Ennyire szennyeznek a magyarországi autók

Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

-

Az új autók szén-dioxid-kibocsátása alapján a magyarországi átlagérték elmarad az unióstól. Van azonban ennél rosszabb eredmény is az EU-ban. A legtisztább a holland autóflotta lett.


Tavaly a Magyarországon eladott új autók szén-dioxid-kibocsátása 129,6 gramm/kilométer volt. Ez elmarad az uniós átlagtól, amely 116,9 gramm – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének pár napja publikált adataiból, amelyek egy angol nyelvű interaktív grafikonon is elérhetőek.


A sötétebb kékkel jelzett országokban magasabb az új autók szén-dioxid-kibocsátásási értéke, a világosabb kékkel jelzett országokban pedig alacsonyabb.


A hollandiai új autók koszolnak a legkevésbé, az átlagos kibocsátási érték ott 101,2 gramm. Portugália és Görögország is a legtisztábbak közé tartozik a 105,7, illetve 106,4 grammos értékkel. Az EU-n belül a legnagyobb autópiacok közül Franciaország 111 grammos eredményt ért el. Jóval magasabb, 121,3 grammos átlagérték született az Egyesült Királyságban, Németországban pedig 128,4 grammos volt a tavaly eladott új autók szén-dioxid-kibocsátási átlagértéke. A legrosszabb eredményt Lettország és Észtország érte el, mindkét országban 137 gramm fölött volt a kibocsátás.

Pár példa segít abban, hogy el tudjuk helyzeni a szén-dioxid-kibocsátási értékeket: az 1,2 literes benzinmotoros Suzuki Swift kibocsátása 116 gramm, a Suzuki Vitaráé 106-130 gramm, a Skoda Octaviáké 111-149 gramm motormérettől függően, az E-osztályos Mercedeseké pedig 102-144 gramm.


Boldog 10 éves születésnapot az uniós autóflottának!

Az ACEA adathalmazából kiderül az is, hogy Európai Unióban az autók átlagéletkora közel 10 év, 2015-ben egész pontosan 9,73 évnél járt.


2006-ban még 8,4 év volt az uniós autók átlagéletkora, tavaly azonban már közel volt a 10 évhez.


Az utóbbi tíz évben fokozatosan öregedett az uniós autópark. 2014-ben az átlagéletkor még 9,63, 2010-ben 8,9, míg tíz évvel ezelőtt, 2006-ban 8,4 év volt.