Elnyom az állam, a szülőd, a pasid: Camp Koala lemezpremier és remixek

-

Dalok gólyatáboros nemi erőszakról, irányított tudásról vagy éppen a Bikini Kill iránti rajongásról. Első nagylemezét jelenteti meg a zajosan slágeres feminista rocktrió, a Camp Koala. A VS.hu-n hallgatható meg először a Why art?, illetve a hozzá készült két lebegősen klubos remix.


“Ez a legértelmetlenebb szám, jelentése sincs” – mondja a lemezt indító Warm című dalról Rádi Gábor gitáros. Annyit azért hozzátesz, hogy a Bikini Kill hatása alatt született. A Bikini Kill a kilencvenes évek amerikai feminista punkmozgalmának, a riot grrrlnek a kultikus zenekara volt, ez egy fokkal közelebb visz a Camp Koala gyökereihez.

A zenekar Force-driven Development című dalát egyébként tavaly a VS-en 2015 legjobb magyar számai közé választottuk, a klipje pedig a napokban jött ki. Van benne turnézás, gördeszkázás, dobolás, lazulás, de a szám arról szól, hogy amikor az ember sok év függőség után elszakad az erőszakos hatalmi logika működtette neveltetéstől, akkor önmagát képezve rájön, hogy a saját erejéből sokkal többet és jobbat tud teremteni. Egy hétköznapi példára lefordítva: így ment el önerőből turnézni a Camp Koala, és a klip is így született.



A trió Why art? című első lemeze, illetve úgy általában a trió munkássága többnyire tehát az autonómiáról, más oldalról nézve pedig az elnyomásról, illetve az ember ahhoz való viszonyulásáról szól, legyen az elnyomás állami szintű, szülő által gyakorolt vagy éppen párkapcsolati. A lemez harmadik dala, a Why? témája a gólyatábori és randis nemi erőszak.

A zenekarhoz kötődik egyébként a Hüvelygomba nevű feminista interjú-fanzine is, ennek második száma a napokban jelent meg.


Elkészült (pont ebben a pillanatban) a Hüvelygomba feminista fanzine második száma, a Louder than Bombs! FNB Budapest Support Festival-on lehet is kapni őket, 200 pénzért! (vagy írj priviben üzit nekünk)

Posted by Camp Koala on Friday, 26 February 2016

A Camp Koala Neményi Lilla basszusgitáros-énekes, Tarcsi András dobos és Rádi Gábor gitáros (és szintén énekes) zenekara, 2014-ben alakultak, tavaly kijött egy demójuk és egy közös kislemezük a velük turnézó Pepi Rössler nevű screamo-zenekarral. Ezeken van néhány szám, amely most újrakevert verzióban szerepel a mostani nagylemezen.

A premierhez lefotóztuk a zenekart egy koncertjük előtt, ez a kép látható lent. Azért vannak zavarban a fotón, mert folyamatosan jártak-keltek körülöttük a punkok, és kicsit “sell out” szituációnak élték meg, mondja Neményi Lilla. Olyan nagyon azért nem látszik a képeken.


Camp Koala


A Why art? lent látható borítóját a Hüvelygomba legutóbbi számában is közreműködő Török Virág készítette: elég vagány módon nem akar semmilyen értelemben sem "jól kinézni", mondjuk, hogy a Cut című dal képi megfelelője, amely arról szól, hogy “a faszom akar azzal foglalkozni, hogy nézek ki”. Ehhez a dalhoz készül a Camp Koala következő klipje is, mi már láttuk, de nem lőjük le a poént.



Zenei tekintetben a Camp Koala a kilencvenes évek noiserockjában gyökerezik, azaz a műfajnak már abban a korszakában, amikor a disszonáns gitárzaj generációs himnuszokat is teremtett. A trió nagyon erős és slágeres dalokat ír és játszik, ez pedig kiemeli őket a színtér sok más zenekara közül. A rájuk leginkább ható együtteseket is felsorolták a kedvünkért: Polvo, Navio Forge, My Bloody Valentine, Fugazi, Gang Of Four, Bikini Kill, Cat Power, Baader Brains, Hüsker Dü. Bár túl magától értetődő és ezért nem feltétlenül szívesen hivatkozott támpont manapság, de azért ne felejtsük el a Dinosaur Jr.-t vagy Sonic Youth-t sem, a Why? című dalban utóbbi hatása egyértelműen érződik. A Camp Koala attitűdje viszont, nyilván, már nem feltétlenül rokon azzal, amit ez a két zenekar a kilencvenes években képviselt.


Ezek csak szavak, meghallgatnám már végre a lemezt, és az is érdekel, hogy ki csinálta a remixeket


A fent hallgatható Why art? anyagot a Normafa adja ki, két remix is hallható a végén, ezek épp a Camp Koalának az előbb említett slágeres oldalát emelik ki: a Don’t refrénjére épülő remix klubhimnuszként hat, a Lost Signals újragondolása pedig dark wave diszkót csinál a Camp Koalából. A remixeket Charles B. Barkin készítette: ez a Mayberian Sanskülotts zenekar gitárosának, Balogh Gallusznak az elektronikus projektje, amelynek szintén kijött a hónapban egy lemeze a Normafánál kazettán. A Camp Koala is kazettán jelenik majd meg, mármint fizikai értelemben, március végén.

Csak részben kapcsolódik ide, de hétfőn, a Saul fia ünnepnapján megjelent egy másik nagyon jó magyar lemez is, a Normafa kiadó alakulásánál szintén jelen lévő Déri Ákos, azaz Berriloom Discontinuous Man című anyaga, azt itt lehet meghallgatni.

Legközelebb itt lehet megnézni élőben a Camp Koalát – és egyébként a Berriloomot is.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!