Fizetős vécé után ingyenjegyet akar a Ryanair vezére

Fotó: AFP / PHILIPPE HUGUEN

-

Ingyen adná a jegyeket a Ryanair vezére, Michael O'Leary, hogy minél több utas költhessen minél többet a reptereken.


Évekkel ezelőtt teljesen természetes volt, hogy a légitársaságok egy euróért (fontért) adtak repülőjegyeket, mára azonban hozzá kellett szokni az arányaiban ennél jóval borsosabb, tízeurós jegyekhez. Talán a régi időkre emlékezve dobta be Michael O'Leary, a Ryanair vezére egy konferencián az ingyenjegyek bevezetésének lehetőségét. Persze lehetséges, hogy ez is bevonul az ír góré fantasztikus, végül soha meg nem valósult elképzelései közé, mint a fizetős vécé vagy az állóhely.


Az elképzelés szerint öt-tíz év távlatában simán lehetne ingyen utazni, ha a repterek a különböző illetékek felét odaadnák a légitársaságoknak. Így mindkét fél nyerne a bolton, az utasok pedig megrohamoznák a reptereket. Ahol pedig jelentős összegeket költhetnének el, vagyis a repterek végül visszakapnák a légitársaságoknak átadott összeg sokszorosát.

A Heathrew biztos nem menne bele ebbe az egyezségbe O'Leary szerint, de a kisebb repterek biztosan. Ez a kijelentés azért nagyon érdekes, mert ezzel az ír fapados ismét a másodlagos repterek felé venné az irányt. A Ryanair azzal tudott sokáig minden más légitársaság árai alá menni, mert oda repült, ahol a legkevesebb díjat kellett fizetnie. Így tipikusan a másodlagos, isten háta mögötti repterekre ment, amelyek 50-80 kilométerre is lehetnek a várostól.



Aztán ez megváltozott, s a Ryanair elkezdett fő repterekre is repülni, így Rómában sem csak a Fiumicinóra megy, hanem Ciampinóra is. Londonból indulva pedig Milano főrepterére, Malpensára is megy járat, nem csak Bergamóba, s Norvégiában sem a 120 kilométerre lévő Torpra megy a gép, hanem a legközelebbi, amúgy 48 kilométerre lévő Gardermoen reptérre. Nos, ez a kényelmes időszak nagyjából addig fog tartani, amíg a Ryanair rá nem áll az ingyenjegyekre.

Amikor ez bekövetkezik – már ha összejön –, akkor ismét az lesz az elsődleges szempont, hogy mely repterekkel tud megállapodni a cég. S vélhetően itt is a kisebbek fognak engedni, így a Ryanair is visszatér majd a távoli repterekre. Azért ma sem teljesen tiszta a helyzet, hiszen Párizsba továbbra is a legtávolabbi, beauvais-i reptérre megy, ahonnan másfél-két óra az út a városba.

Azért nem eszik olyan forrón a kását. Bár O'Leary érintette, hogy a brit reptéri adót eltörlik, ám ez egyelőre csak a gyerekekre igaz. A nagy-britanniai törvények szerint az utasoknak az út hosszától függően adott összegű adót kell fizetniük, amit a légitársaság beépít az árakba. Ezt valóban elkezdték eltörölni, ám egyelőre csak a 16 év alatti utasoknak nem kell ezt megfizetniük. A tipikus európai útvonalnak megfelelő, 2000 mérföld távolság alatti, alacsony besorolású utazás után fizetendő adó 13 font. Ezt aligha vállalja át a reptér, elég neki a saját illetékeiről lemondani.