Elfogadta a kormány az új taxisrendeletet

Fotó: AFP / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT

-

A változások többsége csak 2018-tól él, az Ubert kivégző szabály viszont egy hónap múlva éles.


A kormány elfogadta az új taxisrendeletet, amelynek egyes, elsősorban az autókra vonatkozó műszaki követelményei 2018. január elsejétől lépnek életbe, és amelyek "infokommunikációs eszközön megrendelt személyszállítási szolgáltatásokra" is, így például az Uberre is vonatkoznak.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára ismertette, hogy az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált gépkocsival nyújtható.


Hozzátette: a piacon az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek.

Fónagy János kifejtette, hogy a taxizásban Magyarországon jelenleg több mint 7000 vállalkozás működik, mintegy 600-700 kis- és középvállalkozás mellett döntő többségük egyéni vállalkozóként



Fónagy elmondta: új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről, és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni.

„A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni - fűzte hozzá.

A szolgáltatás szabályozása, ahogyan eddig is, továbbra is állami feladat, mert ez elsősorban a forgalombiztonsági, élet- és vagyonbiztonsági kérdés - emelte ki Fónagy János. Egy másik kérdésre válaszolva Fónagy János elmondta, hogy a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra. Szólt arról is, hogy a rendelet kidolgozása során az Uberrel is egyeztettek.

Az Indexnek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban azt mondták, hogy a rendeletnek csak egy része lép életbe 2018-tól, viszont a fuvarmegosztókra vonatkozóan már péntekhez képest egy hónap múlva érvényes. Az Uber-sofőrök és a taxisok piaci harcáról itt írtunk.