénes és egy rendőr


Világos, hogy a lehető legkevesebb időt kell expozícióval, vívódással, hétköznapi epizódokkal eltölteni, hiszen a sztori rendkívül feszes szerkezetet kényszerít az alkotókra. Így viszont a karakterek hitelessége csorbul: Anna és Ádám készre csiszolt mondatokban elmondják, hogy pontosan mit éreznek egymás iránt, de nincs idejük megmutatni, kifejezni az érzelmeiket.

Érzékenyebb dialógusokkal a főhős is emberibbnek tűnne, ám ezek hiányában Ádámot az első fél órában irdatlan seggfejnek ismerjük meg, aki nemcsak a főnökét, hanem a barátnőjét is simán át akarja verni, a terhesség hírére a létező legbunkóbb módon reagál, majd miután Annát az ő hibájából elüti a furgon, gyáván elmenekül.


Hurok

Martinovics Dorina


Nem könnyű elérni, hogy innen megkedveljük a figurát, a leginkább a Jóban Rosszban szappanoperából ismert Száraz Dénes azonban végül képes a mutatványra. Nem nyújt kimagasló színészi alakítást, de ebben a filmben nincs is erre szükség. Sokat kell viszont futni és esni-kelni, Száraz pedig remekül teljesíti a színjátszás fizikai követelményeit, ami egyáltalán nem kis munka. Martinovics Dorina üde és sebezhető a női főszerepben, egyedül Anger Zsolton érezni, hogy rutinból, néhány jól bevált nézéssel és hangsúllyal oldja meg a gonosz szerepét, aminél talán többet érdemelt volna a karaktere.


Hurok

Száraz Dénes megdobja egy kannával Anger Zsoltot


Ugyanakkor hibái ellenére a Hurok mégsem okoz csalódást, és nem csak a ravasz és átgondolt forgatókönyv vagy az akciódús, feszes cselekmény miatt.

Igazán vonzóvá és kedvelhetővé műfajismerete és -szeretete teszi a filmet: frappáns és játékos megoldással maga a képrögzítés, a felvétel válik az újrakezdés, a túlélés, majd a boldogság lehetőségévé, de telitalálat a végjáték felismerése is arról, hogyan léphet ki a főhős a hurokból. Erről vétek lenne többet elárulni, a belső, lelki konfliktus viszont igazi műfaji logikával változik itt át külső akcióvá – ez volna a lényege ennek a fajta filmkészítésnek.


Hurok

Száraz Dénes, Martinovics Dorina és egy VHS-kazetta


Madarász érti, szereti, és tudja is alkalmazni a műfaji fordulatokat. Le sem tagadhatná, hogy igazi rajongó szellemű filmrendező, a Hurokban pedig ügyesen fel tudta használni saját korábbi filmélményeit. A magyar műfaji film érdekében reméljük, hogy nem csak a sci-fit szereti.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!