Felrobbant a villanyautó-piac – harmadik helyen Magyarország

-

Több mint 60 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása Európában. Magyarország a növekedést tekintve az élbolyban foglal helyet.


A százalékos növekedést nézve túlzás nélkül robbanás történt az idén az elektromos autók európai piacán – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének csütörtökön közzétett adataiból. A harmadik negyedévben 28,3 ezer elektromos autó talált gazdára az uniós országokban, ami 62 százalékos növekedésnek felel meg az előző év azonos időszakához képest. A hibrid elektromos autók (HEV) eladása 35 százalékkal, 53,2 ezerre nőtt. Az alternatív üzemanyaggal (gázzal) hajtott járművek (AFV) eladása viszont 17 százalékkal, 46 ezer darabra csökkent.



Magyarország a növekedést mértékét nézve az élbolyban található az elektromos autók harmadik negyedéves eladási listáján. Igaz, kicsit torzítja a képet, hogy nagyon alacsonyak a darabszámok. Mindenesetre az 54 darabos magyarországi eladás 440 százalékos bővülést jelent, ennél csak Románia és Litvánia ért el jobb eredményt. Romániában 8 darab villanyautó kelt el, ami 700 százalékos növekedés, Litvániában pedig 500 százalékkal nőtt a piac, de ezzel mindössze 12 darab elektromos autó kerül a litván utakra.


Hollandiában értelmezhetőbb mennyiség kelt el a villanyautókból a harmadik negyedévben: 6266 darabot adtak el, ami triplája az egy évvel korábbinak, és ezzel a darabszámmal az uniós országok között Hollandia az első.

Bár a százalékos növekedést tekintve tényleg óriási a növekedés az elektromos autók uniós piacán, az összes eladáshoz képest azonban marginális az arányuk. Az év első kilenc hónapjában ugyanis az uniós országok piacain összesen 244 elektromos és elektromos-hibrid autó kelt el, miközben a hagyományos autókból 10,4 millió darabot adtak el, így előbbiek részesedése 2,3 százalékos.

Magyarországon a jelenlegi alacsony darabszám könnyen megsokszorozódhat, mivel a kormány – a villanyautózás népszerűsítésére készült Jedlik Ányos Terv szerint – áfamentességgel vagy alacsonyabb áfával, valamint egy sor más kedvezménnyel (például buszsávhasználat) szeretné ösztönözni a villanyautó-vásárlásokat. (A kedvezményrendszer még nincs teljesen kidolgozva, várhatóan a következő hetekben készülnek el az erről szóló szabályok. Amint ezek megjelennek, részletesen beszámolunk róluk.)