Emberrablás ilyen rosszul még nem sült el

Fotó: New Pictures / Jules Heath

-

A BBC színvonalas saját gyártású sorozatai közül a Hajszáról és a nemrég kezdődött A hollókirályról már írtunk, most két tavaly indult krimidrámájukat néztük meg. Mindkettő középpontjában egy-egy emberrablás áll, és mindkettő idén folytatódik majd.


Happy Valley

Sally Wainwright hatrészes, West Yorkshire-ban játszódó realista bűnügyi sorozata a britek válasza a Fargóra. A fatális véletlenekben és végzetesnek bizonyuló rossz döntésekben bővelkedő, sötét történet középpontjában egy megrendezett emberrablás áll, ami tévedések sora miatt egyre brutálisabb fordulatokat vesz. Talán még egy emberrablás sem siklott ki ennyire és ilyen gyorsan, mint az, amit a szerencsétlen és gyáva könyvelő, Kevin Weatherill (Steve Pemberton) szervezett meg azt követően, hogy a főnöke, Nevison Gallagher (George Costigan) nem volt hajlandó megemelni a fizetését, hogy lányát egy jobb iskolába küldhesse. Habár a gyilkosságokba torkolló bűnügy a sorozat alapja, a hangsúly nem a rejtélyeken és megoldásukon, hanem az átlagemberek bonyolult családi viszonyain, lélektani motivációin és a komoran megfestett szociális tablóképen van.



A karakterközpontú sorozat ironikus címe az egykori iparvidéken élők társadalmi helyzetére utal: a helyi rendőrök a súlyos drogproblémák miatt nevezik Happy Valley-nek az angol város Calderdale nevű negyedét. A szériának egy újabb erős, a múltban megtépázott, ám mindenre elszánt főhősnőt köszönhetünk, akinek Wainwright meglehetősen összetett családi hátteret írt. A 47 éves Catherine Cawood (Sarah Lancashire erőteljes alakításában) egykor nyomozóként dolgozott, most azonban utcai rendőrjárőrként küzd a bűnözés ellen. Elvált, exférjével nem valami jó a kapcsolata, felnőtt fiával pedig nincs is beszélőviszonyban. Leszokóban lévő heroinfüggő nővérével él, aki szenvedélybetegségétől otthon próbál megszabadulni, lánya öngyilkossága után pedig egyedül neveli viselkedési zavarokkal küzdő nyolcéves unokáját, Ryant.



Amikor nyolc év után kiszabadul a börtönből egy pszichopata erőszaktevő, Tommy Lee Royce (James Norton), a szálak hamar összeérnek: a kegyetlen fiatalember nemcsak az éppen zajló emberrablásban érintett, hanem Catherine meggyőződése szerint ő erőszakolta meg a lányát, aki a trauma miatt nem sokkal fia megszületése után megölte magát. A Happy Valley a kisemberek erkölcsi tévedéseinek elkerülhetetlen tragédiája, a dramaturgiát pedig az egyre kezelhetetlenebb, visszafordíthatatlan események láncolata tartja mozgásban, a szörnyű következményekkel pedig előbb-utóbb mindenkinek szembe kell néznie. A sorozat egyetlen hibája, hogy az utolsó két epizódban a elbillen az egyensúly a krimitől és a dráma felé, ám ennek ellenére is remek széria, amelynek valószínűleg ősszel érkezik a második évada.


The Missing

A tavalyi év egyik legjobb új drámasorozata a The Honourable Woman volt (2014-es toplistánkra is felkerült), ám a listát a Happy Valley mellett a The Missinggel is nyugodtan kiegészíthetnénk. Tom Shankland rendező nyolcrészes, meglehetősen komor végkicsengésű bűnügyi szériáját megérdemelten jelöltek idén Golden Globe-ra, ám a Fargo végül elvitte előle a díjat. A szövevényes nyomozós történeteket kedvelők biztosan nem fognak csalódni a The Missingben.



Tony Hughes (James Nesbitt) a 2006-os futball-világbajnokság idején Angliából Észak-Franciaországba utazik nyaralni feleségével, Emilyvel (Frances O’Connor Golden Globe-díjra jelölt alakítása) és ötéves kisfiával, Oliverrel (Oliver Hunt). A gépkocsijuk váratlanul lerobban az egyik vidéki kisvárosban, ezért kénytelenek ott tölteni az éjszakát. Az este folyamán Tony és Oliver betérnek egy kocsmába, ahol a vendégek éppen az egyik negyeddöntőt nézik. A férfi szem elől téveszti a tömegben kisfiát, akit elrabolnak. Eltelik nyolc év, a rendőrség már régen felfüggesztette a nyomozást, ám Tony képtelen beletörődni fia eltűnésébe. A nyolc év során egyetlen pillanatra sem állt le a privát szimatolással, kitartása pedig végül nem bizonyul hiábavalónak: egy megdönthetetlen bizonyíték segítségével sikerül Oliver nyomára akadnia. Nemcsak ő, hanem az egykori nyomozást vezető és időközben nyugalmazott és lesántult detektív, Julien Baptiste (Tchéky Karyo) is visszatér a városkába, hogy együtt derítsenek fényt Oliver rejtélyes eltűnésére, miközben nyomásukra a rendőrség is hajlandó újra megnyitni az ügyet.



Ahogyan a Happy Valley esetében, ennél a sorozatnál is a családi drámát ötvözték a krimivel, a végeredmény pedig pattanásig feszült és megrendítően nyomasztó. Az arányokat néha itt is eltévesztették: a lassan beinduló, egyre sötétebbé váló nyomozós szál rovására megy, amikor időnként túlságosan is előtérbe kerülnek a kelleténél ráérősebben előadott családi viszontagságok. Az írók, Harry és Jack Williams azonban egy ügyes húzással csavartak egyet az elbeszélés szokványos menetén. A kronologikus történetmesélés helyett ugyanis két párhuzamosan futó idősíkon – 2006-ban és 2014-ben – felváltva mutatják meg az eseményeket, ennek köszönhetően pedig egyszerre rögtön két nyomozás részeseivé válunk. A közel egy évtizedes időugrás abban is segít, hogy markánsan érzékeltethessék a szülők érzelmi pokoljárását, házasságuk fokozatos megromlását, jellemük drasztikus megváltozását, és eltérő viselkedésüket, ahogyan az őket ért traumákat igyekeznek feldolgozni.


The Missing


Habár a remény és az apai ösztönök hajtják Tony Hughest, fokozatosan egyre elvakultabbá és megszállottabbá válik, a The Missing pedig végső soron az ő lélektani agóniájának szívszorító esettanulmánya, egy olyan szerencsétlen sorsú apáé, aki alászáll a mentális infernóba, és örökre a foglya marad. James Nesbitt mániákus alakítását megérdemelten jelölték tévés BAFTA-díjra, ahogyan a pedofil építkezési vállalkozót, Ian Garrettet alakító Ken Stottot is (őket egyébként A hobbit-trilógiában is együtt láthattuk a két törp, Bofur és Balin szerepében). Ami pedig igazán kiemeli a The Missinget a bűnügyi szériák közül, az a torokszorító, Oroszországban játszódó finálé, amelyhez fogható megrázó évadbefejezést nem sokat láthattunk eddig. A második évad egy teljesen új bűnüggyel érkezik majd, ám ennek pontos dátumát még nem lehet tudni.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!