"Elképzelhetőnek tartom, hogy eltűnnek a hagyományos egyetemek".Versus

Dalányi László

a Manpower magyarországi ügyvezetője

Munkáltatói szemmel nézve egyértelműen a duális diplomának van prioritása a hagyományos elméleti képzéssel szemben, mondja Dalányi László, a Manpower magyarországi ügyvezetője, aki el tudná képzelni azt is, hogy néhány évtized múlva akár teljesen eltűnjenek a hagyományos egyetemek.


A hagyományos egyetemek gyakran olyan tudást adnak, ahol az elméleti háttér nem eléggé korszerű. Az informatikai képzéseknél például nem egy olyan előadást tartanak, ahol az, amiről szó van, akár már évek óta nem létezik. A duális diplomának mindenképpen előnye tehát, hogy kevesebb a rossz elmélet.

A hagyományos képzés után pedig azt mutatja az általános gyakorlat, hogy valaki elvégzi az egyetemet, elhelyezkedik valahol, és csak egy idő múlva – ami néha nem is olyan rövid – ér el odáig, hogy betöltheti azt az állást, amiért valójában tanult.

Ez így elvesztegetett idő az egyetemen is, meg utána is, hiszen ha valaki kijön az egyetemről vagy a főiskoláról, a munkaadó azt várja, hogy ne kelljen az illetőt nulláról kiképezni. A legfrissebb generációból kikerült legfogékonyabb, a legújabb trendeket látó, azzal foglalkozó diplomás lesz számára a leghasznosabb.

Ha valaki elvégezte az egyetemet, ezzel jelenleg csak annyi alapot kapott, hogy legalább meghallgassák, hogy mit tud. És ha valaki tényleg érdeklődik egy terület iránt, akkor valószínűleg hozzáolvasott, tanult, sőt munkát is vállalt, tehát mindazt tudja, amit az egyetemen kellett volna megkapnia.

Értékes diploma tehát munkáltatói szempontból az a diploma, ahol vagy önállóan megtanulta valaki, amit kell, hogy elvégezhesse a rábízott feladatokat, vagy olyan képzésből jött, ahova a cégektől mennek el oktatni emberek, akiket motivál, hogy az adott képzésből kikerülő fiatalokat már idejekorán becsábíthassák a saját munkakörnyezetükbe.

A duális képzés másik előnye, hogy az a fiatal, aki így tanul valamit, menet közben rájön arra is, hogy abban a közegben jól érzi-e magát.

Elképzelhetőnek tartom egyébként azt is, hogy néhány évtizeden belül nem lesznek a mai értelemben vett egyetemek, hanem cégek vagy iparági konzorciumok hoznak létre oktatóközpontokat. A világ olyan gyorsan változik, hogy ma ebből, holnap abból kell sok, kiszámíthatatlan, hogy milyen szakmákban lesz hiány 10 vagy 15 év múlva.

A duális képzés humánerőforrás-tervezést is jelent. Jelenleg a kormányzat, a vállalati döntéshozók is legfeljebb azt látják, hogy egy területen bizonyos idő múlva hány ember végez majd – arról még becsléseik sincsenek, hogy hányan fognak vagy akarnak egyáltalán ott dolgozni. A duális képzésben lehet tudni azt, hogy a végzettek 80 százaléka valószínűleg azt a szakmát fogja művelni. Egy igazán proaktív cég fel tudja úgy építeni magát, hogy mire a fiatalok végeznek, fel is tudja venni őket.

Azt lenne jól elérni, hogy a vállalatok rájöjjenek arra, hogy nekik ebben üzlet van, hiszen időben megtudják, hogy hány számukra hasznos ember van a piacon, és találnak-e embert adott projektekre. Az egyetemista pedig a tanulmányai után nem a rossz értelemben vett kiszolgáltatott pályakezdőként, hanem értékes munkaerőként indul.


Mit ér a duális diploma – ez ad többet, vagy a hagyományos?


Duális
Hagyományos

SZAVAZAT UTÁN