Feltalálták a közlekedésre veszélytelen reklámtáblákat

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Legalábbis ez következik abból, hogy fideszes képviselők megint engedélyeznék a hirdetések elhelyezését a villanyoszlopokon. A közúti közlekedést szabályozó törvényhez benyújtottak egy olyan módosítást is, amely elhalasztaná a díjköteles utakon bliccelő kamionosok szigorúbb szankcionálását.


A Napi.hu újságírója szúrta ki, hogy egy törvénymódosító indítvánnyal visszacsempésznék a reklámokat a kandeláberekre. A parlament előtt van ugyanis a közúti közlekedésről szóló törvény módosítása, amely elsősorban az útdíjfizetési kötelezettségeket pontosítja. Az Országgyűlés gazdasági bizottsága a fideszes Bánki Erik alelnök aláírásával ehhez nyújtott be egy módosítót, amelynek két fő eleme van, az egyik az útdíjfizetéssel függ össze, a másik azonban egyáltalán nem erről szól.


Az indoklás arra helyezi a hangsúlyt, hogy az utak menti oszlopokon mennyire fontosak azok az információs táblák, amelyek segítik az eligazodást, az úti cél megtalálását. Ezentúl lehetséges lesz ezeknek az irányítótábláknak az elhelyezése, csak fizetni kell érte az önkormányzatnak, Budapesten havi 1500 forintot, másutt pedig 750 forintot.

A reklámok villanypóznára helyezésének lehetőségét pedig minden további magyarázkodás nélkül ismét megfogalmazza a javaslat. Holott néhány évvel ezelőtt még azzal az indoklással száműzték ezeket a hirdetményeket, hogy veszélyesek. Ez így hangzott:


A közutak mentén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztető táblák, jelzések hatékonyabb visszaszorítása érdekében szabályozni szükséges az 50 és 100 méterre elhelyezhető táblák méretét, továbbá a szankcionálás lehetőségét.

A tilalmat akkor azzal hozták összefüggésbe, hogy a kandeláberhirdetések elhelyezésének joga egy olyan cégnél, az ESMA-nál van, amelynek a tulajdonosa, Bleuer István közel áll a baloldalhoz. Ráadásul ezek a reklámfelületek konkurenciát jelentenek a kültéri hirdetési bizniszben is érdekelt Simicska Lajosnak, aki akkor még bírta a kormánykörök bizalmát.


Azóta azonban nagyot változott a világ. A „geciző” Simicska süllyesztőbe került, Orbán Viktor kedvenc focicsapatának, a Videotonnak a tulajdonosa, Garancsi István viszont sikert sikerre halmoz az üzleti életben. Ezek sorában április elején felvásárolta az ESMA-t, holott egy veszteséges és meglehetősen kiüresedett cégről volt szó. Persze csak akkor, ha nem vesszük számításba, hogy az Elmű szolgáltatási területén övé a reklámok elhelyezésének joga a lámpaoszlopokon.

A VS.hu kérdésére az ESMA ügyvezetője, Gátai Péter, aki egyben Garancsi tulajdonostársa is, április végén így nyilatkozott:


A kandeláber egy lehetőség, jelenleg nem erre koncentrálunk, az egyéb reklámtevékenységünket kívánjuk hatékonyabbá tenni.

Haladék a kamionosoknak

A gazdasági bizottság módosító indítványa július elsejéről 2016. január elsejére halasztaná a hatályát azoknak a paragrafusoknak, amelyeket egy decemberi törvénnyel hoztak az útdíjfizetésre kötelezett bliccelők lefülelésére.


A rendőrség eredetileg már most nyáron összeköthette volna az útdíjfizetés ellenőrzésének adatait a díjmentes úthasználatra jogosultak nyilvántartásával, és így elindíthatta volna a hatósági eljárásokat a szabálysértő teherautósokkal szemben. Ennek lehetőségét azonban most kitolták a jövő évre. Az indoklás arra enged következtetni, hogy késésben van a szükséges informatikai fejlesztés.


A módosító javaslat útján elérhető, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala egy ütemben, és így hatékonyabban valósíthassa meg az útdíjfizetés alól mentesülők nyilvántartását támogató informatikai fejlesztéseit.

Ezenkívül pedig még értékelni és elemezni akarják az egy év tapasztalatait, hogy annak alapján szabályozzák a szankciókat.