Elkaptuk Kimi Räikkönen mosolyát

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

A Ferrari feltámadásának egyik árulkodó jele: idén eljutottunk oda, hogy az általában faarccal nyilatkozó finn világbajnok alig képes visszafogni az érzelmeit. Mennyit dob a hangulaton a győzelem közelsége és egy jól alvó újszülött? Kimi Räikkönennel a budapesti Nagy Futamon beszélgettünk.


Ha Kimi Räikkönen hangulatából próbálnánk következtetni a Ferrari idei teljesítményére, akkor a Maranellóban dolgozók nyugodtan megveregethetnék egymás vállát. A finn világbajnok ráadásul egy számára nem túl testhezálló rendezvényen (a nem versenycélú PR-eseményeknek nem nagy rajongója), a budapesti Nagy Futamon adta jelét a jókedvnek – persze csak a maga módján. Széles gesztusokra még ebből a jókedvből sem futotta, de a közlékenysége már-már lehengerlő volt. Ebben nyilván szerepet játszhatott az is, hogy nem sokkal korábban, 2013 után először ismét dobogóra állhatott a Ferrarival Bahreinben, a scuderia feltámadását pedig a csapattársa, Sebastian Vettel korábbi győzelme csak nyomatékosította.

Kimi Räikkönen nyugodtabbnak tűnik, és mintha kicsit nyitottabb is lenne, mint az elmúlt években. Ebben szerepe lehet annak is, hogy végre egy ütőképes autója van, ráadásul nemrégiben apa lett. Minttu Virtanen január végén adott életet Robin Räikkönennek. „Mindenki egészséges, mindenki boldog” – közli a lényeget, majd az apaság következményeit firtató kérdésre annyit mond: „Az utakra kicsit többet kell csomagolni, a babának sok mindenre szüksége van. De nagyon szerencsések vagyunk, hogy egészséges, és jól alszik.”


Kimi Räikkönennél most épp minden a helyén van


A Ferrari finn pilótájának a budapesti megnyilvánulásai alatt legalább tízszer elhangzott a szájából, hogy mennyire boldog – igaz, ezt némileg unottan és a megszokott monoton hanglejtéssel mondta, de nála ez tényleg felér egy áttöréssel. És belement abba, hogy kissé részleteiben is elemezze a helyzetet. A Ferrarin elhatalmasodó optimizmus legfőbb letéteményesének az új csapatfőnököt, Maurizio Arrivabenét jelölte meg. „Maurizio nagyszerű munkát végez, az én szememben ő a tökéletes ember arra, hogy vezesse a csapatot. Tudja, hogyan motiválja az embereket, és mostanra a csapat is összerázódott, sokkal közelebb vagyunk egymáshoz, és ez is sokat dob a hangulaton.”

A csapatdinamika rövid elemzésénél Kimi Räikkönen magától hozza szóba új csapattársát, a Red Bulltól érkező négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt, aki szerinte „egy nagyon kedves, normális srác”, és ami még fontosabb – és talán finom utalás a Fernando Alonso mellett eltöltött időszakra – „nem érdekli a politika”, azaz nem feltétlenül a csapat kisajátításával próbál meg sikereket elérni. „Maranellóban most mindenki egy irányba húz, az egész csapat. És az irány jó, ez a mi munkánkat is megkönnyíti, mint ahogy az is, ha jönnek a jó eredmények.”



Kimi Räikkönen végig gyors volt ebben a szezonban, de csak a negyedik futamon, Bahreinben állhatott fel először a dobogóra, míg Sebastian Vettel már korábban, a Kínai Nagydíjon begyűjtött egy győzelmet. És ez a finnek épp elég bizonyíték arra, hogy végre egy nyerni képes autó van alatta. Arra a kérdésre azonban, hogy mennyi hiányzik még, hogy behozzák a Mercedes előnyét, nem tudott válaszolni: „Nehéz megmondani, a cél az, hogy a Ferrarit visszaemeljük oda, ahol volt, és ahol lennie kell: a csúcsra.” A Ferrari utolsó világbajnokaként pedig Räikkönen tényleg tudja, mi kell ahhoz, hogy egy csapat a csúcsot támadja.

Az új csapatfőnök, Maurizio Arrivabene karizmájának dicsérete mellett szóba kerül az új technikai igazgató, James Allison zsenije is. Amikor legutóbb együtt dolgoztak, 2013-ban a Lotusnál, Kimi Räikkönen nyerni tudott, és a VS-nek megerősítette, hogy Allison jelenléte most is sokat jelent neki: „Nekem és a csapatnak is jó, hogy itt van, nagyszerű munkát végzett, mióta a Ferrarinál van. Tavaly annyira még nem folyt bele a csapat irányításába, de az idén nagyrészt neki köszönhető, hogy összeállt minden, hogy javult az emberek közötti összhang és a kommunikáció. Szóval igen, fontos szerepe van a mostani sikerekben, de ugyanígy elengedhetetlen mindenkinek a munkája, nemcsak a versenyzőké, a topmenedzsmenté vagy a tervezőké. Persze, ők fontosak, de a háttérben dolgozók mindennapi munkája nélkül sehol sem lennénk, és nem lenne ilyen erős csapatunk” – emelte meg a kalapját a keményen dolgozó ferrarisok előtt.



A beszélgetés alatt Kimi Räikkönen szép lassan a csapatmarketingesek tökéletes forgatókönyvét hajtja végre, tiszteleg kicsit a Ferrari egyik főszponzora és a budapesti esemény egyik támogatója, a Kaspersky előtt – „Fontos, hogy a csapat biztos kezekben legyen” – mondja, majd a VS kérdésére egy olyan mondattal válaszol, amit a Ferrari szlogenként is a zászlójára tűzhetne: „Ez a legboldogabb hely, ahol valaha voltam.”

Nincs viszont ennyire határozott válasza arra a kérdésünkre, hogy ezt a boldog menetelést vajon folytathatja-e jövőre is. A bahreini dobogója után Maurizio Arrivabene a nyakába ugrott ugyan, de az idén lejáró szerződését egyelőre nem hosszabbítja meg azzal az indoklással, hogy a finn nehogy elaludjon. Nem túl hízelgő a feltételezés, hogy egy versenyző alszik a kormánynál, de úgy néz ki, Räikkönen elfogadta, hogy az új főnökének ez a motivációs módszere, és tudja jól azt is, hogy mit tehet a szerződéshosszabbítása érdekében: „Ami a jövő évet illeti, az teljes mértékben az ő döntésük, aggódni azonban nincs sok értelme. Nekem az a célom, hogy egyre jobb versenyeim legyenek, azért vagyok még mindig a Forma–1-ben, hogy győzzek és, hogy a lehető leghamarabb a világbajnoki címre hajtsunk. Az idő meg majd eldönti, hogy mi lesz jövőre.”


A Nagy Futam főszereplői: David Coulthard, Danyiil Kvjat és Kimi Räikkönen. Ennyire jó volt a buli


Hogy Kimi Räikkönen mennyire a jelenre koncentrál, azt jól jelzi, hogy amikor a napokban kiszivárgott jövő évi versenynaptárról kérdezzük, azt mondja: „Még nem láttam, és jövő év előtt nem is nagyon lenne értelme tanulmányozni. A pályákat akár szeretjük, akár nem, úgyis oda megyünk, ahol a versenyeket rendezik.”

Az Autosport információi szerint a 2016-os versenynaptár nagyon késői, márciusi helyett áprilisi kezdéssel számol, és miközben olyan klasszikus versenyeknek, mint a német vagy az olasz, bizonytalan a jövőjük, addig 2016-ban a tervek szerint újabb helyszín, az Európai Nagydíjra keresztelt bakui futam debütál. „Jó dolog új helyeken versenyezni, de ha például Monzáról van szó, soha nem lenne szabad kihagyni a naptárból, mert része a Forma–1 történelmének, és persze a Ferrariénak is. Egyszerűen hülyeség lenne elveszíteni a monzai versenyt.”