Gyűlnek a sötét fellegek a repülőszövetség felett

Forrás: VS.hu/Zagyi Tibor

-

Hétvégén közgyűlést tartanak a Magyar Repülő Szövetségben, és lesz miről tájékoztatni a fogyatkozó tagságot. Az MRSZ első fokon elvesztette a pert, amit az állam indított a budaörsi reptér ki nem fizetett, több tízmilliós bérleti díja miatt. Februárban egy másik bírói végzés hatályon kívül helyezte az MRSZ ellenőrző bizottság tagjainak tavalyi visszahívását. A testület korábban több visszaélést jelzett a hatóságoknak. Egy év alatt ezer fővel csökkenhetett a tagság.


Több mint tíz éve nem fizet a Magyar Repülő Szövetség az államnak bérleti díjat a budaörsi repülőtér használatáért. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. összesítése szerint az elmaradás 2005 óta túllépte a 40 millió forintot. Mint azt egy éve megírtuk, az MNV pert indított az MRSZ ellen az adósság behajtásáért, amit információink szerint első fokon meg is nyert a héten. Úgy tudjuk, az MNV-nek nem a teljes, perben nevesített összeget ítélte meg a bíróság, ezért a vagyonkezelő fellebbezni fog. Ha másodfokra kerül az ügy, várhatóan őszre jogerős ítélet születhet..


Az MRSZT-t kellemetlenül érinti az első fokú ítélet, mivel évente 120 millió forintból gazdálkodik. A 40-50 milliós tartozás fizetésképtelen helyzetbe hozná a szövetséget.


Budaörsi repülőtér, főépület


nem nézőpont kérdése

A Mészáros László elnökölte MRSZ a repülőtér ingyenes használatára hivatkozva nem fizet. Mészáros, aki egyébként a Demokratikus Koalíció 8. számú választókerületi megbízott elnöke volt, 2012-ben úgy vette át a repülőszövetséget, hogy az állami tulajdonú budaörsi repülőtér használatával kapcsolatban a 2002-ben létrejött szerződést tekintette érvényesnek. Ebben még az olvasható, hogy az MRSZ csak akkor fizet bérleti díjat, ha a szövetségnél nyereség keletkezik.

Csakhogy közben 2005-ben írtak egy újabb szerződést. Ebben az MRSZ vállalta, hogy havi 300 ezer forintos bérleti díjat fizet és állja a repülőtér karbantartás költségeit. A bérleti szerződést az MRSZ felhatalmazott képviselője hitelesítette, és azután is érvényben maradt, hogy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) 2005. szeptemberében a repteret átvette az ÁPV rt.-től. A KVI 2010-ben 23 millió forintos számlát nyújtott be az MRSZ-nek e szerződés alapján, az összeg azóta majdnem megduplázódott.



Az MRSZ tartozásai

  • Kőérberki úti repülőtér bérleti díja, 2005-2010.: 37 millió forint tőketartozás + kamatai.
  • Kőérberki repülőtér bérleti díja: 2010 óta lejárt tartozás, 6,2 millió forint + kamatai
  • Dagály utcai központ bérleti díja: 1,7 millió forint.
(Az MNV Zrt. nyilvántartása, 2014.)

jogtalan visszahívás

Van még egy per, ami gondot okozhat az MRSZ vezetésének. A Fővárosi Törvényszék február 11-én hatályon kívül helyezte az MRSZ 2015. áprilisi közgyűlésének határozatát, amellyel visszahívta az ellenőrző bizottság három tagját, új testületet alakítva.


A bíróság megállapította, a közgyűlési meghívóban nem a tisztújítást tüntették fel, hanem a bizottságból hiányzó tagok megválasztását. Ehhez képest döntöttek a meglévő tagok visszahívásáról, ami jogszerűtlen volt, erről nem hozhattak volna döntést.

Az ellenőrző bizottság amíg működött, több, visszásnak tartott történetre hívta fel a törvényességi felügyeletet ellátó ügyészség figyelmét. Az egyik ilyen volt a 2012. szeptemberben rendezett repülőnap, amivel kapcsolatban a XIII. kerületi rendőrség hűtlen kezelés gyanújával nyomozást indított.

A szervező nem fizette ki az MRSZ-nek a 600 ezer forintos reptérhasználati díjat. A szerződés szerint naponta nettó 300 ezer forintot kért az MRSZ, ezen felül az elfogyasztott villany, áram, gáz díját. Az MRSZ elnöksége haladékot adott, a pénz mégse érkezett meg. Az ellenőrző bizottság az elnökségtől azt a választ kapta, a tartozás megszűnt, viszont a helyszíni ellenőrzésekor a könyvelésben nem találták a nyomát, bizonylatok sem kerültek elő. A gazdasági vezető ezt azzal indokolta, azért nem szerepel a könyvekben a 600 ezer forintos tétel, mert a szerződés szerint csak akkor kell fizetni, ha a rendezvény nyereséges, de nem volt az.

Mészáros László a VS.hu-nak nem létező ügynek nevezte a büntetőeljárást.


Az MRSZ vállalta a repülőtér karbantartását


ezerrel kevesebben

Mindeközben egy év alatt tagsága egyharmadát veszítette el az MRSZ. Fokozódik az elégedetlenség a vezetőség iránt; a sárkányrepülősöknél, siklóernyősöknél betelt a pohár.


.Az MRSZ vezetésének a siklóernyős és sárkányrepülő tagság véleményét figyelmen kívül hagyó viselkedése juttatta oda az MRSZ-t, hogy erőfeszítéseink ellenére a klubok MRSZ-be befizető tagjai egyre kevesebben vannak" – magyarázta a jelentős tagvesztés okát a VS.hunak Kerekes László, a Magyar Szabad Repülők Szövetségének (HFFA) elnöke. A 2015-ben még 2900 fős MRSZ-tagság körülbelül ezer fővel lett kevesebb 2016 elejére. Hogy pontosan hány főt számlál most a szövetség, ezt is szerettük volna megtudni Mészáros Lászlótól, aki nem reagált kérdéseinkre.


Ha majd az MRSZ a tagjai, és nem a tagjai zsebéből kivehető pénz érdekében fog dolgozni, talán a tagság is újra visszatér

– tette hozzá. Kerekes úgy látja, az évek óta kivonult ejtőernyősök, repülő modellezők, motoros repülőgépesek is talán akkor jönnek vissza, ha ebbe az irányba változik a szövetség.