Előre figyelmeztettek a Gripenek miatt

Fotó: MTI / Marjai János

-

Szakmai körökben már szó volt az orrfutómű vibrációjának a kockázatairól.


A szakmai közösség honvédségi repülésbiztonsági konferenciákon már néhány évvel ezelőtt felhívta a figyelmet arra, hogy gépvesztéssel és katapultálással járó baleset következhet be a Gripenek orrfutóművének meghibásodása miatt – írja a Magyar Nemzet. A lap úgy tudja, hogy a Gripeneket üzemeltető légierőkben nem ismeretlen jelenség az orrfutómű vibrációja. A rezgés miatt több esetben elromlottak, néha el is törtek a futómű különböző alkatrészei. Ezek között volt olyan, amely ellehetetlenítette volna a biztonságos gurulást, így például a leszállást követő kigurulást is.

A szakemberek szerint a problémára a megnyugtató hosszú távú megoldást a két és fél ezer méter hosszú és hatvan méter széles pálya felületének leaszfaltozása jelentené. A néhány milliárdos költség miatt azonban ez szóba sem jöhetett, amikor a honvédséget százmilliárdos nagyságrendű megszorítás sújtotta a 2010 utáni években is – írja a lap.

Az idei második Gripen-baleset (az első még májusban vezetett az egyik gép csehországi megsemmisüléséhez) vizsgálatának a megállapításait még nem hozták nyilvánosságra, de a Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a vibrációs probléma itt a közvetlen okok között szerepel. Júniusban Kecskeméten az egyik Svédországtól bérelt vadászgép orrfutóműve ékelődött be behúzás közben, ami miatt kényszerleszállás mellett döntött a pilóta, ám végül mégis a vadászgép vészelhagyására kényszerült. Ülésének hibás működése miatt súlyos gerincsérülést szenvedett.