Elfajulóban a vita a bombának hitt órát barkácsoló fiú ügyében

Fotó: Getty Images / Ben Torres

-

Megvezette a világot vagy sem Ahmed, az amerikai tini, akit bilincsbe verve vittek el az iskolájából a rendőrök, miután barkácsolt óráját megmutatta a tanárának? A kérdésben parttalan, már-már belpolitikai vita kerekedik éppen az interneten. Nézzük a frontokat!


A legegyszerűbb a társadalmi kérdések, értékek mentén szerveződő ellentét felfejtése. Az egyik fél – például a hírt eredetileg közlő Dallas Morning News kommentelői közül is sokan – szerint ha valaki olyan dologgal jelenik meg nyílt színen, amelyből drótok lógnak ki, ráadásul még mer közben arab is lenni, akkor számíthat a legrosszabbra.


A másik vélemény szerint nem működik jól az az iskola, rendszer, állam, ahol a tanár a diákjára hívja a rendőrt. Különösen akkor nem, ha a diák épp a legutóbbi barkácsolt cuccával dicsekszik el. Akkor meg a legkevésbé, ha a diák egy kisebbség tagja, és ezért és a büszkeségéért még meg is hurcolják.



Akik a fiú pártján állnak

Szívtelenség ilyenkor statisztikákkal érvelni, de mégis meg kell említeni, hogy az Egyesült Államok nagy iskolai mészárlásait eddig többnyire nem arab kisfiúk, hanem gépfegyveres fehér srácok követték el. Elsőre úgy tűnt, hogy ezen és a muszlimellenesség vonalán indul el az ügy értelmezése. Obama elnök a Fehér Házba, Mark Zuckerberg a Facebook-központba hívta meg Ahmed Mohamedet, az internet mindenféle geekjei pedig pénzt kezdtek gyűjteni a továbbtanulására.


Barkácsóra, hazugság esetleg egy ördögi terv Amerika ellen?


Akik akadékoskodnak

A narratívaharc következő állomása az óra feltalálása körül forgott. Mármint, hogy Ahmed egyáltalán feltalált-e valamit? Az ArtVoice szkeptikus bloggere egészen csodás nyomozást vitt véghez: megtalálta, hogy milyen órát berhelhetett szét a fiú. Még arról is van bizonyító erejűnek szánt videó, hogy milyen egyszerű szétkapni egy ébresztőórát és az elektronikát beleborítani egy táskába. Ennyire:



A fenti vitának az az érdekessége, hogy még Richard Dawkins biológus és ateista aktivista is belesodródott. Őt leginkább a találmány szó zavarta a sztoriban, ezért hosszasan lovagolt azon, hogy Ahmed a legjobb esetben is más tollaival ékeskedik. A Verge már meg is vádolta Dawkinst azzal, hogy sikerült lendületből elszaladnia a lényeg mellett: Ahmed esete sokkal inkább a muszlimok keltette félelemről és az előítéletekről szól, mint egy óra összerakásáról.



Akik rosszindulatúak

Ahmed sztorijának van egy különösen rosszindulatú olvasata is. Eszerint a fiú szándékosan vitt bombának tűnő tárgyat az iskolába, sőt ezt azért tette, mert iszlám polgárjogi aktivista apjának szekerét tolta ezzel. Az óraügy körüli vitát ez a megközelítés tudja elmérgesíteni, nem is a bombákra való hivatkozás.


Óra... Na bumm!

Órát csinálni egyáltalán nem nehéz. Ha egy jobb műszaki bolt van a közelükben, ott pár ezer forintért biztosan vehetnek óraépítő-készletet. Ha akad egy Raspberry Pi vagy egy Arduino mikrokontroller – meg valami LCD vagy legalább egy LED, hogy elvillogja az időt –, akkor öt-tíz sor kóddal ki tudják íratni az időt. És meg lehet ezt csinálni készlet nélkül, turkált alkatrészekből is. Ahmed Mohamed valószínűleg ezt csinálta. A legrosszabb esetben egy nyolcvanas évekbeli órát szerelt át egy tolltartóba, és erre volt büszke. Ebből lett egy bombával való riogatással és amerikai belpolitikával terhelt ügy.

Tegyék a szívükre, össze tudnának most kapásból forrasztani bármit? És a nem mérnök olvasók?


óra


Egyáltalán fel lehet még találni az órát?

Nem kérdés, hogy az órán lehet-e még bármit feltalálni. Két csapat is van nagy hirtelen, amelyet érdemes szemmel tartani. Az egyik Tim Cook Apple-je, amely épp most tette elérhetővé az Apple Watch legújabb szoftverét.


apple watch esemény


A másik csoportot az Amerikai Szabványügyi Intézet (NIST) és a Boulderben található Coloradói Egyetem kutatói alkotják, akik 2015 tavaszán jelentették be, hogy stronciumórájuk 15 milliárd évente csupán egy másodpercet késik vagy siet. Ilyen pontosság mellett már nem csak az időt lehet mérni, hanem más izgalmas dolgokat is. Például az idő folyásának és a gravitációnak az összefüggéseit – legalábbis ezt ígérték a tudósok. De egyik csapat se általános iskolás szinten dolgozik. Ettől még valószínűleg nem árt bátorítani a gyerekeket, ha barkácsolni kezdenek. Mondják, a jövő a mérnököké és az informatikusoké.