Fa Nándor úgy véli, a versenyhajók többségéből kispórolják az anyagot

Fotó: MTI/Imoca Ocean Masters / Th.Martinez

-

Így fordulhat elő, hogy egy transzatlanti verseny során a mezőny fele feladja a harcot. Az ő balesetük okát még nem tudják.


A csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatón a 62 éves, négyszeres földkerülő elmondta: a teljes mezőny 42 hajójának már nagyjából a fele a partra kényszerült, vagy külső segítségre, mentésre szorult. A 60 lábasok (IMOCA hajóosztály) között húsz vitorlás rajtolt el Le Havre kikötőjéből, de 11 nap után már csak kilenc van úton a brazíliai Itajaí városában lévő cél felé.
Fa Nándor szerint mindez részben annak a 20 éves tendenciának tudható be, hogy kispórolják a szükséges anyagmennyiséget a hajók többségéből, amelyek ezáltal nem felelnek meg a szabályoknak, követelményeknek.

„Az illetékesek szemet hunynak a jelenség felett, mert olyan érdekekkel mennének szembe, amelyekkel nem mernek” – jegyezte meg a tapasztalt magyar versenyző.


A Spirit of Hungary a barcelonai tesztversenyen


Hangsúlyozta: az ő hajójuk, a Spirit of Hungary (SOH) minden szabálynak megfelel, tehát az árboctörésük biztosan nem ezért történt, ám az okokkal kapcsolatban továbbra is csak találgatni tudnak. A felkészülés során Barcelonában leszerelték az árbocot, valamint a teljes kötélzetet, és elküldték ellenőrzésre a gyártónak, amely a visszaküldéskor azt üzente, hogy újabb 70 ezer mérföldet vitorlázhatnak vele.
A hajó a baleset előtt hetekig a lehető legnagyobb terhelésnek volt kitéve, és tökéletesen vizsgázott. „Az incidens minden előjel és magyarázat nélkül történt, azóta is próbáljuk megfejteni, mi történt. Egyikünk sem látott semmit, csak a nyomok, illetve a felidézett zajok alapján próbáljuk összerakni a képet, de semmi sem bizonyítható” – magyarázta Fa Nándor.
Az előzőleg fenn lévő négy vitorla árbocostul, kötélzetestül odaveszett, de a hajón csupán egyetlen apró karcolás esett. A jelenleg is Madeirán lévő hajótesttel kapcsolatos munkálatok már megkezdődtek, de azok összességében több hónapot is igénybe vehetnek. A felújítás, illetve a tartozékok, alkatrészek pótlásának becsült végösszege nem publikus, ahogyan a magyar csapat költségvetését is titokként kezelik. Az árboc nem volt biztosítva, mert ennek az alkalmankénti díja irreálisan magas, és egyébként sem bizonyítható, miért történt a baleset, tehát ilyen módon semmiképp nem tudnának pénzhez jutni.


Fa Nándornak most a parton kellene valamit kitalálnia, ami működik a vízen


„Még nem értem haza, de már 10-12 olyan e-mail várt, amelyben több gyártó is felkínálta a segítségét, tehát meg tudjuk oldani az odaveszett alkatrészek pótlását, nagyjából fele áron, mintha újat kellene vennünk. Realitás, hogy tudjuk pótolni az árbócot, a kötélzetet és a vitorlákat is” – szögezte le Fa Nándor.
Fa Nándor és Perényi Péter számára további hátrány, hogy - mivel fel kellett adniuk a TJV-t - nem tudnak részt venni azon a december 6-án rajtoló versenyen, amelynek keretében visszatértek volna Brazíliából Franciaországba.
Fa Nándor továbbra is úgy tervezi, hogy a május 29-én rajtoló Transat New York - Vendeé elnevezésű verseny a következő, amelyen indulni szeretne. Bár egyszemélyes viadalról van szó, Perényi is a csapat tagja marad, hiszen rendkívül hasznos munkát végez a technikai felkészülés során.