Ha sokat alszik, elmúlhat a rasszizmusa

Fotó: Getty Images / Hannah Reyes

-

Az öntudatlan rasszista és szexista megnyilvánulások száma csökken, ha alvás közben befolyásolják a módot, ahogy az agy tanul, állítják a chicagói Northwestern University kutatói.


Az öntudatlan rasszista és szexista megnyilvánulások száma csökken, ha alvás közben befolyásolják a módot, ahogy az agy tanul, állítják a chicagói Northwestern University kutatói.

A kísérletet, amely a szakértők szerint etikai kérdéseket is felvet, 40 emberrel végezték. A Science című lapban publikált eredmények szerint a változások legalább egy héten át tartottak.

A szexuális és faji előítéletesség gyakori, de sokszor nem szándékos, állítja a kutatócsoport. Ennek alátámasztásául olyan korábbi tanulmányokat idéztek fel, ahol például kimutatták, hogy az emberek videojátékokban gyakrabban lövik a fekete bőrű karaktereket, mint a fehéreket, vagy hogy állásinterjúknál sokszor a férfiakat részesítik előnyben a nőkhöz képest.

Az emberek előítéleteit a kísérlet elején tesztekkel mérték fel, majd tréninget tartottak nekik, ahol emberi arcokat párosítottak olyan szavakkal, amelyek épp az ellenkezőjét jelentették, mint a sztereotípia. Például a női arcokhoz a „matematika”, fekete arcokhoz pozitív töltetű szavakat, mint például a „napsütés”.

A tréning alatt hangokat játszottak le a résztvevőknek, amelyeket aztán újra lejátszottak nekik, miközben délután másfél órát szunyókáltak.

Az eredmény a megismételt tesztek szerint az öntudatlan előítéletesség csökkenése lett, ami körülbelül egy héten át tartott.

Ken Paller, a Northwest Egyetem professzora szerint a kísérlet arra nem ad választ, hogy az emberek rasszista vagy szexista viselkedése is csökken-e az attitűddel együtt, mivel nem végeztek olyan kísérletet, amelyből kiderült volna, hogy a valóságban hogyan viselkednek például a nőkkel vagy a feketékkel. Ugyanakkor az öntudatlan előítéleteket sikerült befolyásolni, és ez valószínűleg kihat az élet mindennapi döntéseire is, mondta.

A kutatók szerint a módszer olyan szokások megváltoztatására is használható lehet, mint például az egészségtelen, vagy túl sok evés.