Építettek egy százmilliós buszfordulót, amit senki nem fog használni

-

Bruttó 131 millió forintba került a a budai Vár falának tövében frissen kiépített buszforduló. Az uniós támogatás azonban vélhetően kidobott pénz a projektre, az Index cikke szerint alig fogja valaki igénybe venni a fordulót. Bár a Vár közlekedésének fejlesztése volt a cél, jól mellé lőttek.


Közvetlenül a buszforduló mellett van a júniusban átadott közforgalmú lift is, amely azt a célt szolgálná, hogy a busszal érkező utasok a lifttel egyből a Vár belső, forgalomtól védett részére juthassanak. Az Index a 2009-es városfejlesztési stratégiából idéz, miszerint a Hilton szálló alatti liftnek köszönhetően a turistabuszok nem jönnének fel a Vár területére, csak a liftig. „A vendégek, a turisták innen gyalogosan vagy a lifttel érkeznének a szállóba vagy a Várba. Ezzel a megoldással nagymértékben csökkenthető a Vár busz-forgalma, a Hilton teljes buszforgalma kitiltható lesz. ”


Bár a koncepció első ránézésre világos, valójában a liftre, még inkább a buszfordulóra nincs semmi szükség, a Vár busz-forgalma pedig egyáltalán nem fog csökkenni. Az Index a következő érveket hozza fel emellett:


  • a forduló használatához a buszoknak a Váron így is-úgy is át kell hajtaniuk. A forduló ugyanis a Vár felé csak a keskeny Hunyadi útról közelíthető meg, miután leteszik a buszok a liftnél a turistákat, nem hajthatnak vissza az egyirányú úton, hanem fel kell menniük a Várba, hogy annak a túloldalán lejöhessenek.
  • Az egyébként impozánsan, szökőkúttal, virágágyással kiépített buszfordulóba nem hajthat be mindenki: csak az áruszállítók, a Hilton vendégeit szállító buszok, a Halászbástyához érkező taxik és a mozgáskorlátozottak.
  • Csakhogy: a Hiltonba és a Halászbástya étterembe árut hozó szállítók eddig is be tudtak hajtani ugyanitt, hiszen csak a buszforduló új, a felhajtó évtizedek óta ott van.
  • A Hiltonba busszal érkező turisták száma elenyésző, ez az üzletág az elmúlt évtizedekben teljesen leépült – nyilatkozta a lapnak egy, a hotel működését jól ismerő forrás.
  • A Halászbástya fentről szintén megközelíthető volt eddig is taxival, alulról legfeljebb az a vendég jön, aki nem akarja, hogy lássák, és ezért az étterem saját felvonóját használja az északi bástya épületében. Ezt azonban eddig is megtehette.
  • Mivel a mozgáskorlátozottakat szállító járművek továbbra is (ingyen) behajthatnak a védett övezetbe, se a buszforduló, sem az új lift nem igazán javít az autóval érkezők helyzetén.
  • Az önkormányzat tájékoztatása szerint, lehetőség lesz arra, hogy egyedi alapon nemcsak a szállodába, hanem a Hilton melletti Magyarság Házába, valamint a Magyar Tudományos Akadémia Országház utcai Társadalomtudományi Központjába érkező buszos csoportokat is beengedjék. A baj ezzel, hogy az MTA TK titkársága szerint hozzájuk sosem jönnek buszos csoportok. A Magyarság Háza is azt közölte, hogy bár „vélhetően az is előfordul”, hogy egy-egy csoport különbusszal érkezik, a havi 1500-2000 látogató zöme a tömegközlekedést használja.


  • És most jön a bónusz: a turisták nagy része városnéző vagy különbusszal érkezik a Várba, csakhogy a városnéző buszok nem használhatják a fordulót.