Gumikrimi és Hamilton-győzelem a Forma–1-es Kínai Nagydíjon

Fotó: Getty Images / Mark Thompson

-

Sok taktika, kevés izgalom – Räikkönnen szuper rajtján és egy McLaren–Lotus-csatán kívül nem sok minden történt. A győztes? Hamilton, ki más.


A Maláj Nagydíjhoz hasonlóan ezen a versenyen is a gumik játszották a főszerepet. Meg a Mercedesek és a Ferrarik. A lágy keverék körönként 1,7 másodperccel volt gyorsabb a közepesnél, ami még a Pirelli számára is meglepetés volt a szabadedzések eredményeit látva. Viszont sokkal jobban kopik is, úgyhogy a gumikat jobban igénybe vevő autók és versenyzők már úgy nagyjából tíz kör után gondban voltak vele a gyors kanyarokkal tűzdelt sanghaji pályán. Tisztán matematikai alapon a három kerékcsere lett volna az ideális, a kiállásokkal járó extra kockázatokat is figyelembe véve azonban a legtöbb csapat mégis csak két cserét csinált.



Hamilton már a rajtrácsra történő felálláskor sem hagyott kétséget afelől, hogy ki fordul el elsőként a célegyenes végén. A zöld lámpát követően azonnal át is húzott belülre, a mellőle második helyről induló Rosberg oldalára, és ezzel meg is volt az első helye. A hatodik helyről induló Räikkönnennek tényleg nagyon elege lehet már az elrontott időmérőkből, négy kanyar alatt lenyomta a közé és a harmadik helyről rajtolt Vettel közé ékelődött Williamseket. Ezzel rögtön le is képeződött a Forma–1 jelenlegi erősorrendje: két Mercedes, két Ferrari, két Williams volt a sorrend az első kör végén.

Ricciardo majdnem lefulladt a rajtnál, úgyhogy a hetedikről rögtön a 16. helyen, a két McLaren, Alonso és Button között találta magát – szokatlanul nagy nevek a vert mezőnyben. A McLarenek ezúttal is csak az abszolút esélytelen Manor autókat tudták megelőzni az időmérőn, de a malajziai 2,5 másodperc után a kissé feljebb csavart motor és egy új aerodinamikai csomag miatt már „csak” 2 másodperc volt a hátrányuk az élmezőnyhöz képest. Ugyanez három futammal ezelőtt még 5 másodperc volt, de a cél ezzel együtt most is ugyanaz volt, mint a legutóbbi futamon. És most nem csak hogy sikerült is a célba érés mindkét McLarennek, de az utolsó körökben még egy látványos show-t is bemutattak Maldonado ide-oda előzgetésével és pályáról való kilökésével. Mindezt a 13-14-15. helyen.


Mercedesek és Ferrari az élen


Alonsót hamar megelőzte Ricciardo, majd csapattársát, Daniil Kvyatot is, miután utóbbinak szóltak csapatrádión, hogy jobb lenne nem feltartani az eltérő stratégián lévő ausztrált – a hetedik körben meg is történt az előzés. A Red Bull továbbra is szenved a Renault motorral. A szabadedzések után Ricciardo még örömmel számolt be arról, hogy a versenyszimulációkon már csak egy másodperc volt a hátrányuk a Mercedesekkel szemben, de a szombati időmérésen majdnem kétszer ekkora, 1,8 másodperces lemaradást szedtek össze az egyetlen gyors körön. Magas fordulaton állítólag még mindig messze nem ad le akkora teljesítményt a Renault hajtáslánc, mint a Mercedes vagy mondjuk a Ferrari.

Nico Hülkenberg Force Indiája a 10. körben feladja a küzdelmet, a lágy Pirellik kopása miatt elkezdődnek a kerékcserék.

Az élmezőnyben a harmadik helyről kiálló Vettel kezdte meg a kerékcseréket a 14. körben, újra lágyakat kapott, míg Massa ugyanekkor közepesekre váltott. Hamilton egy körrel később állt ki az élről lágyakért, a Mercedes nem kockáztatott, követte a Ferrari taktikáját. Bottas Massához hasonlóan közepeseket kapott a másik Williamsre. Egy körrel később jött Rosberg és Räikkönnen is, az első hat helyen visszaállt a sorrend, a Williamseket kivéve mindenki lágy Pirelliken.


Carlos Sainz és Max Verstappen, a két Toro Rosso-pilóta harca


A 16. körben hatalmas füst a pályán, és még nagyobb fejcsóválás a Red Bullnál: Daniil Kvyat Red Bulljának motorja kigyullad, és az orosz a pálya szélére húzódva feladja a versenyt. Hamilton közben nagyon vigyázott az új gumikra, mögötte Rosberg csapatrádión panaszkodik is a lassú csapattársra, miközben a Ferrarik ott loholnak a nyakán. Hamilton több mint tíz eseménytelen körrel később fél másodperccel feljebb csavarta a tempót, a mögötte addig a gumiknak nagyobb megterhelést jelentő szélárnyékban autózók azonban már nem tudtak vele menni. Vettel a 30. körben azonnal ki is ment a boxba új gumikért – a szabályok értelmében jöttek a közepes keverékek. A tét a második hely, a Mercedes is azonnal hozta a Vettel kiállása előtt csak egy másodperccel a német előtt a második helyen autózó Rosberget, aki kis különbséggel, de visszaért a Ferrari elé a második helyre.

Hamilton a 33. körben, 14 másodperces előny birtokában jött ki utoljára a közepes gumikért, egy körrel később követte Räikkönnen a Ferrarival. Újra Hamilton–Rosberg–Vettel–Räikkönnen a sorrend, az első négy helyezett látótávolságon belül 20 körrel a vége előtt, és már senkinek nem kellett új gumi közülük.


Daniel Ricciardo és Daniil Kvyat párharca. Az orosz autójának motorja később kigyulladt


Három körrel a verseny vége előtt még bejött a biztonsági autó, miután Verstappen autójának Renault motorja is feladta a célegyenes közepén. A megragadt hajtáslánc miatt már nem tudták időben levinni a pályáról a pórul járt Toro Rossót, így a futam a Safety Car mögött ért véget, méghozzá az első hat helyen a rögtön a rajt után kialakult sorrendben.


A végeredmény:


A vb-pontverseny állása – pilóták:


Konstruktőrök: