Gerjedsz a dögös japán csajokra? Akkor ezt nézd meg!

-

Kétnapi folyamatos reklámfilmnézés után remélhetőleg nemcsak az agyunk égett ki, de közben megtaláltuk az év 17 legjobban sikerült reklámját is. Ráleltünk egy Matt Damon-kameóra, a legjobb karácsonyi ajándékra, a legviccesebb Dirty Dancing-parafrázisra, a Pampers pedig végrehajtotta a lehetetlent: babapopsi nélkül adott el popsitörlőt.


A legnagyobb csattanó

A japán Shiseido kozmetikai termékcsalád őszi reklámjához nem fűznénk semmit, mert a szószaporítás csak lelőné a poént. Egy jó tanácsot azért adunk: érdemes kétszer megnézni a videót.



A valaha volt legjobb Dirty Dancing-feldolgozás

Egy egészségbiztosító reklámfilmje? Alatta a Time of My Life zenéjével? Na ne, nem kell, kösz – vágnánk rá elsőre, viszont az alábbi spot annyira vicces lett, hogy ennél jobban nem lehetne biztosítást eladni nekünk.



A legjobb autóreklám

Adj egy négyéves kislány kezébe egy távirányítót, amellyel egy nyolckerekű teherautó vezénylését bízod rá. Irányítsa a monstrumot egy tavakkal, árkokkal, üres épületekkel, belengő faládákkal teli akadálypályán. Persze, hogy nem fog sikerülni, és ronccsá is törné a járgányt, ha az nem lenne a „világ legstrapabíróbb teherautója”. A Volvo ezzel nálunk behúzta a legjobb autós reklámnak járó címet december elején.



A legjobb lottóreklám

Milyen rémes lenne a világ, ha a lottón csak megalomán és exhibicionista emberek nyernének, akik teljesen értelmetlen dolgokba fektetnék be a könnyen jött milliókat. Pier például a brit nemzeti lottó főnyereményéből egy élményparkot szeretne létesíteni, amely az ő nevét viseli, minden tele van benne aggatva a képével, a hullámvasút az ő aláírásának a felnagyított mása, az emberek pedig Pier-babákat vehetnek. A Nemzeti Lottó szerint azért érdemes szelvényekre költeni, hogy megakadályozzuk a Pierhez hasonló öntelt figurákat (mint amilyen Katie is) határtalan vágyaik megvalósításában.



A legjobb popsitörlőreklám popsik nélkül

A 2001:Űrodüsszeia zenéjét már egy rakás reklámhoz felhasználták, de talán még sosem ennyire jól. És törlőkendőreklámból sem láttunk még ennyire ötleteset és egyben ijesztőt.



A legaktuálisabb reklám

A szexi női ajkakról és erotikus reklámjairól híres Magnum idén egy egészen progresszív spotot készített, és nők helyett transznemű emberekkel csinált stílusos reklámot Rihanna belassított Umbrellájára. Már ezért megérdemli, hogy helyet kapjon a listán.



A legbátrabb reklám

A legbátrabb reklámnak járó elismerést azonban nem a nemek közötti határvonalat elmosó Magnum vagy a Shiseido filmjeire osztanánk, hanem az IKEA – elsősorban a közösségi médiára szabott – ötperces, értelmiségi reklámjára, amely szellemes ugyan, de valószínűleg kevesen hallgatják végig. Ebben Hellmuth Karasek német író és irodalomkritikus elemez egy IKEA-katalógust. Karasek abból indul ki, hogy több millió, egyébként népszerű könyvről soha nem született kritika, ahogyan az egy IKEA nevű szerző Mindennapok apró örömei című kötetéről. Úgyhogy ő most ezt a hiányt szeretné pótolni a katalógus részletes elemzésével.


Sajnos Hellmuth Karasek nem sokkal a videó megjelenése után elhunyt, 81 évet élt.



A leggigantikusabb reklám

Egyértelműen a Louis XIII nevű luxuskonyak grandiózus vállalása kerül e cím alá. Az 1915-ben palackozott, iszonyatdrága italhoz méltó promóciót találtak ki: felkérték Robert Rodriguezt és John Malkovichot, hogy készítsenek egy filmet, amellyel a konyak matuzsálemi korára lehet utalni. Így találták ki, hogy 100 Years címmel egy a jövőben játszódó filmet forgatnak, amelyet száz évre egy időzített széfbe helyeznek, és amelyet majd csak a dédunokáink nézhetnek meg. Persze, kérdés, hogy a film valóban elkészült-e, mindenesetre néhány trailer (egy a high tech jövőről, egy a posztapokaliptikus jövőről, egy pedig az 50-es évek környékén elképzelt jövőről) már megjelent hozzá, és elvileg az italcég fém mozijegyeket is kiküld ezer befolyásos személynek, hogy virtuálisan hívják meg leszármazottaikat a 2115-ös premierre.



A legjobb animáció

A Renault Twingo rajzolt reklámja főként azért jó, mert autós reklámokhoz képest teljesen szokatlan és egyedi lett. Sem a biztonságos vezetésről, sem a kényelemről, sem a belső tér tágasságáról, tulajdonképpen semmiről nem szól. Viszont nagyon jól néz ki.



A legjobb CGI-animáció

A Super Bowlt követően rendesen osztották a hordozható okostelefon-töltőket gyártó technológiai cég, a Mophie reklámját. Mikor azonban a Jelenések könyvét idéző apokaliptikus képsorokat látjuk, amint döglött halak hullanak az égből, vagy spontán kigyullad egy fa, egyáltalán nem jut eszünkbe, hogy az egészet Isten lemerült telefonjára futtatják ki. Pluszpont jár a reklámnak azért, hogy Isten hasonlít A Minden6ó Morgan Freemanjére.



A legjobb kameó

Az idei Super Bowl reklámjai között szerepelt a Nationwide amerikai bank spotja is. Főszereplője az Office-ból ismert Mindy Kaling, aki Invisible Mindyt alakítja, a lányt, akit senki nem vesz észre. Mindy így egészen nyugodtan napozhat meztelenül a Central Parkban, vagy szemérmetlenül falhatja a diszkontáruházban lopott jégkrémet. Egy ember veszi csak észre, Matt Damon.


Sajnos, Matt eléggé elutasítóan bánik vele.



A legjobb nem vicces reklám

A társadalmi célú hirdetések közül minket a családon belüli és a szexuális erőszak visszaszorításáért küzdő amerikai szervezet, a No More reklámja győzött meg a leginkább. Ebben egy telefonbeszélgetést hallhatunk egy nő és a 911-es segélyhívó diszpécsere között. A nő látszólag pizzát akar rendelni, ezért a hang a vonal másik felén eleinte értetlenkedik. Mindeközben dulakodásra utaló nyomokat, egy teljesen felforgatott lakás képsorait látjuk.


A diszpécser hamar rájön, hogy a pizzarendelés csak álca, a nő vélhetően erőszak áldozata, és rajta kívül van valaki még a helyiségben, ezért nem beszélhet nyíltan.

Egyszerű, de hatásos reklám.



A legjobb sörreklám

A klassz vágás miatt a Carlsberg reklámját választottuk ide, de az sem volt elhanyagolható szempont, hogy ma amúgy is egyre nagyobb trend borbélyhoz járni. Még egy pozitívum: a Carlsberg szalonjába – ellentétben egy fővárosi Dob utcai fodrászattal – nők is betehetik a lábukat.



A legjobb cementreklám

Ki gondolta volna, hogy erre a listára az indiai exportra is termelő cementgyár, az Ambuja Cement áldokumentumfilmje is fel fog kerülni? Mi biztosan nem. De aztán rábukkantunk a több mint egyperces spotra, amelyben India másik exportcikke, az ország leghíresebb pankrátora, Great Khali szerepel. Az óriási termetű és ijesztő külseje ellenére mély érzésű férfi arról mesél, hogy hatalmas ereje miatt mindent tönkretesz maga körül, még a betont, a ház falait is képes betörni és maga alá zúzni. Egyedül az Ambuja Cement ellenálló vele szemben.



A legjobb halreklám

Ha a tudatos táplálkozásról esik szó, lépten-nyomon a halfogyasztás előnyeivel hozakodnak elő, általában megemlítve, hogy hiába finom és egészséges, a magyarok valamiért nagyon kevés halat esznek. Egy biztos, a norvégokról példát vehetnénk halszeretetből.



A legjobb divatházreklám

Már több mint kilenc millióan látták a H&M szeptemberi reklámját, amely azért annyira szimpatikus, mert éppen egy divatmárka üzeni azt, hogy nincsenek szabályok. Lehet trendi a zokni szandállal, vagy este hat után a barna cipő és a miniszoknya negyven felett. Öltözhetsz tinédzserként harmincévesen is, piros cucchoz húzhatsz rózsaszínt, és akkor sem követsz el szentségtörést, ha nő létedre nem borotválod a hónaljad. A H&M szerint csak egy szabály van, hogy újrahasznosított anyagokat, ruhákat hordj. Ezzel a „fenntartható divat” kampányukat promotálják.



A legjobb karácsonyi reklám

A sort végül a karácsonnyal zárjuk. Az eddig megjelent reklámok közül nem a Coca-Cola brazil népmeséje érdemelte ki az első helyet, és nem is a többi könnyfakasztó reklám (bár volt köztük is jó), hanem a Mulberry reklámja. A Mulberry a klasszikus piros karácsonyi táskájához mindig ötletes spotokat készít, nem rejtve véka alá, hogy itt egy luxustermékről van szó, a táska pedig nemcsak egy táska, hanem maga a csoda. Az alábbi reklám ezt az üzenetet elég jól átadja.