Ez tiszta hülyeség, amit csináltok

Forrás: A Company Hungary

-

Az éjszakám a nappalod című új magyar filmben a színészek ugyan jók, de ez a suta bűnügyi vígjátékféleség nem több, mint a 90-es évek ikonikus filmjeinek nem éppen élvezetes megidézése.


A 90-es évek a kedvenc filmes korszakom, amit könnyen meg tudok indokolni az amerikai független film másodvirágzásával (Soderbergh, Jarmusch, Smith, DiCillo, Tarantino stb.) és a brit film államilag támogatott fellendülésével (Boyle, Jordan, Leigh, Loach stb.), de az igazsághoz tartozik, hogy tizenéves voltam, és akkoriban kezdtek el igazán érdekelni a filmek – naná, hogy nosztalgiával tekintek vissza arra az időszakra. Ez utóbbi az oka annak, hogy Az éjszakám a nappalod egy ideig vitt magával: kellemes emlékek és érzések árasztottak el, ahogyan ezt a totálisan anakronisztikus filmet néztem.

Hogy rendezőinek, Dési András Györgynek és Móray Gábornak is a 90-es évek (filmjei) a kedvence, azt le sem tagadhatnák, alkotásuk pont olyan, mintha Guy Ritchie 2000-es Blöffjénél megállt volna az idő.


Czukor Balázs a filmben


A film nagyobb része a budapesti éjszakában játszódik, főhőse, Novák (Czukor Balázs) ugyanis újabban álmatlanságban szenved, ezért minden éjjel kikel alvó barátnője (Szamosi Zsófi) mellől az ágyból, és a pesti utcákon, kocsmákban, netkávézókban kódorog. Nemcsak a netkávézó és a kultikus pesti arc, a forgatás óta sajnos elhunyt Kovácsy Tibor felbukkanása idézi a 90-es évek Budapestjének éjszakai életét, a szórakozóhelyek, a szereplők öltözködése, sminkje, még Anger Zsolt idióta raverszemüvegei is ezt a korszakot hívják elő. Minderre még elfogadható az a lehetséges magyarázat, hogy a főhős személyiségfejlődése szempontjából is kulcsfontosságú volt ez az időszak, így a kialvatlanság okozta módosult tudatállapotban ebbe a kvázi alternatív valóságba csöppen bele.


Kovácsy Tibor


De nemcsak arról van szó, hogy az alkotók megidézik a 90-es évek hangulatát, meg, hogy bosszantó módon lenyúltak egy csomó jellegzetes apróságot a 90-es évek kultfilmjeiből (itt van például a pórázon vezetett görény A nagy Lebowskiból és egy undorító kocsmai vécé a Trainspottingból), hanem arról, hogy filmjük végig egy gyér Guy Ritchie-utánérzés szintjén marad. Fura, félvilági alakok próbálnak stikliket összehozni, egymást keresztbe-kasul átvágva, néhol vicces összevisszaságban kavarogva, hogy aztán a végén nagyjából mindegy is legyen, ki kerül ki győztesen a dologból.

Ez a fajta bűnügyi film semmiképp sem tűnne eredetinek, de ha nagyon-nagyon precíz volna a forgatókönyv, akkor lehetne esetleg szórakoztató így 2015-ben is. De Az éjszakám a nappalod rettentő messze van ettől. Ahogy Novák egyre jobban belekeveredik az Anger által alakított – Volfnak hívják, de nem megoldja a problémákat, hanem gyártja őket – piti bűnöző kattant és béna ügyeibe, arra lenne szükség, hogy a film tempója egyre pergőbbé váljon, a feszültség fokozódjon, a poénok sűrűsödjenek, ám ehelyett a szereplők összevissza töketlenkedése egyre fárasztóbbá válik. Sokkal feszesebb és szellemesebb könyvre lett volna szükség ahhoz, hogy ez élvezhető legyen.


Anger Zsolt és mások idétlenkednek a filmben


Csak ront a helyzeten, hogy a bűnügyi dilit megpróbálták beleoltani egy fiatal férfi felnövéstörténetébe. A film elején nagyon egyértelműen orientálnak minket: a srác, aki nemrég költözött össze terhes barátnőjével, éjszaka a netkávézóban ül (pedig ott az okostelefonja), és magzatokat bámul a monitoron. Értjük, beparázott, ezért nem alszik, és menekül veszélyes marhaságokba. Az éjszaka lehetne akár a tudatalatti vágyak kiélésének szimbóluma is, de ez nem a Tágra zárt szemek. Ezt a szálat a végén ugyan elvarrják, de a kezdő- és végpont közti másfél órában nem sikerül meggyőzően végigvinni. Bár Czukor alakítása következetes és hiteles, figurája a kidolgozatlan forgatókönyv miatt mégsem áll össze igazán, ahhoz először életre kellene kelnie, hogy aztán személyiségfejlődésen mehessen keresztül.

Az alkotók pechje, hogy könnyen eszünkbe juthat a közelmúltból az Utóélet és a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, két olyan magyar első film, amely nagyon érzékenyen és sajátos humorral szólt a felnőtté válásról, és hát Az éjszakám a nappalod egyáltalán nem jön ki jól ebből az összehasonlításból.


Pálos Hanna


Színészi alakítások tekintetében sokkal erősebb a film, mint az összes többi szempontból: Czukor mellett Anger és Szamosi is abszolút topon van, a tőle megszokott, kissé gyagya csajt most szerethetőbben megformáló Pálos Hanna pedig különösen szórakoztató. De ez sajnos nem elég akkor, amikor az embernek az az érzése, hogy Pálos figurájának a cikk címében idézett beszólása túlságosan is pontosan összefoglalja az egész filmet.