Egy tetoválás miatt zártak ki egy úszót a parasportolók Eb-jén

-

Josef Craig mellkasán egy oroszlán és az olimpiai öt karika volt látható, amivel megsértette a reklámozási szabályokat. A Nemzetközi Paralimpiai Bizottság ezúttal talán túl szigorúan járt el, ugyanakkor Rióban erre is oda kell figyelniük a sportolóknak.


A londoni paralimpia 400 méteres gyorsúszó bajnoka (az S7 kategóriában) a funchali paraúszó Európa-bajnokságon járt pórul, ahol tiltott testreklámért kizárták az egyik szám versenyeiből. Craig a londoni győzelme után varratott magára egy oroszlánt, illetve az olimpiai ötkarikás emblémát – a paralimpiai bizottságnak talán előbbivel lehetett problémája. Craig ezt követően is rajthoz állhatott, azonban tetoválását el kellett takarnia.


Josef Craig nem nagyon érti, hogy pontosan hol is hibázott


A sportolók reklámcélú felhasználásáról, reklámokban való szerepléséről az Olimpiai Charta 40-es szabálya (Rule 40) rendelkezik, amely kimondja, hogy:

„A Nemzetközi Olimpiai Bizottság Végrehajtó Bizottságának kifejezett engedélye nélkül az olimpiai játékokon részt vevő versenyző, edző, hivatalos kísérő vagy tisztségviselő nem járulhat hozzá semmilyen formában személyének, nevének, fotójának vagy a róla készült felvételnek, illetve sporteredményének reklámcélú felhasználásához az olimpiai játékok ideje alatt.”

A részletes szabályozás megtalálható a MOB honlapján is, ahol az is olvasható, hogy a szabályt megsértő sportolók ügyében a NOB, illetve az adott sportoló nemzeti olimpiai bizottsága jár el – mindig egyénileg, figyelembe véve az adott körülményeket.

A csak az olimpiai öt karikát magukra tetováltató sportolók megnyugodhatnak, ugyanis az Inside the Games oldalnak nyilatkozva a NOB egyik munkatársa úgy nyilatkozott, hogy „az elnök úr (azaz Thomas Bach) mindig nagyon boldog, ha egy sportolón az olimpiai emblémát látja”.

Januárban az Egyesült Államok atlétikai szövetsége és a 800 méteren vb-ezüstérmes síkfutó, Nick Symmonds keveredett bíróságig jutó vitába – már nem először. Symmonds nehezményezi, hogy az olimpia alatt nem hirdetheti saját cégét (Run-Gum), mert az nincs az amerikai olimpiai bizottság szerződött partnerei között. Symmonds 2012-ben azzal hívta föl magára a figyelmet, hogy a testén viselt logóra kötött szponzori szerződést (11 100 dollárért). Ezt idén is megtette, ezúttal viszont 21 800 dollárért fog az egyik karján virítani a T-Mobile logója. Igaz, hogy a játékok alatt ezúttal is le kell ragasztania, ahogy négy évvel ezelőtt is kellett.


Nick Symmonds és a 11 100 dolláros válla a londoni olimpián. A ragtapasz alatt van az, amiért a Hanson Dodge Creative a pénzt adta


Ugyancsak Symmonds volt az, aki 2015-ben nem volt hajlandó aláírni az amerikai szövetség szerződését, mert az kikötötte, hogy csak Nike ruházatban indulat a világbajnokságon. Symmonds azonban ragaszkodott egyéni szponzorához (Brooks Running), és inkább lemondott a vb-szereplésről.

A szponzorációs szabályok minden országban hasonlóan szigorúak, főleg az olimpia alatt – a hirdetési moratórium ezúttal 2016. július 27-től augusztus 24-ig tart.