Pénzhiány miatt tovább csúszik Orbánék régóta tervezett gigaberuházása

Fotó: Wikipedia / unknown

-

Legalábbis a Honvédelmi és a Nemzetgazdasági Minisztériumban is úgy tudják, egy fillért sem terveznek a régóta húzódó honvédségi helikopterbeszerzésre a 2016-os költségvetésben. A tavaly a NATO-nak tett ígéretünket is trükkösen teljesítjük majd.


Sem idén, sem jövőre nem várható, hogy a kormány dönt a honvédség, a rendőrség és a katasztrófavédelem számára használatos helikopterek beszerzéséről – értesült a VS.hu több forrásból. A 2016-os költségvetési tervezetben semmi nyoma a mintegy 170-200 milliárd forintos beszerzés fedezetének, még az összeg egy részének sem. Egy a költségvetés tervezésére rálátással bíró forrásunk szerint valóban nem terveztek erre a célra forrást. Úgy tudjuk, a Honvédelmi Minisztériumban is úgy számolnak már, hogy egyelőre biztosan nem jön a kormány által egyébként már többször nyilvánosan is megígért fejlesztés – nem csak idén, jövőre sem.

Több forrásunk is arról beszélt, hogy a kormány számára az elsődleges cél a jövő évi 2 százalékos deficitcél teljesítése. Múlt héten maga a kormányfő is azzal indokolta például a korábban kivezetni ígért különadók fenntartását, hogy azokra szükség van a 2016-os költségvetési célok teljesítéséhez. Forrásaink szerint Orbán Viktornak jelenleg nem fontos a helikopterbeszerzés, úgy gondolja, a tavaly megvett használt Mi–8-asokkal egy időre megoldódott a helyzet.

Azt ugyanakkor többen megjegyezték:


mivel minden stratégiai kormánydöntés egy személyben a kormányfő akaratán múlik, ha Orbán Viktor bármikor úgy dönt, hogy mégis kellenek a gépek, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek a föld alól is elő kell majd teremtenie a pénzt.

Információink szerint ugyanakkor az NGM-ben már az is éppen elég fejfájást okozott, hogy a kormányfő által személyesen bejelentett gyorsforgalmiút-építésekhez megtalálják a forrást, ezek nagy részére ugyanis az EU nem ad pénzt. Erre egyébként egyelőre 160 milliárd forintot terveztek, ami a bejelentett fejlesztések nagyságrendjéhez nem elegendő.


A magyar honvédség ennek örülne a legjobban


Ebben a helyzetben trükkösen valósul meg az a tavaly szeptemberben, a walesi NATO-csúcson tett kormányfői ígéret is, hogy 2016-tól Magyarország évente a GDP 0,1 százalékának megfelelő összeggel (kb. 30 milliárd forinttal) növeli védelmi kiadásait: a szerdán benyújtott költségvetési tervezetből kiderül, az idei, nagyságrendileg 250 milliárd forintos HM-büdzsé 48 milliárd forinttal növekedett, de ennek több mint felét a honvédelmi életpálya béremelésének fedezete teszi majd ki, vagyis a NATO kollektív védelmi képességeinek erősítéséhez fizetésemeléssel járulunk hozzá.

Hende Csaba ettől függetlenül információink szerint folyamatosan próbál lobbizni a kormányfőnél a beszerzés ügyében, de érvei visszapattannak a hiánycélok tartásának igényével szemben. A tenderen egyébként várhatóan a világ több jelentős gyártója is indulna, így az amerikai Black Hawk, az olasz–brit kooperációban készülő AugustaWestland, valamint a német–spanyol–francia gyártású Airbus Helicopters részvételét biztosra veszik. Ezenkívül azonban a VS.hu információi szerint Románia is jelezte már, indulna a Brassóban, francia licenc alapján gyártott Puma típussal, és sajtóhírek szerint egy dél-koreai cég is érdeklődik.


A pénz dönt majd?

Úgy tudjuk, a HM-ben szakmai alapon a Black Hawkot szeretnék leginkább, a második helyen az AugustaWestland, majd az Airbus Helicopters áll. Egy ilyen horderejű döntés azonban erős politikai vetülettel is rendelkezik: forrásaink szerint a Black Hawk erősödő amerikai orientációs szándékot jelezne a kormánytól, az AugustaWestland vagy az Airbus Helicopters befutása pedig azt, hogy elsősorban a NATO európai tagállamaival erősítenénk a szövetséget. A repülő állomány tagjai ugyanakkor információink szerint nem idegenkednének további orosz beszerzésektől sem, a Mi–26-os nehéz szállítóhelikopternek sem rossz a megítélése a magyar pilóták körében. Persze politikai okokból erre alig van esély.

Az Eurocopterben megjelenő erős német érdekeltség miatt ugyanakkor több kormányzati forrásunk ezt a típust tippelte befutónak – ismét csak hozzátéve, hogy mindez a kormányfő személyes döntése lesz. Forrásaink szerint fontos döntési szempontként szerepelhet majd Orbán Viktor választásában a gazdasági ellentételezés is – végül ez döntött a Gripenek mellett is az első Orbán-kormány idején a HM-által preferált F–16-osok helyett.

Amerikai forrásból ugyanakkor olyan információk is eljutottak hozzánk, hogy az Obama-kormány számára semmilyen jelentőséggel nem bírna egy ilyen léptékű helikopterbeszerzés. A vásárolt gépek száma (a nagyságrendet egy ekkora ország esetében érzékelteti, hogy Szlovákia kilenc Black Hawk beszerzéséről döntött nemrég) ugyanis egyszerűen ingerküszöb alatti lenne.



Kedvelik a katonák a Mi–8-ast, de már nagyon öregek


A megfelelő légi szállítógépek gépek hiánya már többször okozott gondokat az elmúlt években: a hvg.hu szerint például a 2013. március 15-i hókáosz idején sem repültek a honvédségi helikopterek (a HM szerint „nem merült fel igény” a használatukra), akkor Molnár László nyugalmazott őrnagy, pilóta azt mondta az ATV-ben, egyetlen üzemképes helikoptere sem volt az adott időpontban a hadseregnek, mert nem estek át a szükséges nagyjavításon. (A HM biztonsági okokra hivatkozva nem adott felvilágosítást arról, hány üzemképes helikoptere van.) A 2014. szeptemberi áradásokkor szintén nem vettek részt katasztrófaelhárítási feladatokban a HM Mi–8-asai.

Szintén nem megoldott a légi mentésben használt helikopterek helyzete sem egy uniós előírás miatt, mely szerint ilyen feladatot csak két hajtóműves helikopter végezhet, méghozzá olyan típus, amelyik az egyik hajtómű meghibásodása esetén is képes repülni; ezért a mentőszolgálat korábbi egy hajtóműves gépeit ki kellett vonni a forgalomból.

Emiatt jelenleg hét darab kétmotoros légimentő-gépet bérelünk, ezekből ötöt egy német cégtől havi 39 930 euró plusz 720 euró/repült óra díjért. A most közölt költségvetési tervezet szerint bérleti díjra 2 milliárd forint jut jövőre – vagyis minden bizonnyal egyszerűen meghosszabbítják a lejáró szerződéseket, új beszerzés itt sem lesz. A bérleti szerződések azonban 2016 márciusában lejárnak.


Pedig már 2013 tavaszán négypárti egyeztetést kezdeményezett a HM az új gépek beszerzése ügyében, ennek eredményeképpen Hende Csaba maga jelentette be akkor, hogy egy nagy tender keretében szeretnének a honvédségnek, a katasztrófavédelemnek, a rendőrségnek és a légi mentésnek is megfelelő helikoptertípust vásárolni. A legelső ígéretek szerint még a tavalyi választás előtt kiírták volna a pályázatot.


Légimentők Budaörs, mentőhelikopter, Eurocopter EC-135

A légi mentésnek is szükség lenne saját gépekre


A honvédség tavaly, napokkal a parlamenti választások előtt vásárolt majdnem 3 milliárd forintért három szovjet gyártmányú Mi–8-ast, közbeszerzés nélkül. Az MSZP már akkor is bírálta a lépést, a közbeszerzés hiányát és azt, hogy korábban civil gépeket minősítettek át katonai felszereléssé.

Demeter Márta és Harangozó Tamás arról beszélt, hogy „szedett-vedett, gazdaságtalanul fenntartható helikopterflottája” van így Magyarországnak, és nem teljesül az egyik legfontosabb hatékonysági feltétel, hogy a különböző célú gépeket a kiképzett pilóták egyaránt repülni tudják. A HM azzal indokolta akkor a gyors beszerzést, hogy arra a „magyar haderő meghatározó képességét befolyásoló technikai eszköz meghibásodásának elhárítása miatt” volt szükség.

Demeter Márta az elmúlt hetekben is többször intézett írásbeli kérdést Hende Csabához a helikoptertender ügyében. Március 10-én például a Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozva, amely arról szólt, hogy a másnapi kormányülésen döntés születhet a tenderről. Hende Csaba azt válaszolta, a kormány foglalkozott a tenderrel, de döntést nem hozott.

Még februárban a Hír Tv-ben Orbán Viktor beszélt arról, hogy „nemzetközi verseny lesz”, amelyen „el fognak indulni a németek is”. (Vagyis az Airbus Helicopters.) A kormányfő akkor azt mondta, már „háromszor foglalkoztak a kérdéssel”, de még „nem jutottak el odáig, hogy ki merjék írni” a tendert, ehhez „még legalább néhány hétnyi előkészítő munka kell”.

A csörte legutóbbi fejezeteként Demeter Márta ismételt kérdésére a tender kiírásáról Hende Csaba május 11-én már csak egy rövidke mondatot küldött a szocialista képviselőnek arról, hogy „a témában benyújtott legutóbbi kérdése óta változás nem történt”.