Ez van, amikor a NAV levelet kap a Star Wars védjegytulajdonosától

-

A magyar hatóságok éberen vigyázzák a Disney bevételeit. Van is min őrködniük: a Star Wars mütyürjeiért a következő hónapokban forintmilliárdokat fizetünk a filmstúdiónak. Egy-egy magyar gyártó vagy kereskedő több 10, vagy akár 100 millió forintot is megadott azért, hogy a termékére biggyeszthesse a rajongókat lázba hozó logót, amit végső soron persze a vevőkkel fizettet meg. Az ellenőrző apparátust is ehhez mérték, a revizorokat szakértők alaposan kioktatják Darth Waderből és Chewbaccából.


Levelet kapott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a Star Wars védjegytulajdonosától. A Disney filmstúdió a magyar vámhatóság fokozott ellenőrzését kérte, hogy megakadályozza az unión kívüli, úgynevezett harmadik országokból – döntően Kínából – származó hamisítványok behozatalát és piacra kerülését az Európai Unióban. Kérdésünkre a NAV azt is elmondta, hogy ha egy ilyen kérelem alapján jogsértő terméket találnak, akkor azt megsemmisítik, illetve a védjegy jogosultja szabálysértési vagy büntető eljárást, illetve polgári peres eljárást indíthat. Jó hír, hogy eddig egyetlen Yoda mester sem vált a lángok martalékává.


A közelmúlt eseteit vizsgálva kijelenthető, hogy a NAV sem a postaforgalomban, sem az egyes belterületi ellenőrzések alkalmával nem találkozott az Ön által említett márkajelzéshez köthető hamisítással.

Ki gondolta volna ezt azok után, hogy Darth Vader és társai mindent elözönlöttek. Idén ők helyettesítették a Mikulást a piros zacskókon, az ő fejüket nyitogatja a gyerek naponta az adventi kalendáriumon, és még a kukoricakonzervből is azt választja a szülő, amelyiken éppen – mondjuk – Chewbacca pózol.



Lássuk, mit gondol az eddigi nagy törvényességről a jogtulajdonos, amelynek licence ügynöksége nálunk a Walt Disney Magyarország, jogi képviselője pedig a Bérczes Ügyvédi Iroda.


Eddig még nem jöttek jelzések, de várjuk a dömpinget

– mondja Fulajtár Zsófia ügyvéd, aki maga is tagja annak az adóhivatali munkacsoportnak, amely a védjegyoltalom alatt álló termékek magyarországi forgalmazását felügyeli, és személyesen is pásztázza a piacot, hátha sikerül fülön csípnie és megbízójának leszállítania a csalókat.


Az, hogy a hazai piac viszonylag tisztának mondható, egyéves előkészítő munka eredménye. A Walt Disney Magyarország sorra kötötte a magyar gyártókkal és forgalmazókkal a licencszerződéseket. Pedig nem két fillér egy ilyen üzlet. Pontos számokat nem mondhat, de annyit azért elárul az ügyvédnő, hogy euróban számolva 5-6 számjegyű egy-egy megállapodás, amely mindössze egy évre szól.

Hogy minden rendben menjen, személyesen okították ki az adóhivatali munkatársakat, miként néz ki a Disney valós márkajegye, például egy pólóban a nyakcímke. Fulajtár Zsófia Mickey egérrel példálózott, akinek az arca hivatalosan fehér-fekete, ám a legtöbb hamisítványon igazodik a ruha színéhez. Hasonló árnyalatnyi eltérések segíthetnek a lefülelésben a Star Wars figuráinak esetében is.



Ha pedig a jogi képviselőnek van kapása, akkor szól az adóhivatalnak, megállapítják a védjegybitorlást, és indulhat a büntetőeljárás. Ebben akár 10 év börtönt is kiszabhatnának, de az ügyvéd tudomása szerint ilyen még soha nem történt. Már csak azért sem, mert van egy úgynevezett mediációs eljárás. Ha ennek keretében egymás tenyerébe csapnak, és a bitorló megtéríti a tulajdonosnak az okozott vagyoni hátrányt, akkor a büntetőeljárás automatikusan megszűnik.

„Sziszifuszi feladat” – mondja az ellenőrzésről a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára, Németh Mónika –, a NAV 22 ezres létszámmal próbálja kezelni.


Ha nem is kilátástalan a küzdelem, de közelít hozzá.

Éppen ezért sok védjegytulajdonosnak nem is lényeges a parányi magyar piac. A Disney azonban másképp gondolta. Nem csoda, hiszen egyedül az Auchannál 100 különböző terméken szerepel a logó a karácsonyi bevásárlások idején, amit a hipermarket természetesen egy pontgyűjtő akcióval is egybekötött, hogy a filmstúdiónak leperkált licencdíj az Auchan-beli bevásárlás kényszerű megsokszorozásával vissza is jöjjön. Mert hol van olyan szülő, aki nem megy sokadszorra is be a boltba, hogy a végén a gyerkőcé lehessen a hőn áhított R2D2 55 százalékos kedvezménnyel?


Ötmilliárd dollárt dobunk össze

A Disney végső célja az, hogy ezeknek a reklámtermékeknek az eladásából a következő egy évben mintegy 5 milliárd dollárt söpörjön be. Ezzel részben letudhatja azt a befektetést, amellyel a jogokhoz jutott, hiszen az eredetileg a Lucasfilmé volt, vagyis az eredeti Star Warst alkotó George Lucas cégéé. Ezt a társaságot azonban a Disney 2012-ben megvásárolta, méghozzá 4,1 milliárd dollárért.


Ha veszünk egy Disney-védjeggyel ellátott Yodát, akkor most ennek a megtérülését segítjük elő. Igaz, a buliban még benne van az egyik legnagyobb amerikai játékgyártó, a Hasbro is, miután a Disney 2020-ig meghosszabbította a jogot, hogy ez a cég gyárthassa a Star Wars játékfiguráit.

Hogy mitől ez az őrületes siker? Az Economist című brit hetilap elemzése szerint három dolognak köszönhető, hogy a modern mítoszgyártás totálisan elvarázsolja a vásárlókat. Egyrészt a görög-római és az északi mitológia világának mesemondásán alapszik, másrészt a számítógépes animáció technológiája kábítja el a nézőket, harmadrészt pedig a fizikai valóságban létező, kézzel fogható játékok. Ez utóbbiakból a Star Wars-jogok tulajdonosai 1977 óta már több mint 32 milliárd dollárért forgalmaztak.

A gyártók fantáziája persze végtelen: a Lidlnél nemrég zárult akcióban például cukorkát, csirke nuggetset és gyümölcsitalokat is forgalmaztak a galaxis jellegzetes figuráival díszítve. Még a „Ronda Karácsonyi Pulcsik” honlapja is ezen gazdagszik. Potom 50-60 dollárért ezen a honlapon bármilyen ízléstelen téli ruci, így Star Wars-os is beszerezhető.


Forrás: http://www.uglychristmassweater.com/