Furcsa bűz okozott gondot többször is a Germanwings gépein

-


A német Lufthansa tulajdonában lévő Germanwings légitársaságnak a keddi dél-franciaországi katasztrófa előtt nem volt balesete, a cég gépein azonban korábban több alkalommal okozott gondot a pilótafülkében terjengő ismeretlen eredetű, émelyítő szag - írta a dpa német hírügynökség.

A dpa szerint ez a gond jelentkezett 2010 decemberében is, amikor egy Bécsből a köln-bonni repülőtérre tartó Airbus A319-es Germanwings-gép pilótái a leszállás közben kis híján elájultak a kellemetlen szag miatt.

Mindkettejüknek oxigénmaszkot kellett felvenniük, hogy le tudják tenni a gépet, a kapitány pedig a légi balesetek kivizsgálásáért felelős német hivatal (BFU) jelentése szerint azt mondta, teljesítőképességének határán volt az incidens során.

Az émelyítő szag forrását és terjengésének okát a BFU vizsgálata során nem sikerült kideríteni, de a hivatal jelentése szerint nem zárható ki, hogy elektromos vagy elektronikus fedélzeti műszerek hibája idézhette elő.

2013 decemberében is hasonló incidens történt, akkor a köln-bonni repülőtérre való landolásnál a pilóták a kellemetlen szag miatt felvették oxigénmaszkjaikat, de végül biztonságban letették a repülőt.

2008-ban a Germanwings egy másik A319-ese röviddel a felszállás után kényszerült visszafordulni a dublini repülőtérre, miután a kapitány rosszul lett. Egyes jelentések szerint több utas is elvesztette eszméletét a gépen a nyomáscsökkenés miatt.

2014-ben émelyítő szag miatt a cég egy pilótája úgy döntött, nem száll fel a szardíniai Cagliari repülőteréről, a köln-bonni repülőtérre tartó utasokat végül egy másik repülőgép szállította el.

A BFU adatai szerint nem túlzottan ritka, hogy furcsa és ismeretlen szagok terjengjenek egy gépen, és ez sok esetben vezetett már a repülés megszakításához.

A hivatal több száz hasonló esetet vizsgált már, és arra a következtetésre jutott, hogy azok nem jelentenek lényeges veszélyt a légi közlekedés biztonságára, bár „egyes pilótáknak rontják a teljesítőképességét".