Egy újabb taxigyilkos Magyarországon, irdatlan tőkével

Fotó: Getty Images/nPine / nPine / Getty Images/nPine / nPine

-

A már nálunk is működő francia telekocsi-szolgáltatóba több mint 50 milliárd forintnyi tőkét nyomnak be. Ki tud ezzel versenyezni? A BlaBlaCar állítja: ők nem jelentenek konkurenciát a taxiknak, hiszen csak városon kívüli fuvarokat hirdetnek. Azt mondják viszont, hogy az ilyen szolgáltatás még a magánautók vásárlását is visszafoghatja, annyival inkább megéri másnak a kocsiját társaságban koptatni, mint a saját verdát nyúzni.


Budapestről Bécsbe akár 2500 forintért, Debrecenbe pedig 2000 forintért is el lehet jutni, ha valaki hajlandó egy vadidegen mellé beülni. Hétfőn kora délután Debrecenbe például két, kedden pedig további öt autós közül lehet válogatni a BlaBlaCar magyarországi honlapján. A legdrágább egy 2000 köbcentis Hondával 3700 forint, a legolcsóbb egy Fiat Multiplával 2300 forintért, ez utóbbi ripsz-ropsz döntést igényel, mert fél óra múlva indul.


Van, aki láthatóan ebből él meg, hiszen naponta ajánlja fel autóját akár öt üres hellyel is, és ha sikerül megtöltenie a kocsit, a benzinen kívül még másra is futja a bevételből. Ehhez nyújtja az informatikai hátteret és a marketinget – a döntően városi közlekedésre szánt amerikai Uber üzleti modelljéhez hasonlóan – a francia BlaBlaCar immár Magyarországon is, és most még fejleszti is a szolgáltatást. Az anyavállalat 200 millió dollárt vont be három kockázati tőketársaság befektetésével.

A tulajdonmegosztáson alapló gazdaság filozófiája szerint az autós és az utas is pénzt takaríthat meg utazási költségeik megosztásával, miközben hatékonyabban használják ki az erőforrásokat, kevésbé károsítják a környezetet.


Szószátyár vagy hallgatag?

A BlaBlaCar tagjai személyes profiljukban azt is megadhatják, mennyire beszédesek útközben a "bla" – "blablabla" skálán, ahonnan a közösség neve is származik.

A BlaBlaCar internetes és okostelefonon elérhető alkalmazását jelenleg 20 millióan használják szerte a világon. A friss pénzből további terjeszkedésre készülnek az alapítók, a megcélzott két kontinens nem kisebb, mint Dél-Amerika és Ázsia.


Más kérdés, hogy ha a francia cég túlságosan megerősödik és láthatóvá válik, akkor könnyen az Uber sorsára juthat, amelynek sofőrjeit például egytől egyig megbírságolták az adóellenőrök a nyári hónapokban. A hagyományos taxisok azt mondják, versenyhátrányba kerültek, mert nekik sokkal több adót és járulékot kell befizetniük, mint az Uber sofőrjeinek.

A BlaBlaCar ugyanakkor vitatkozik azzal, hogy az Uberhez vagy a taxizáshoz hasonlítsák a telekocsis szolgáltatást. Itt az utas igazodik a sofőr útvonalához, az autós nem törekszik profitra, és igyekeznek egy telekocsis közösséggé formálódni.


Akik profitszerzési céllal használják a szolgáltatást, azokat mi magunk tiltjuk le az oldalról. nagyon szigorúak vagyunk ebben a tekintetben

- közölték a VS.hu-val. Ennek ellenére a kínálatban feltűnnek olyanok, akik napi rendszerességgel több forduló lehetőségét is felkínálják egy-egy útvonalon. A BlaBlaCar szerint csupán ingázókról van szó.


Az Uber esetében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal mindenesetre megerősítette a taxisok gyanúját:


az ellenőrzések tapasztalatai alapján megállapítható, hogy valamennyi sofőr a szállítási tevékenységet magánszemélyként adószám hiányában végezte, így részükre mulasztási bírságot kellett kiszabni.

Nyáron az adóhivatal kiemelten ellenőrizte a „sharing economy” (tulajdonmegosztáson alapuló) szolgáltatókat, így a szálláshelyet kínáló Airbnb-t és a közösségi taxiszolgáltatókat.

Megkeresésünkre Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója azt mondta, cégük szabályozás-párti:


szeretnénk, ha autós partnereink mindenben megfelelnének egy modern szabályozásnak, amely biztosítja a budapestiek számára a hozzáférést a biztonságos és kényelmes utazáshoz, ugyanakkor az állam számára is biztosítja a jogos adóbevételeket.

Erről tárgyalnak a döntéshozókkal és az érintett hivatalokkal. A megállapodásra annál inkább szükség lehet, mert augusztus 6-ától már életbe lépett az a kormányrendelet, amely a telekocsisok számára is hatósági engedélyt és úgynevezett személyszállítói vizsgát ír elő.

A BlaBlaCar részéről ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a rendelet megjelenésekor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Fónagy János is világossá tette, hogy ez a jogszabály nem vonatkozik a telekocsizásra. A kormány egyébként az 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban brüsszeli forrásokat is betervezett a tulajdonmegosztáson alapuló gazdaság innovációinak, köztük a telekocsizásnak a támogatására.