Feltámad-e David Bowie?

Forrás: Archives du 7eme Art

-

Melyik dalát szégyellte a legjobban David Bowie? Ki köszönhette neki a legtöbbet és ki volt a legjobb tanítványa? A legrövidebb filmszerepe megvan? És az, amikor David Lynchcsel ordítoznak egymással? David Bowie 69 éves korában meghalt; összeszedtünk pár érdekes dolgot hihetetlenül színes életművéből.


A leghíresebb száma

Nincs olyan, legalábbis nem egyértelmű. Ahogy a nagy előadóknak általában, Bowie-nak sincs egyetlen legnépszerűbb dala, ezért a címért legalább féltucat száma versenyezhet. Ha a slágerlistákat vesszük alapul, akkor a legsikeresebb kislemeze a Let’s Dance volt – ez volt az a slágere, amely a legtöbb országban lett listavezető. Ha viszont azt nézzük, ahol mérhető is a lejátszások száma, van pár másik szám, amely népszerűbb a Let’s Dance-nél. A YouTube-on a Heroes és a Space Oddity legalább akkora favorit, a Spotify-on ugyanezek, valamint a Life On Mars? is előzi, míg a különböző platformok hallgatásait összegyűjtő Last.fm felhasználóinál a Let’s Dance csak nyolcadik – utóbbinál a Ziggy Stardust a győztes, és az előbb felsorolt dalokon kívül a Changes, a Starman és a Suffragette City is népszerűbb.


A legrendhagyóbb lemezborítója


A múlt héten megjelent Blackstar. Ez az egyetlen albuma, amelyen nincs rajta valamilyen formában Bowie arcképe.


A legrövidebb filmszerepe

Évekkel azelőtt, hogy 1976-ban megkapta első főszerepét Nicholas Roeg The Man Who Fell To Earth című filmjében, David Bowie rövidfilmekben és tévészerepekben próbálkozott. Egyik legparádésabb villanása a Virgin Soldiers című bakavígjátékban volt: miközben két katona beszélget a kocsma pultjánál, David Bowie-t a háttérben keresztültuszkolják a képen.



Leghíresebb nyilatkozata

1972-ben a Melody Maker lehoz egy interjút, amelyben Bowie azt mondja meleg, de legalábbis biszexuális, és “jó a kapcsolata” az akkori feleségével is. Mindezt abban az országban, ahol hat évvel azelőtt még börtönnel büntették a homoszexualitást. Ő volt az első rocksztár, aki comingoutolt, és ma elképzelni sem lehet, milyen óriási hatása volt annak a nyilatkozatnak és Bowie akkori image-ének, nem is feltétlenül csak a melegek körében.



Legvitatottabb gesztusa

1976-ban a Victoria pályaudvaron a New Musical Express fotósa úgy kapta le Bowie-t, mintha az náci karlendítéssel köszöntené a rajongóit (a lenti videóban is látható a pillanat). Bár maga Bowie azt mondta, szimpla integetés közben fényképezték le, az ügyből botrány lett, főleg, hogy akkoriban a keményen kokainfüggő énekes (akkori alteregója a Vékony Fehér Herceg volt) többször is utalt a nácikkal és Hitlerrel kapcsolatos megszállottságára. Az ügy aztán elaludt, Bowie pedig megszabadult a függőségétől, és többet nem beszélt Hitlerről.



Aki a legnagyobb hatással volt a külsejére

Osztálytársa, George Underwood, aki tizenöt éves korában majdnem kiverte a bal szemét egy lány miatt kirobbant verekedésben. Bowie a látását végül nem vesztette el, de az a pupillája tágabb lett a másiknál, és a szeme színe is kékről zöldesbarnára változott, és ez az image-e fontos része lett később. Underwooddal ez nem sínylette meg a barátságukat, és grafikusként néhány ikonikus borítót is tervezett Bowie-nak.


David Bowie


A leghíresebb alteregója

Ziggy Stardust, a narancsvörös hajú, földönkívüli, übermensch rocksztár, akinek az áttörést meghozó lemezét is szentelte. Bowie saját bevallása szerint évekre el is veszett Ziggyben, annyira azonosult alteregójával, és így még kevésbé esett nehezére a Messiás-komplexussal megvert, pökhendi sztár szerepe, aki a vég közelségének biztos tudatában a promiszkuitást hajszolja.


Az első gyíkember: Pilátus


“Tudsz mutatni valami csodát? Nem? Akkor csak egy újabb zsidó politikus vagy” - mondja David Bowie Poncius Pilátus szerepében Martin Scorsese katolikus egyházat kiborító filmjében (pontosabban Nikosz Kazantszakisz katolikus egyházat kiborító regényének adaptációjában), a Krisztus utolsó megkísértésében. A szerepet eredetileg Sting játszotta volna, és nem tudom, hogy mi volt Scorsese művészi szándéka ezzel, de “a másik bolygóról származó” Bowie-val valahogy az egész kapott egy zavarba ejtő popkulturális csavart – nem tudunk nem arra gondolni, hogy Pilátus sokkal nagyobb tudás birtokában van, mint amit a kánonban betöltött szerepe alapján neki tulajdonítanak. Pilátus = gyíkember.


Az összes filmszerepe egy videóban

David Bowie filmszerepei

Nézd meg David Bowie összes filmszereplését egy videóban!

Posted by VS.hu on Monday, 11 January 2016

A leghűségesebb segítőtársa

Tony Visconti, aki már Bowie 1969-es, második lemezén is producer volt, és utolsó albumán, a Blackstaron is dolgozott. A kettő között pedig még több legendás Bowie-lemezen is közreműködött, a Man Who Sold The Worldtől a Scary Monstersig. Bowie karrierjét számos zseni segítette akár zenészként, akár producerként Mick Ronsontól kezdve Brian Enón át Nile Rodgersig, de Visconti kis túlzással örök.


A dal, amit a leginkább szégyellt


1967-es kislemeze, a The Laughing Gnome. A nevető törpéről szóló dal akkoriban semmilyen visszhangot nem keltett, de hat évvel később, a Bowie-láz tetőzése idején újra kiadták, és bekerült a brit top 10-be, dacára annak, hogy teljesen más stílusban született, mint a későbbi dalai. A vicces novelty dal aztán 1990-ben újra előkerült, amikor Bowie telefonon szavaztatta meg rajongóit, hogy mely számokat akarják hallani a soron következő best of turnéján. Az NME kampányt indított a Laughing Gnome érdekében, amely olyan jól sikerült, hogy a szavazás ötletét inkább elvetették, Bowie pedig nem játszotta a dalt, bár évekkel később állítólag elgondolkodott rajta.


A jelenet, amikor David Bowie és David Lynch ordítoznak egymással

Hátborzongató Bowie rövid felvillanása David Lynch Twin Peaks: Tűz jöjj velem! című filmjében. Bowie-t először biztonsági kamerán látjuk parán elsuhanni Cooper ügynök mögött, aztán támolyogni és idegesen ismételgetni, hogy Judy-ról márpedig itt nem lesz szó! Aztán jön a nagyon para jelenet és a tébolyult Bowie ordítozik, majd kiderül, hogy végig ott se volt.



Aki a legtöbbet köszönheti neki

Bowie a kreatív csúcsidőszakában több más előadó karrierjét is segítette: Lou Reed legsikeresebb szólólemeze, a Transformer producere ő volt, és ő írta a Mott The Hoople legnagyobb slágerét. Később számos olyan előadó dalát dolgozta fel, akiket korábban pont ő ihletett, Morrissey-től a Nine Inch Nailsig, és sok fiatalabb előadót népszerűsített nyilvánosan, az Arcade Fire-től a TV On The Radióig. A legtöbbet viszont kétségtelenül Iggy Pop karrieréjéért tette: a Stooges feloszlása után tanácstalanul kallódó énekest Bowie karolta fel, és Berlinben segített összehozni neki a két legjobb szólólemezét, de még később is írt számokat neki. Ha Bowie nincs, Iggy Popból jó eséllyel elfeledett proto-punk hős lenne.


Az utolsó koncertje


David Bowie a 2004-ben turnézott utoljára, a Reality megjelenése után. A turné végén szívrohamot kapott és abbahagyta a koncertezést – a turné utolsó tizennégy koncertjét lemondta. Utána már csak elvétve állt színpadra, többnyire vendégszerepelt (például David Gilmour egyik koncertjén). 2006-ban egy jótékonysági rendezvényen állt utoljára színpadra, Alicia Keys konferálta fel.


A legjobb tanítványa

Erre a címre aztán tényleg rengetegen pályáznak, gyakorlatilag nincs olyan, a hetvenes évek második felében vagy azóta érkező, releváns előadó, aki valamit ne tanult volna Bowie-tól. Talán meglepő választás, de az imázsváltásban és az állandó megújulásban Madonna volt a legsikeresebb követője, még akkor is, ha egészen más alkotói hozzáállás jellemzi kettejüket. Madonnánál jobban viszont senki sem sajátította el jobban azt a képességet, hogy folyamatosan megújuljon és változzon – sikerei csúcsán akár videoklipről videoklipre is. Az énekesnő soha nem is tagadta, hogy Bowie-tól tanulta a legtöbbet, és élete egyik legnagyobb hatású eseménye is egy Bowie-koncert volt 1974-ben Detroitban, amelyre a 15 éves Madonnának úgy kellett elszöknie otthonról.


David Bowie


Az utolsó lemez, amit David Bowie sokat hallgatott

Bár a Blackstar elsőre talán a húsz évvel korábbi Outside-ra emlékeztet a leginkább, egyértelműen érezhető az is, hogy Bowie új hangzást keresett. És ehhez az inspirációt a tavalyi év egyik legnagyobb kritikai sikere, Kendrick Lamar To Pimp A Butterfly című lemeze adta meg neki (arról itt írtunk). Tony Visconti producer szerint sokat hallgatták együtt az albumot, amelyben az tetszett nekik, hogy Lamar nem tipikus hiphop-lemezt készített, hanem “mindent beledobott, amit a világból befogadott” – és ezt akarták ők is csinálni: bármint, csak nem egy tipikus rocklemezt.


David Bowie


A megrázó halál: a Lazarus és a Blackstar klipjei

Ha elvonatkoztatunk attól, hogy egy kerek és tulajdonképpen felülmúlhatatlan életművet teremtő idős ember halála épp annyira szép is, mint amennyire szomorú, akkor Bowie utolsó lemezét az teszi ténylegesen megrázóvá, hogy Bowie halála után esett le mindenkinek, hogy azt már a halálára készülve írta. Hasonlóképp: amikor a Blackstar klipjét, illetve pár napja a Lazarusét bemutatták, akkor azok még csak inkább szürreálisnak és titokzatosnak hatottak – Bowie hétfői halála után viszont a Lazarus szövege ("Look up here, I’m in heaven / I’ve got scars that can’t be seen" stb.), illetve a kórházi ágyban önmagával számot vető Bowie figurája a videóban döbbentett rá mindenkit arra, ami végig ott volt a szemünk előtt.

Ha hozzávesszük, hogy a bibliai Lázár figuráját Krisztus négy nappal halála után feltámasztotta, akkor nem lenne benne semmi meglepő, ha Bowie halála után is tartogatna még valamit. Például egy harmadik klipet.



Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!