Felturbózta az ALS-kutatást a jegesvödör-kihívás

-

Tavaly nyáron lépten-nyomon olyan videókba lehetett botlani a közösségi oldalakon, amelyeken valaki a fejére önt egy vödör jéghideg vizet. Hírességektől kezdve kisgyerekekig összesen 17 millió ember töltött fel videót a Facebookra, amelyeket 440 millióan néztek meg. Az USA-ban 115 millió dollár gyűlt össze az ALS-ben szenvedők alapítványának, a kutatásra szánt pénz pedig elegendő lesz arra, hogy elkészítsék 15 ezer beteg genetikai térképét.


Az ALS Ice Bucket Challenge – Jegesvödör-kihívás – jótékonysági akciónak indult, és a 2014-es év legnagyobb közösségi eseményévé nőtte ki magát. A lényege az volt, hogy a jellemzően a Facebookon meghívottaknak, ha belementek a játékba, 24 órán belül fel kellett tölteniük egy videót, amelyen vagy ők maguk, vagy valaki más a fejükre önt egy vödör jéghideg vizet. Jeges víz vagy adományozás az ALS-betegek javára – ez szerepelt az eredeti kihívásban, de nagyon sok ember nem választott: feltöltötte a videót, és jótékonykodott is.


Az ALS, vagyis amiotrófiás laterálszklerózis egy bénulással járó, néhány éven belül legtöbbször halálos idegrendszeri betegség, ezzel küzd például Stephen Hawking angol fizikus is.

Az Amerikából induló Ice Bucket Challenge-ben a BBC által közölt adatok szerint világszerte 17 millióan vettek részt, pontosabban ennyien töltöttek fel videót a Facebookra. A filmeket 440 millióan látták.

Az Egyesült Államokban 115 millió dollárt kapott az ALS-alapítvány tavaly augusztusban és szeptemberben, amikor a legjobban pörgött a játék. A brit alapítvány pedig 7 millió angol fontot gyűjtött össze, jórészt egy Yorkshire-ben élő pár segítségével. Paula and Robert Maguire ugyanis, látva az amerikai sikert, önálló adománygyűjtő oldalt hozott létre azoknak, akik az Egyesült Királyságban élnek.

Egy nemzetközi projekt keretében 15 000 beteg géntérképét akarják elkészíteni, a betegség ugyanis mintegy 5-10 százalékban öröklődik. A kutatás 5 millió angol fontot köszönhet a jegesvödör-őrületnek.