Elektromágneses katapultot tesztel a haditengerészet

Fotó: U.S. Navy / MCSN D’Andre L. Roden

-

A gőzkorszaknak soha nem lesz vége, de egy szerepet átvesz az elektromágneses lineáris motor.


A katonai fejlesztések lassan történnek, ha épp nincs háború. Az amerikai haditengerészet évek óta fejlesztett EMALS elektromos katapultrendszerét idén nyáron fogják először repülőgép-hordozóra szerelni. A repülőgépek kilövését egyelőre nem bízzák a rendszerre: a tesztüzem alatt csomagokat fog a James Riverbe hajigálni – írja a Defense Tech.


2011-ben már zajlottak a szárazföldi tesztek


Az elektromágneses rendszer az ötvenes években kifejlesztett és azóta tökéletesítgetett gőzkatapultot váltja majd fel. Ezekre a rendszerekre azért van szükség, mert a repülőgép-hordozók rövid fedélzetén a legtöbb repülőgép nem tudja elérni a felszálláshoz szükséges sebességet. Rá kell valamivel segíteni.

A gőzkatapult gyorsulása azonban nem egyenletes, a rángatás pedig rongálja a gépeket, és a pilóták sem szeretik. Ezzel szemben az EMALS-rendszert pontosan súlyhoz és az elérni vágyott sebességhez lehet állítani majd.


A gőzkatapult rángat, de egyelőre nincs jobb


A rendszert először a Ford-osztályú repülőgép-hordozókba fogják beszerelni. Ezek a hajók képesek 13 800 voltos feszültséget előállítani, négyszer annyit, mint a régebbi Nimitz-osztályú hordozók.