"Ez már válságövezet" – kamionsofőrök horrortörténetei Calais-ról

-

Van, aki már nem is vállal fuvart arrafelé. Óriási büntetések várnak a sofőrökre, ha feljutnak a kamionjaikra a menekültek, akik egyre nagyobb csoportokban, egyre agresszívebben, illetve felkészültebben támadják a járműveket.


Pár hónapja még 5-6 fős csoportok próbáltak feljutni a kamionokra, most már 20-30 emberből álló csoportok jönnek. Egyre erőszakosabbak. Megszólítanak, kéregetnek.

A calais-i helyzetről mondja ezt egy magyar kamionos, aki 9 éve visz fuvarokat Nagy-Britanniába. A francia területen lévő, Nagy-Britanniába vezető átkelő közelében valóságos menekült-sátortábor alakult ki, szemre több száz méter hosszú és 60-70 méter széles.

Hozzáteszi: a kamionban ülő sofőrökre komolyan nem támadnak, de más helyzetben előfordul dulakodás, mikor például a sofőr megy vissza a boltból, és nem akar adni az ételből. „Ilyenkor van, aki mutatja, ha nem adsz, elvágom a torkod.”

Mostanában az ő kamionjával senki sem próbálkozott, évekkel ezelőtt viszont felszíjazta magát egy ember a hátsó tengelyére, azt észrevette. De látott halált is.


Három-négy hónappal ezelőtt egy menekült felugorhatott egy kamionra oldalról, de valószínűleg leesett róla, és az autó átment rajta. Én már csak a letakart holttestet láttam, meg a féknyomot, mikor kikerültem a kamiont.

A calais-i helyzet most egy magyar kamionos felvétele miatt került a figyelem középpontjába. A 15 perces, kommentárokkal erősen tűzdelt felvételt pár nap alatt több mint 2 millióan látták.



Hónapok óta ez van

Calais most már válságövezetnek tekinthető – mondja Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője. Ő és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének főtitkára, Dittel Gábor is elítélte a sofőr tettét, hogy ráhúzta a kormányt a menekültekre, bár mindketten azt mondják, az általános helyzet pontosan olyan, mint amilyennek a felvételen látszik.

„Több mint egy éve ilyen a helyzet, a sofőrök óriási pszichés nyomás alatt dolgoznak. Egyeseknél elszakad a cérna, noha ennek nem lenne szabad megtörténnie” – utal Árvay a videón látottakra. Árvay Tivadar kamionosok beszámolói alapján azt mondja,


a járművek folyamatosan veszélyben vannak, a sofőrök pedig abban az értelemben, hogy ha a szélvédőt bedobják egy fél téglával, abból bármi lehet.

Ezért is van, hogy sok sofőr nem száll ki a kocsiból, van, akinél a munkáltató kifejezetten tiltja is ezt.

„Vannak helyzetek, amikor kénytelen kiszállni, például mikor a menekültek visszahajtják a kamion egyik tükrét, vagy ha fölkapaszkodik valaki. Ilyenkor rendszeresek a lökdösődések, dulakodások, amiben meg is sérülhet egy sofőr” – mondja Árvay, aki ugyanakkor komolyabb verekedésről nem hallott.

„Minden körülmények között az emberélet a legfontosabb, tehát a sofőr ne gázoljon el senkit, de magát is próbálja megóvni, és utána a rakományt, amelyért, ahogy a járműért is, a sofőr felel. Az lenne a normális, ha az ott működő hatóságok megakadályoznák az ilyen helyzeteket, de ezt nem tudják megtenni” – teszi hozzá Árvay.


Májusi felvétel egy sikeres felkapaszkodásról


A cikk elején már idézett sofőr lapunknak mondta, a menekültek egyre felkészültebbek: olyan helyen vágják el a ponyvát rögzítő vámzsinórt, ahol az ember nem számít rá, így aki nem húzza meg teljes erőből a zsinórt, annak nem tűnik fel, hogy átvágták, majd megragasztották.

A plomba sem fog ki a támadókon, azt is leszedik, majd pillanatragasztóval összeragasztják, a lakatot feszítővassal verik le – meséli a kamionos a trükköket. Azt mondja, zárhatóbbá már nem tudták tenni a kamionjaikat, ő egy hatos anyacsavart vetett be kontrollcsavarral, azt nem lehet egyszerűen megbontani.

A calais-i átkelő környékét próbálják dupla szögesdróttal védeni a rendőrök, de nem sokat használ, és a környéken lévő őrzött parkolók sem jelentenek védelmet:


Beálltam egy kamerával és kutyákkal védett parkolóba, és egyszer látom, hogy 5-6 menekültet kergetnek.

Menekült, kamion, Calais


Miután az egyik francia hajótársaság csődöt mondott, kevesebb komp indul Franciaországból Nagy-Britanniába, így hosszabb a várakozás is – jellemzően ilyenkor rohanják meg a kamionokat a menekültek. Most új rendszert találtak ki a franciák: folyamatosan mozgásban tartják a kamionokat, hogy nehezebb legyen rájuk feljutni.

Az is jellemző, hogy visszahajtják a kamion tükrét, hogy a sofőr ne lássa, felszállnak-e hátulra. De az is a céljuk vele, hogy a kocsi lelassuljon, így fel tudnak rá kapaszkodni. Ugyanezért dobálják is meg a kocsit.

A menekültek – a sofőr megfogalmazása szerint – cicáznak a hatóságokkal. A párizsi terrortámadás óta azonban máshogy bánnak velük a rendőrök.


Pár héttel ezelőttig a rendőrök még a sofőrökre szóltak rá, ha azok megemelték a hangjukat a menekültekkel szemben. Kényszerintézkedés sem volt. Ez megváltozott, több rendőr is van kint.

A sofőr azt meséli, utoljára a határtól 100-120 kilométerre áll meg, akkor is csak benzinkúton, ahol mozgás van. Indulás előtt alaposan ellenőrzi a kocsit, korábbi tapasztalatai alapján megnézi az alvázat is.

De a megrongált autópálya-kerítésekből és a szemétből látszik, hogy egyre távolabb is próbálkoznak már a menekültek feljutni a kocsikra.

„Volt olyan magyar kamionos, aki 160 kilométerre állt meg a határtól, és ott másztak fel az autóba, a határon szúrták csak ki őket.”

A kompra csak azokat a kamionokat engedik fel, amelyek a röntgenes átvizsgáláskor nem voltak gyanúsak – számolt be a kamionsofőr az ellenőrzésről. A többit félreállítják, és komolyan átvizsgálják: szívdobogást észlelő műszert tesznek az alvázra, légzésérzékelőt is használnak – meséli a sofőr. De még így is jutnak át menekültek Angliába.

„Az is egy trükk, hogy ha észreveszik, hogy van valaki a raktérben, öten leszállnak, hárman viszont tovább bujkálnak. Van, hogy csak az áru lerakodásakor derül ki, hogy valaki átjutott” – például az otthagyott ruhákból.


Menekült, kamion, Calais


A sofőr már akkor is büntetést kap, ha az útlevél-ellenőrzés után – lényegében még a francia oldalon – az angol hatóságok szúrják ki a meglapult migránst. Ilyenkor a fellebbezéskor azzal próbálnak érvelni, hogy a franciák sem vették észre a bujkálókat.

Dittel Gábor azt mondja, „nem alkalmaznak olyan súlyos szankciót a brit hatóságok az ellen, akinek a kamionjában átjutott egy migráns, de rendesen ellenőrizte a járművet, és a francia hatóságok is átnézték azt.” Szerinte amúgy kellő körültekintéssel el lehet kerülni a problémát.

Több magyar kamionost is megbüntettek már, több ezer fontig terjed a bírság összege, bár a konkrét tételt nem árulták el – mondja Árvay Tivadar. Lefoglalhatják az autót, de a büntetés vége előzetes letartóztatás is lehet. Árvay szerint a sofőrök arra is panaszkodnak, hogy hiába vesznek észre valami gyanúsat, sokszor nem is találkoznak időben rendőrrel, hogy jelezni tudják neki az esetet. Csak a kompnál, ahol már meg is büntethetik őket.


Menekült, kamion, Calais


Azt, hogy végül a cég vagy maga a sofőr fizeti a büntetést, vállalatfüggő. De előfordul, hogy a kamionban keletkezett kárt a sofőr fizeti ki. Az árut viszont biztosítják, illetve a nagyobb értékű rakományt kemény falú kocsikkal viszik. Ma már egyébként a ponyvákon is nehéz átjutni: erős fémszálakkal szövik át, hogy ne lehessen egyszerűen felvágni.

Kamionsofőr nyilatkozónk azt mondja, ő nem fél, de van olyan sofőr, aki nem hajlandó angol fuvart vállalni, inkább nem megy ahhoz a céghez, amelyik ilyeneket is visz. Az oda is fuvarozó cégeknél nagy a fluktuáció – mondta egy nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cégvezető.

„Calais-nál olyan atrocitás éri a sofőröket, hogy ahhoz kell egy idegrendszer, stressztűrő képesség. Ez nem mindenkinél egyforma” – mondja Dittel Gábor. A 3200 munkáltatót képviselő szervezet azt tanácsolja, aki kénytelen arra szállítani, körültekintően válassza ki a gépkocsivezetőt.

Az előbb idézett cégvezető azt mondta, korábban néhány fuvarjuk volt volt Nagy-Britanniába, az események hatására viszont teljesen leálltak, más útvonalat kerestek. A kisebb cégeknél most egyre gyakoribb ez a hozzáállás – mondja a két érdekvédelmi szervezet nyilatkozója.

Árvay Tivadar szerint ezeknél a cégeknél kevesebb pénz van a károk rendezésére, így egy több millió forintnak megfelelő büntetés csődbe is viheti őket.

A menekültek egyébként nemcsak kamionokon, a csalagúton keresztül is próbálnak Nagy-Britanniába jutni annak ellenére, hogy többen út közben meghalnak: elüti őket a vonat, vagy áramütést szenvednek. Arról, hogy Nagy-Britanniát miért tekintik az ígéret földjének, ebben a cikkünkben írtunk részletesen.