Ennyi pénz kell havonta, hogy a legolcsóbb BMW-vel járhasson

Fotó: Csernátony Csaba

-

Benzinköltség, karbantartás és értékcsökkenés. Kiszámoltuk, mennyit vesz ki a pénztárcából a legkisebb és legtakarékosabb, belsőégésű motorral szerelt BMW, a 116d Efficient Dynamics. És akkor már össze is hasonlítottuk a villanyautójukkal.


Bár még a tervezett áfacsökkentéssel együtt is meglehetősen drága, valójában igazán remek és extratakarékos városi autó a BMW i3-as, amelyről itt írtunk. A Buksza az elektromos BMW után kipróbálta az egyik legtakarékosabb – egyben az egyik legkisebb – BMW-t, az 1,6 literes dízelmotorral szerelt 1-est, hivatalos nevén a BMW 116d Efficient Dynamicsot.


Bár a 116d teljesen másban jó, mint az elektromos autó, a Buksza összevetette a két autót és a költségeiket.



Mivel BMW-ről van szó, drága autóról beszélünk. A kipróbált 116d modell alapára 7,5 millió forint, de ez inkább egy feltételes ár, ennél igazából drágábban lehet „igazi” BMW-hez jutni, a tesztautó ára is meghaladta a 10 milliót. Ennyiért viszont tényleg takarékos autót ad a BMW.


A 116d-t több mint 1500 kilométeren keresztül nyúztuk. Városban és autópályán 90-nel, 100-110-zel és 130-cal is. Városon belül az autó fogyasztása 5,1 liter volt. A 90-es sztrádatempónál 3,2 literrel beérte, ez a 100-110-es sebességnél 4 literre emelkedett, a 130-as tempónál pedig 4,5 literre jött ki a fogyasztás.


Ez egyben azt is jelenti, hogy a körülbelül 53 literes tankkal szerelt autóval városban is akár több mint 1000 kilométert lehet megtenni egy tankkal. Ha pedig csak autóúton, sztrádán használjuk, és hajlandóak vagyunk folyamatosan 90-110-zel menni, akkor 1250-1500 kilométerre is elég lehet a nafta, persze ez inkább csak elméleti számolgatás.


Városban 5,1 literes fogyasztás, egy tankba akár 1000 kilométer is belefér


Évi 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva, amelyből 10 ezer kilométer város, 5 ezer pedig 130-as tempójú autópályázás, egy év alatt 257 ezer forint (havi 21 ezer) megy el üzemanyagra. 90-es sztrádatempónál 234 ezer forint lesz a számla.


Egy évre a kötelező biztosítás (adóval együtt) 64 ezer forint. Az esetleges casco 155–170 ezer forintba kerül egy évre. A 116d is használatnak megfelelően kalkulálja a szervizigényt, ezért teljesen egzakt költségbecslést nehéz adni. Ha csak a karbantartásokat számoljuk, 5 évre vagy 100 ezer kilométerig 316 ezer forint lesz a szervizköltség, 10 évre vagy 200 ezer kilométerre vetítve 746 ezres lesz a szervizszámla.

Fontos azonban a szervizköltségeknél, hogy az alapárban benne van az 5 évre vagy 100 ezer kilométerre vonatkozó karbantartás, tehát ez az autósnak ingyenes. Értékvesztés és casco nélkül, szervizigényként csak a karbantartást számolva, öt év alatt a 116d-vel való közlekedés tehát 1,6 millió forintba kerül, ami havi 26 ezer forint.

Beszélni kell még egy tételről, mégpedig az értékvesztésről: a korábbi 1-es sorozatot alapul véve 5 év alatt várhatóan 65 százalékos, 7 év alatt pedig 70 százalékos az értékvesztés. Ez egyébként sokkal jobban fáj a pénztárcának, mint az üzemeltetés: az alapáras autó 5 év alatt 4,8 milliót, havi 80 ezer forintnyit veszít az értékéből.

A BMW a Bukszával közölte: a legjelentősebb értékvesztés az első 3 évben jelentkezik, 5 év után az autó szinte stabilan tartja az árát.


i3-as vs. 116d

A cikk elején említett elektromos BMW (i3-as) és a BMW 116d másban erős. Az egyik egy városban minimális költséggel fenntartható autó, ám autópályára a korlátozott (130-150 kilométeres) hatótávolság miatt nem igazán jó megoldás.

A másik, a 116d pedig pedig, bár városban sem fogyaszt sokat, a sztrádajárásra kiválóan alkalmas. A városi „fogyasztást” nézve 100 kilométer az elektromos BMW-vel 545-595 forint, a 116d-vel pedig 1779 forint.

A Bukszánál járt két autó közötti 1,5 millió forintos árkülönbség eltüntetéséhez 120 ezer kilométert kell megtenni ahhoz, hogy az elektromos autó behozza az árát. Ez jelentős tétel, ugyanakkor a Buksza szerint, aki BMW-t vesz, és jellemzően városban megy vele, annak reális alternatíva az i3-as. Már csak azért is, mert egy technológiai csemegével is gazdagabb lesz.


Megjegyzés: A Buksza a fenti kalkulációkat a KSH legfrissebb (2015. szeptemberi) átlagos üzemanyagárával számolta, a kötelező biztosítás díja két online alkusz (Netrisk, Biztosítás.hu) kalkulációjából jött ki. A biztosítás egy 40 éves, budapesti, XI. kerületi férfire vonatkozik. A kötelező szervizek becsült díját és az értékvesztésre vonatkozó becslést pedig az autó forgalmazója, a BMW magyarországi fióktelepe adta meg. A Buksza az egyéb kiadásokat nem számolta, mint például a gumicserék költségét, a parkolási és útdíjakat. Még valami: természetesen készültek képek a kipróbált Fabiáról, de a memóriakártyáról sajnos eltűntek, ezért máshonnan importált képekkel illusztráltuk a cikket. Ha tetszett a poszt, a Bukszát a Facebookon is lehet szeretni.

Korábbi Buksza-posztok:
A Jurassic World már a harmadik legsikeresebb film
Mekkora fizetés vár a felvételizőkre?
Új személyit kér? 5000 forint lesz
63 vagy 222 ezer forintos nyugdíj - jöhet a korhatáremelés
Durva szakadék Budapesten