Féltékenykedés miatt szakíthat a Forma-1-gyel a Red Bull

Fotó: POOL / YURIKO NAKAO

-

A Forma–1-es világbajnoki verseny sok meglepetést már nem tartogat, de így is végigizgulhatjuk a következő heteket. A szezon hátralévő futamainak tétje, hogy a sportágnak sikerül-e megtartania a rajtrács ötödét jelentő Red Bullt. A kilátások elég borúsak, a cég talán soha nem volt még olyan közel ahhoz, hogy bezárja a Forma-1-es boltot, mint most.


A Forma–1-es mérnökök és szerelők csodákra képesek. Például egy éjszaka alatt átépítenek egy darabokra tört autót, ha a helyzet úgy kívánja. Motor nélkül azonban még a Red Bull zseniális szakemberei sem mennek semmire. Márpedig a jelenlegi állás szerint nagyon úgy néz ki, hogy a néhány éve még zsinórban világbajnokságokat nyerő csapatnak nem lesz motorja 2016-ra. A csapatba és a Forma–1-be hatalmas pénzeket beleölő tulajdonos, Dietrich Mateschitz pedig joggal érzi úgy, hogy ezután akár másra is fordíthatná a millióit.

A Red Bull-vezér talán még soha nem került olyan közel ahhoz, hogy valóra váltsa az év eleje óta ismételgetett fenyegetését, és Abu-Dzabi után lezárja a cég Forma–1-es fejezetét, mint a legutóbbi Orosz Nagydíj hétvégéjén. Szocsiban ugyanis újabb mélypontra ért az eddigi motorszállítójával, a Renault-val éppen szakításban lévő Red Bull drámája, mivel a Mercedes után a Ferrari is kikosarazta a csapatot. Jelenleg semmiféle biztosítékuk nincs arra, hogy jövőre lesz motorjuk, és Dietrich Mateschitznek a hozzá közel álló emberek szerint már elege van a sikertelenségből és a kuncsorgásból is. Korábban sem csinált nagy ügyet abból, hogy felszámolja egy-egy sportvállalkozását, 2011-ben például a NASCAR-ból szállt ki öt év után. Most is simán megteheti.



A Red Bull partnerségi kilátásai leegyszerűsítve így néznek ki: a Ferraritól nem kapnak motort, mert – a hivatalos verzió szerint – túl későn kezdtek el udvarolni; a Mercedestől sem kapnak motort, mert a németek túlságosan féltékenyek; a Hondától szintén nem kaptak motort, mert a japánok kizárólagos kapcsolatot ápolnak a McLarennel.

És akkor ott van a Renault, amelytől épp válni készül a Red Bull, és amely már megkérte a Lotus kezét. Ezzel a rövid listával vége is a Forma–1-ben jelenleg motorok gyártására alkalmas vállalkozásoknak. Innen lesz szép tető alá hozni egy működőképes kapcsolatot a jövő évre.


Miért nem akarja senki a Red Bullt?

A Red Bull hivatalosan először a júliusi Brit Nagydíjon kereste meg a Mercedest, majd a múlt héten ismét próbálkozott, de Toto Wolff Szocsiban azt mondta, részükről lezártnak tekintik az ügyet: nem adnak motort a rivális csapatnak. A Mercedes főnökének a verziójából az jön le, hogy a Red Bull nem hajtott túl keményen a megállapodás érdekében, például soha nem reagáltak arra a kérésre, hogy vizsgálják meg, hogyan működhetnének együtt kereskedelmi területen az Forma–1-en kívül. A Mercedes egy ideig várt a Red Bull visszajelzésére, de aztán megunta, és egyszerűen nemet mondott.

Ehhez persze hozzátartozik, hogy a Red Bull kiszolgálásával hatalmas kockázatot vállalna a Mercedes, aminek a legkínosabb következménye lehetne, hogy a hatalmas pénzekből felépített, világbajnok gyári csapat kikap az ügyfélcsapattól. Toto Wolff és Niki Lauda is tudja nagyon jól, hogy a Red Bull mire képes, és nem akarnak asszisztálni a riválisok újabb vb-címeihez.


Bernie Ecclestone Niki Laudát győzködi


Ezek után került képbe a Ferrari motorja, csakhogy az olaszoknak is vannak fenntartásaik. Az Auto Motor und Sport írta meg a hétvégén, hogy a Ferrari csak a Red Bull fiókcsapatának, a Toro Rossónak lenne hajlandó motort szállítani. A német szaklap mindezt arra alapozza, hogy a Ferrari attól tart, a volt világbajnokok túlságosan is megerősödnének még úgy is, ha az egy évvel ezelőtti Ferrari-motorokat kapnák meg (amiről a Red Bull amúgy hallani sem akar).

Maurizio Arrivabene csapatfőnök viszont hárította ezeket a feltételezéseket, és egyszerűen az ütemtévesztéssel indokolta az elzárkózásukat. „Csak Monzában, a futam után léptek velünk kapcsolatba. Ha ez már júniusban megtörtént volna, lett volna elég időnk elgondolkodni az együttműködésről. Az F1 nem így működik” – indokolta a Ferrari-főnök az elutasítást.

A Ferrari látja el motorral jövőre a Haast és a Saubert is, vagyis akár még hihető is, hogy egy újabb megrendelés túlfeszítené Maranellót. Nyilván az olaszok is lejátszották a forgatókönyvet, amelyben egy másik csapat a saját motorjukkal veri meg őket. Szocsiban azonban felbukkant egy másik elmélet is a Ferrari elzárkózására. Az olaszok ugyanis szemet vetettek Max Verstappenre, aki alig 18 évesen elképesztette a paddockot a tehetségével. A Red Bull viszont nem akarja elengedni őt, a maranellóiak ezért intethettek be a meghiúsult motorüzlettel.


A két ütőképes motor kiesésével jelenleg két fogatókönyv körvonalazódik: a Red Bull vagy rendezi a kapcsolatát a Renault-val, vagy kivonul. Az utóbbi sima ügy, a tulajdonos Dietrich Mateschitz, ha fájó szívvel is, de különösebb fenntartások nélkül otthagyná a Forma–1-et. A Milton Keynesben dolgozóknak bármennyire is a vérükben van a versenyzés, a Red Bull mindenekelőtt a globális imázskampánya részeként tekint a Forma–1-re, és az idei kínlódás marketingszempontból nyilván nem túl kifizetődő.


Dietrich Mateschitznek elege van


Az előbbi, vagyis a békülés már bonyolultabb lesz, a Red Bull ugyanis épp a Renault-motorok miatt fenyegetőzik már az év eleje óta a kivonulással, és Christian Horner csapatfőnök a múlt héten is arról beszélt, hogy a francia erőforrások legalább két-három évvel le vannak maradva a Ferrari és a Mercedes mögött.


Az elmúlt két évben folyamatosan romlott a Red Bull és a Renault viszonya, de hivatalosan még mindig nem váltak el, vagyis a mostani állás szerint a csapatnak tulajdonképpen van motorszerződése 2016-ra – hacsak a háttérben nem téptek már szét minden papírt. Most nagyon úgy tűnik, a békülés az egyetlen esély arra, hogy a Red Bull jövőre is Forma–1-es csapat legyen, de nyilván nehéz feladat lesz begyógyítani a sebeket, és persze egy komoly, versenyképes motor sem ártana a francia gyártótól.

Az Autosport forrásai szerint a tárgyalások újraindultak, de a francia gyár sportprogramját irányító Cyril Abiteboul elismerte, hogy a 2016-os együttműködést meglehetősen nehéz lesz elfogadtatni a Renault igazgatótanácsával a Red Bull idei nyilvános kirohanásai után. Nem is szólva arról, hogy a Renault épp a Lotus felvásárlásának az utolsó simításait egyengeti, hogy jövőre gyári csapatként jelentkezzen be.


A szappanoperává silányodott Red Bull-Renault sikersztori egészen különleges fejezete a Forma–1-nek. A csapat 2010 és 2013 között annyira belejött a nyerésbe sorozatban négy egyéni és két konstruktőri vb-címmel, hogy érthető módon frusztrálta, hogy két éve már nem szólhat bele érdemben a világbajnoki versenybe. A Renault velük volt akkor is, amikor világbajnoki címet nyertek, és most is, amikor kínosan leszerepeltek. Csakhogy a Renault szerint míg a sikerekért nem veregették meg kellően a vállukat, addig a kudarcot szinte teljes mértékben a nyakukba varrják.

A csapat már tavaly is mindössze három győzelmet szerzett (amikor épp gondjai akadtak a Mercedesnek), és bár a Renault komoly fejlesztést ígért a téli szünetre, ebből semmi sem lett: a 2015-ös Renault-motor nemhogy nem erősebb, mint a 2014-es, de megbízhatatlanabb is, és az autót vezetni is felér egy rémálommal. A Red Bullnak pedig még azt is végig kellett néznie, hogy a Ferrarihoz igazoló négyszeres világbajnokuk, Sebastian Vettel nyerni kezd az új csapatával. Christian Hornernek nem volt könnyű tartania a lelket a csapatban.


Christian Horner


A Red Bull az idén már meg sem próbálta magában tartani a feszültséget: rendesen kiteregették a szennyest, és mindenkinek a tudtára adták, hogy a Renault egyszerűen nem tud felnőni a feladathoz, hogy versenyképes motorral lássa el a partnerét. Mint sok házasságban, itt sem csak az egyik félen múlt a kapcsolat kudarca, de a Red Bullnak beletelt egy kis időbe, hogy beismerje, nemcsak a Renault miatt maradtak le, hanem az autónak is vannak gondjai – csak a Brit Nagydíjra sikerült korrigálni az autó elejének aerodinamikai problémáit. Addigra viszont annyira elmérgesedett a viszonyuk, hogy a Red Bull már új partner után nézett, és menet közben továbbra is jókat odaszúrt a Renault-nak.


Bár jó ideje visszafordíthatatlannak tűnik a szakítás, Christian Horner csapatfőnök Szocsiban bedobott egy mondatot, ami az eddig legerősebb utalás arra, hogy talán mégis a Renault-val rendezik a soraikat:


Ez a Forma–1, és semmi sem lehetetlen.

Az egyelőre még nem világos, hogy Horner a teljes tanácstalanságát próbálta-e meg leplezni ezzel a közhellyel, de azt meg tudta erősíteni, hogy

  • „a csapat túlságosan is jó ahhoz, hogy ne legyen a Forma–1-ben”

  • „Bernie (Ecclestone) aktívan kiveszi a részét a megoldás keresésében”

  • hisz abban, hogy találnak „olyan megoldást, ami a jövőre nézve jó a csapatnak”


A lényeg pedig: „Hivatalosan semmit sem zártunk még le a Renault-val. Sok a találgatás. Nehéz elképzelni, hogyan lépünk tovább. De ez a Forma–1, és semmi sem lehetetlen. Még várunk arra, hogy halljuk a Renault terveit a jövőre”. Arra pedig, hogy a Renault maradt a Red Bull talán egyetlen komolyan vehető lehetősége 2016-ra, a legjobb bizonyíték, hogy a korábbi vagdalkozás után Christian Horner már a franciák elkötelezett munkáját dicsérte.

Bármennyire udvarol is Horner a Renault-nak, a végső döntést Dietrich Mateschitz hozza meg. A Red Bull tulajdonosának pedig nem csak egyszerűen egy motor, hanem egy versenyképes motor kell. Például azért, mert – ahogy Horner fogalmazott –, a Red Bull valószínűleg minden más cégnél többet fektetett be a Forma–1-be az elmúlt tíz évben – és itt nemcsak a világbajnoki sikerekről van szó, hanem például az Osztrák Nagydíjról és a Red Bull Ringről, vagy éppen az utcai showműsorokról, amelyre mindig kapható a marketingre és az imázsára sokat adó vállalat. „Húsz éve van a Forma–1-ben, először szponzorként, majd tulajdonosként. Egyszerűen csak szeretne versenyképes pozícióban látni minket” – mondta Mateschitzről.

Mateschitz viszont azt látja, hogy a jelenlegi szabályok miatt esélyük sincs mérnöki kreativitással, egészen pontosan Adrian Newey tervezői zsenialitásával korrigálni a motor hiányosságait, a befagyasztott motorfejlesztések miatt pedig elérhetetlen távolságban marad a Mercedes.


Majd Bernie?

A Red Bull persze továbbra is az az élcsapat, amely néhány évvel ezelőtt volt, és ezzel a riválisok is tisztában vannak. Mint ahogyan azzal is, hogy például egy Mercedes-motorral nagy eséllyel ismét vb-címért harcolnának. Adrian Newey ezért is jelentette ki keserűen: „Úgy tűnik, hogy távozásra kényszerítik a Red Bullt”.

A helyzet mostanra elfajult annyira, hogy Bernie Ecclestone is kénytelen volt magára ölteni a megmentő jelmezét, és megkísérelni, hogy szétcsapjon a civakodó felek között.


Bernie Ecclestone, Christian Horner


Azzal mindenki tisztában van a paddockban, hogy a Red Bull (és vele együtt a Torro Rosso) kiszállása egy katasztrófával érne fel a sportág szempontjából, és Bernie Ecclestone Szocsiban lázasan tárgyalt Christian Hornerrel, és a Red Bull befolyásos tanácsadójával, Helmut Markóval is, majd utána a Mercedes és a Ferrari embereivel, de az újságíróknak ő is széttárta a kezét: „Nem tudom rávenni őket, hogy olyat tegyenek, amit nem akarnak. Én csak ennyit tudok tenni – motorokat nem gyártok.”

Martin Brundle-nek, aki a SkySport mikrofonját tartotta Ecclestone elé az Orosz Nagydíj hétvégéjén, nem volt könnyű dolga, amikor valami konkrétumot próbált kihúzni belőle túl azon, hogy „jelenleg még nincs motorjuk, de szerintem nem kell aggódni”. Hogy mégis körvonalazódik valamiféle megoldás, azt Ecclestone titokzatos utalgatásokban és általánosításokban gazdag válasza jelezheti, ami egyébként a leghosszabb válasz volt, amelyet az interjú alatt adott, és olyan coelhói elemeket villantott fel, mint például ez: „Gyakran előfordul, hogy amikor az emberek nemet mondanak valamire, azt nem gondolják komolyan, és igazából «talánt» akarnak mondani”. Ami viszont ennél konkrétabb: „Nem hiszem, hogy elveszítjük a Red Bullt, nem is gondolkozom ezen. Több lehetőségük van, mint sokan gondolnák.”

Bernie Ecclestone befolyása, és a csapat megmentése érdekében tett erőfeszítései előtt Christian Horner is kalapot emelt, de az ő szavaiból az derül ki, hogy az egyre elkeseredettebb tárgyalások ellenére távol még a megoldás. Arra pedig, hogy Ecclestone szerint a helyzet meg fog oldódni, Horner csak annyit tudott mondani: „Bernie-ben az a nagyszerű, hogy úgy tűnik, ő sokkal többet tud, mint mi. Ha ő úgy tudja, hogy minden meg lesz oldva, akkor minden rendben”.