Egy kód, amelyet a korlátlan mobilcsomagosoknak tudniuk kell

Fotó: iStockphoto / m-gucci

-

*126* – hívás előtt ezt kell beütni azoknak, akiknek mobilhálózaton belüli korlátlan csomagjuk van. Különben magasabb számla jöhet.


Az utóbbi években elterjedtek a mobilszolgáltatóknál a korlátlan csomagok, amelyek viszonylag drágák, cserébe nem kell figyelni arra, mennyit telefonálunk, sms-ezünk, mobilnetezünk. Hó végén jön a számla, és kész, ezzel le van tudva a dolog. Vannak a mobilszolgáltatóknál azonban olyan korlátlan csomagok is, amelyek csak a hálózaton belül biztosítanak korlátlan telefonálást vagy üzenetküldést, hálózaton kívül már nem. Ez a számhordozás bevezetéséig nem is volt probléma, hiszen lehetett tudni az előhívó számról (20-as, 30-as, 70-es stb.), hogy ki hova tartozik.

A számhordozás életbelépése óta azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet – ebbe futott bele egy Buksza-olvasó. Azt írta, hogy hálózaton belüli csomagja van, de a legutóbbi számlán sok hálózaton kívüli tétel volt. Egyrészt azt sérelmezte, hogy ha már kifizet közel 10 ezer forintot havonta, és akad olyan hónap, mint például a legutóbbi, amikor hálózaton belül alig telefonált, akkor miért nem lehet a ki nem használt perceket, sms-eket jóváírni a hálózaton kívüli beszélgetéseknél.

Emiatt a szolgáltatójához fordult, ahol elmondták: a szerződésben minden pontosan le van írva. Aszerint pedig a hálózaton belül lehet ingyen beszélgetni, sms-ezni, azon kívül nem. Hiába nem beszél egy percet sem hálózaton belül, miközben hálózaton kívül igen, utóbbi tételeket kiszámlázzák.

A másik problémája az volt, hogy a számból nem lehet tudni, a hívott fél vagy sms-partner melyik szolgáltatónál van. A szolgáltató azt közölte vele, az ő feladata, hogy ezt kiderítse. Erre azonban szerződéskötéskor nem hívják fel a figyelmet.



A számhordozott számok miatt tehát érdemes előre tájékozódni, hogy a másik fél melyik szolgáltatónál van. Erre persze többnyire nincs lehetőségünk, de jó tudni, hogy van egy megoldás.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) van egy rendszere, amely megmutatja, hova is tartozik az adott szám. A rendszer ezen a linken érhető el, és mutatja az előfizető eredeti és jelenlegi szolgáltatóját is.

Mivel elég macerás ezt a hívások előtt ellenőrizni, azt kérdeztük a mobilszolgáltatóktól, van-e ennél egyszerűbb megoldás arra, hogy a telefonáló kideríthesse, melyik hálózatba telefonál. A megoldás – bár ez is macerás – a *126* karakterekből álló, úgynevezett USSD-kód. Beütjük a *126* kódot, azután a hívószámot, majd megnyomjuk a kettős keresztet, és a hívásindító gombbal elküldjük a kódot. A rendszer pedig elküldi, melyik szolgáltatónál van az adott szám.



Arról érdeklődtünk a nagy mobilszolgáltatóknál (Telenor, Telekom, Vodafone), mennyire zavarja ez az ügyfeleket, valamint azt is megkérdeztük, hány érintett ügyfél van, akik hálózaton belül korlátlan csomagot használnak. A Vodafone közölte, hogy tömegesen nem érkezett ilyen jellegű panasz. A Telekom szerint a számhordozás egy kiforrott és az előfizetők által jól ismert szolgáltatás. A telekomos ügyfelek egyébként az NMHH-s rendszer mellett az 1748-as számon tudják ellenőrizni, melyik hálózatba telefonálnak. Az ezzel kapcsolatos panaszokat pedig mindhárom nagy mobilszolgáltató egyéni szinten kezeli.

A szolgáltatók a Buksza kérdésére azt is elmondták, nem terveznek további fejlesztést annak érdekében, hogy az érintettek egyszerűbben tájékozódhassanak arról, hálózaton belüli vagy kívüli hívást, sms-t kezdeményeznek. Szerettünk volna arra is választ kapni, hogy mekkora kört érinthet a kérdés, és a hálózaton belül korlátlanul telefonálók hány hívást kezdeményeznek azon túl, de ezt egyik szolgáltató sem árulta el, üzleti titokra hivatkozva.