Felejtse el az igazságosabb sztrádadíjakat!

Fotó: MTI / Kelemen Zoltán Gergely

-

Bár a használatarányosabb matricarendszer igazságosabb lenne, 2020-ig nem lesz belőle semmi.


Szépen hoztak a konyhára a múlt év elején bevezetett éves megyei matricák - derül ki a napokban közölt adatokból: 7,32 milliárd forint bevételt generáltak. A matricák összesen 2015-ben közel 58 milliárd forint értékben keltek el.

A jelek szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elégedett az eredménnyel, ugyanis közölte: a megyei matricák bevezetésének tapasztalatainak áttekintése jelenleg is tart, de a felülvizsgálat során a jelenlegi díjakhoz, díjkategóriákhoz nem nyúlnak. (Erről itt olvashat bővebben.)



A matricarendszerre azonban ráférne az átalakítás, ugyanis aránytalan a jelenlegi formájában. Pest megyében például évi ötezer forintért több mint 200 kilométer hosszúságú úthálózatot lehet használni, ezzel szemben Vasban csak 17 kilométert - derül ki a Hvg.hu cikkéből. A matricás rendszernek az is a baja, hogy időalapú, azaz nem a megtett útnak megfelelően szedi a bevételt.

A probléma az, hogy a matrica (legyen az éves megyei vagy a teljes úthálózatra szóló éves, havi vagy heti) áráért egy utazás ugyanannyiba kerül, mint ha állandóan az adott utat használjuk. Kétségtelen persze, hogy nem mindenki járt rosszul a megyei matricák bevezetésével. Például a Velencei-tóra sokat autózók 10 ezer forintból megúszhatják az éves sztrádadíjat, szemben a korábbi, éves szinten több mint 40 ezer forintos összeggel. Voltak azért, akik rosszul jártak, például budaörsiek. (Erről itt olvashat bővebben.)


Marad a rendszer

Hiába lenne igazságosabb, a használatarányos díj bevezetése a személyautóknál nincs napirenden és egy darabig nem is lesz. Ez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Bukszának adott válaszából derül ki. Azt kérdeztük: tervezik-e 2018-ig vagy 2020-ig a jelenlegi díjfizetési rendszer átalakítását oly módon, hogy a matricás megoldás használatarányos díjfizetéssel váltsa fel? Az NFM közölte: "kérdéses időszakban a személygépkocsik után kötelező jelleggel semmiképpen nem kell majd használatarányos útdíjat fizetni".

Azt is megkérdeztük a szaktárcától, változni fognak-e a megyei matricák ára az adott megyében lévő díjköteles útszakaszok arányában. Ha ezt a változást meglépnék, Pest megyében például drágább lenne a megyei matrica, a rövidebb díjköteles úthálózattal rendelkező megyékben pedig olcsóbb.

Az NFM itt sem tervez változtatást. Ezt azzal indokolták: "
A tavaly bevezetett rendszer méltányos, hiszen az ország minden részén egységesen olcsón, évi 5000 forintért, nagyságrendileg egy havi matrica áráért teszi elérhetővé az autópályákat, autóutakat. A következő években a tervek szerint mintegy 500 kilométernyi gyorsforgalmi út épülhet Magyarországon, elsősorban a jelenleg még ellátatlan területeken."


Nincsenek adatok

Bár a szaktárca nem szeretne használatarányos útdíjat a személyautók esetében, szerettük volt kiszámolni, mennyire jönne ki egy út egy adott autópálya-szakaszon; mondjuk, egy utazás az M7-esen Budapestről Siófokig. Ehhez szükség lett volna az adott útszakaszon mért személyautó-forgalomra is (a bevételi adatok mellett).

A minisztérium szerint a rendszer sajátosságai miatt (egy matrica korlátlan úthasználatra jogosít fel több szakaszon) nem lehet meghatározni, hogy az egyes díjköteles autópályákon hány alkalommal közlekedtek magyar személygépjárművek egy matrica érvényességi ideje alatt.

"A Magyar Közút
Nonprofit Zrt. meghatározott szakaszokon folyamatos forgalomszámlálást végez ugyan, de információikból nem szűrhető le a jármű rendszáma és honossága. A díjellenőrzésre felhasznált mobil és fixkamerák rögzítik az áthaladásokat, ám csak a jogosulatlan úthasználók képeit tárolják. A jogosult úthasználók adatait a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatvédelmi okokból megsemmisíti, így ott sem áll rendelkezésre a kért információ" - közölte az NFM.