Gőze sincs senkinek, ki nyeri idén az Oscart

Forrás: AFP

-

Nagyon-nagyon ritkán olyan izgalmas az Oscar-verseny, mint idén. A nagy dobás összecsap A visszatérővel és a Spotlighttal.


Az Oscar-díjkiosztó nem sok meglepetést szokott tartogatni azok számára, akik figyelemmel kísérik a gálát megelőző díjszezont: az amerikai szakmai kamarák elismerései és az egyéb januárban-februárban kiosztott díjak rendszerint elárulják, hogy kik és mik a favoritok. Amikor a produceri kamara A nagy dobást (kritikánk) választotta az év legjobb filmjének, már írtunk arról, hogy ez a film Oscar-győzelmét jelezheti előre, egyrészt, mert a kamarai tagok közül sokan Oscar-szavazók is, másrészt mert a produceri kamara az egyetlen, amelyik ugyanolyan módszerrel szavaz, mint az Amerikai Filmakadémia az Oscarra, ezért ennek a szakmai szövetségnek a díja tekinthető a legprecízebb Oscar-előrejelzőnek.


Christian Bale A nagy dobásban


Na, de azóta kiderült, hogy a színészi kamara viszont a nálunk február 18-án mozikba kerülő Spotlight szereplőgárdáját tartotta a legjobbnak (náluk ez a fődíj), a rendezők pedig a hétvégén Alejandro González Inárritut ismerték el A visszatérőért (kritikánk). (Közben kiosztották díjaikat még a vágók is, akik A nagy dobást választották.) Az operatőrök és az írók díjai még ezután jönnek, de igazából csak a producerek, a színészek és a rendezők számítanak az előrejelzés szempontjából.

Mint a Hollywood Reporter Oscar-elemzője írja, az elmúlt húsz évben (a színészi kamara „legjobb szereplőgárda”-díja csak 1996 óta létezik) négyszer fordult elő, hogy a három legfontosabb kamara három különböző filmet ismert el. 2001-ben a producerek a Gladiátort, a színészek a Trafficet, a rendezők a Tigris és sárkányt díjazták, és az Oscart a Gladiátor nyerte, egy évvel később a producerek a Moulin Rouge!-t, a színészek a Gosford Parkot, a rendezők az Egy csodálatos elmét választották, és az Oscar az utóbbié lett, 2005-ben a producerek az Aviátort, a színészek a Kerülőutakat, a rendezők a Millió dolláros bébit választották, és szintén az utóbbi nyert. Két éve pedig speciális helyzet alakult ki: a producerek döntetlent hirdettek a 12 év rabszolgaság és a Gravitáció közt, a színészek az Amerikai botrányt választották, a rendezők pedig a Gravitációt, és a 12 év rabszolgaságnál landolt az Oscar.

Tehát a megosztó években az Oscart hol a producerek, hol a rendezők díja jelezte előre, de sosem a színészeké.


A Spotlight színészgárdája


Ha az összes évet nézzük, amióta az egyes kamarai díjakat átadják, akkor azt látjuk, hogy a már 67-szer átadott rendezői kamarai díjat 13 esetet leszámítva az a rendező kapta, akinek az alkotása aztán elnyerte a legjobb film Oscarját, a 26-szor átadott produceri kamarai díj és az Oscar 19-szer esett egybe, a színészi kamarai díj pedig csak az esetek felében állt összhangban az Oscarral. Ez alapján statisztikailag ugyan a rendezői kamara díja számít a legpontosabb előrejelzőnek – ami tehát A visszatérő esélyét erősíti –, viszont, mint írtuk, csak a producerek szavaznak ugyanolyan módszerrel, ahogyan az Akadémia. A változtatást, amelynek értelmében 5 és 10 közt lehet a jelöltek száma, 2010-ben vezette be az Akadémia és a produceri kamara is, és azóta minden évben megegyezett a választottjuk.


Leonardo DiCaprio A visszatérőben


Az Oscarról szavazó Akadémia kb. 7000 fős tagságában egyébként a színészek vannak a legtöbben, és egyáltalán nem biztos, hogy ők az Oscaron is a Spotlightra adják majd le a szavazatukat, hiszen azért a legjobb film és a legjobb szereplőgárda nem ekvivalens egymással. A színészi kamara 5 legjobb szereplőgárda-jelöltje közé A visszatérő nem is került be, viszont az gyakorlatilag biztos, hogy az Oscaron a legjobb férfiszínésznek Leonardo DiCapriót szavazzák meg A visszatérőért (a kamarai díjat is ő kapta). A színészkamarai jelölésekről nem a teljes kamarai tagság dönt, hanem egy szűkebb körű bizottság, tehát akár az is elképzelhető, hogy a színészek jelentős része az Oscaron hajlamos lesz azt a filmet a legjobbnak megszavazni, amelyikben a legjobb színészi alakítást látták. Ez persze csak spekuláció, de talán kitűnik belőle, hogy idén túl sok bizonytalansági tényező van ahhoz, hogy magabiztosan lehessen tippelni a győztesre. Legalább lesz, ami ébren tartson minket február 28-án éjjel.