Gépjárműipari Egyesület: "Bőven van még hova fejlődnünk."

Kilián Csaba

ügyvezető főtitkár, Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE)

"A magyar gazdaság szempontjából az lenne a legjobb, ha a többi iparág is olyan dinamikusan fejlődne, mint az autógyártás, mert ez megteremtené az egyensúlyt. Ugyanakkor nem az autóipar rovására", mondja Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.


Mekkora esélye van annak, hogy a VW-botrány visszaveti a magyar autóipart? Egyáltalán: milyen fejlődési lehetőségek vannak még a területen?

Nem tartom valószínűnek, hogy visszaesés következne be, inkább arra lehet számítani, hogy a magyarországi gyártókapacitások várhatóan tovább fognak növekedni, hiszen egy befektetőnek hosszú távra, illetve a beszállítóknak minimum 8-10 évre kell terveznie. A Bosch majd az Audi legújabb beruházásain túl nem olyan rég született döntés arról is, hogy a Continental makói és békéscsabai gyárában közel 2.3 milliárd forintos állami támogatással több mint 10 milliárdos beruházást hajtanak végre, amellyel 370 új munkahelyet teremtenek.

A járműgyártás a legjelentősebb iparág ma Magyarországon, 2-3-szor nagyobb az élelmiszeriparnál, és nyolcszor nagyobb a gyógyszeriparnál. Több mint 130 ezer embert foglalkoztat közvetlenül illetve a beszállítókon keresztül, és elmondható, hogy minden alágazat valahol kapcsolatban áll ezzel az iparággal. Termelési értéke tavaly elérte a 6500 milliárd forintot, és az ágazat adja a külkereskedelmi forgalomnak a 20 százalékát.

Magyarország rendkívül sikeres volt az elmúlt években, hiszen ide tudott hozni két prémium gyártót, az Audit és a Mercedest, amelyek összeszerelő üzemet létesítettek. A 3 járműgyártó cégünk és a beszállítói az elmúlt időszakban éves szinten több mint kétmilliárd eurót fektettek be a magyarországi gyáraikba, hogy növeljék a kapacitásaikat és ezáltal hihetetlenül nagy lökést adtak a magyar gazdaságnak.

Ha régiós szinten nézem ezt a teljesítményt, Magyarország még mindig elmarad Szlovákia és Csehország mögött, ahol több mint 1 millió, illetve 1.2 millió autót gyártanak évente, vagyis itthon is bőven van még hova fejlődnünk.

Nem olyan rég a nemzetgazdasági miniszter azt mondta, és azóta a külgazdasági miniszter is megismételte egy másik fórumon, hogy nagyon figyelmet kell fordítani a többi iparágra, hogy a magyar gazdaság ne függjön egyoldalúan az autóipartól.

Természetesen annak örülnénk, és a magyar gazdaság szempontjából az lenne a legjobb, ha a többi iparág is olyan dinamikusan fejlődne, mint az autógyártás, mert ez megteremtené az egyensúlyt. Ugyanakkor nem az autóipar rovására. Nagyon fontos, hogy a magyar autóiparba további befektetések jöjjenek, hogy a már itt lévő cégek további projekteket hozzanak Magyarországra, nemcsak mennyiségben, hanem minőségben is, vagyis magasabb hozzáadott értékű projektekkel jelenjenek meg.

Összeszerelő üzem van Németországban, Amerikában, Ázsiában is, és ez is fontos. Másfelől a kutatás-fejlesztés és innováció szempontjából a legösszetettebb iparágról van szó, ahol hihetetlenül sokoldalú fejlesztések történnek.

Reális az esély arra hogy összezserelő műhelyekről valóban máshová helyeződjön a hangsúly?

Magyarország az elmúlt 20 évben feljebb tudott lépni ezen a területen. Számos K+F beruházás valósult meg az elmúlt években és több ezer magyar mérnök dolgozik a világ élvonalába tartozó kutatás-fejlesztési projekteken. Jelenleg a gyártóknak még problémát jelent a szakképzett munkaerő hiánya, de elindult a duális képzés. Egyetemekkel, szakközépiskolákkal vannak szoros kapcsolatban a magyar járműgyártók és a nagy beszállítók. Ezen kívül egyre több helyen indult el együttműködés a kkv-kkal is, hogy közösen fejlesszenek, ami a hosszú távú versenyképességüket segíti elő.


Maradhat-e az autógyártás a fő húzóágazat?


Igen, ez teljesít a legjobban
Nem, túl kockázatos

SZAVAZAT UTÁN